Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Volkswagen Arteon Shooting Brake

Volkswagen kończy produkcję Arteona. Dni platformy MQB też są policzone?

fot. Volkswagen

Volkswagen kończy produkcję Arteona. Dni platformy MQB też są policzone?

Już jakiś czas temu szef działu badań i rozwoju Volkswagena – Kai Grunitz – informował o tym, że nadchodząca norma Euro 7 spowoduje, że oferta marki stanie się  „smuklejsza niż obecnie”. I właśnie jesteśmy tego świadkami – z gamy wypadł bardziej wyrafinowany odpowiednik Passata. I to rok przed wcześniej planowanym terminem. 

Informację o śmierci Arteona – bo o nim mowa – przekazał Andreas G. Scheith, rzecznik Volkswagena, na platformie Linkedln. Co ciekawe, wycofanie tego modelu miało nastąpić nie w tym roku, a w przyszłym, o czym wcześniej mówił Martin Hube, odpowiedzialny za komunikację dotyczącą m.in. Arteona, Passata i Touarega.

Ale stało się inaczej, co zapewne częściowo jest związane z problemami, z jakimi obecnie boryka się Volkswagen. Przyczyniły się do tego zapewne również przepisy CAFE, ograniczające emisję dwutlenku węgla na całą flotę danego producenta do 94 g/1 km

Volkswagen Arteon
Volkswagen Arteon debiutował w 2017 roku. W 2020 roku przeszedł lifting. 
fot. Volkswagen

Arteon Shooting Brake, korzystający z 2-litrowych silników benzynowych (warianty 190, 280 i 320 KM) oraz z 2-litrowych turbodiesli (150 lub 193 KM), wytwarza przeciętnie od 133 do 195 g CO2/1 km. A więc zdecydowanie powyżej nowej normy. 

Co istotne, już w 2023 roku nastąpiła śmierć liftbacka, który od 2017 roku był wytwarzany w zakładach Volkswagena w Emden. Z kolei Shooting Brake, pokazany w 2020 roku, powstawał w Osnabrucku. Łącznie z taśm zjechało niemal 190 tys. egzemplarzy Arteona.

Z pogranicza klas

Nazwa tego Volkswagena z pogranicza klas średniej i wyższej pochodzi od słów „art”, czyli sztuka oraz „eon” i stanowi nawiązanie do Phideona – następcy luksusowego Phaetona na rynku chińskim. Arteona, zastępującego model CC, zbudowano na platformie MQB, z której korzystają m.in. Passat czy Skoda Superb. 

Volkswagen Arteon SB
Arteon Shooting Brake pojawił się w 2020 roku. 
fot. Volkswagen

Pod względem wymiarów nadwozia – 486 cm długości, 187 cm szerokości oraz 143 cm wysokości – blisko mu do poprzedniego Superba, od którego jest jednak o 4 cm niższy. Arteon Shooting Brake nie ma jednak równie dużego bagażnika, choć pojemność od 590 do 1632 l to naprawdę solidny wynik. 

Kombi Volkswagena pod koniec produkcji kosztowało w Polsce od 211 790 zł za 190-konny wariant 2.0 TSI z przednim napędem. Za wersję ze 150-konnym turbodieslem trzeba było zapłacić 221 190 zł. 

vw arteon1
Po liftingu w kokpicie pojawiły się m.in. nowy panel klimatyzacji z dotykowymi polami oraz kierownica, która również otrzymała dotykowe pola. 
fot. Volkswagen

Reszta wariantów Shooting Brake'a dysponowała układem 4x4. 251 390 zł trzeba było zapłacić za Arteona ze 193-konnym turbodieslem, 271 390 zł za 280-konną odmianę 2.0 TSI, a 307 090 zł – za 320-konną. Obecnie można jeszcze kupić Arteona ze stocku.

Touareg będzie następny?

W związku z wprowadzeniem normy Euro 7 Volkswagen szykuje odnowione Polo, które otrzyma silniki z układem miękkiej hybrydy. Po Arteonie następnym modelem tego producenta mogącym zniknąć bezpowrotnie w najbliższym czasie jest duży SUV Touareg.

Obecnie Niemcy pracują nad zupełnie nową architekturą SSP (Scalable Systems Platform), która docelowo zastąpi MEB – pierwszą platformę Volkswagena dla modeli elektrycznych. Ma być ona przeznaczona dla aut praktycznie z każdego segmentu rynku i pozwolić na zastosowanie silników o mocy sięgającej 1700 KM. 

Volkswagen-Touareg-3.0-V6-TDI-4Motion-R-Line-2024-bok
Wszystkie znki na ziemi i niebie wskazują na to, że dni Touarega także są policzone. 
fot. Archiwum

Powszechnie uważa się, że ostatnim modelem Volkswagena, jaki zostanie zaprojektowany na spalinowej platformie MQB, będzie nowy T-Roc. Jego debiut jest planowany na najbliższe miesiące. Ale przy spowolnieniu sprzedaży elektryków wcale nie jest wykluczone, że powstaną na niej kolejne samochody. 

Czytaj także