Choć Volkswagen Touareg to SUV popularnej marki, jak równy z równymi może się mierzyć z najlepszymi modelami marek premium. W teście – niemiecki flagowiec po liftingu z idealnie pasującym do tego modelu dieslem 3.0 V6 TDI.
W świecie dużych, luksusowych SUV-ów czas zdaje się płynąć wolniej. To auta, otrzymujące najlepsze rozwiązania techniczne, które nie wymagają szybkiej zmiany. Wystarczy, jak w Touaregu, będącym na rynku od 2018 r., przeprowadzić kurację odmładzającą, by podtrzymać atrakcyjność danego modelu.
Face lifting flagowego Volkswagena miał miejsce w ubiegłym roku. W jego ramach przeprojektowano m.in. przód i tył nadwozia (zastosowano np. podświetlane tylne logo).
Do testu trafił Touareg z mocniejszą, 286-konną wersją turbodiesla 3.0 V6. To jednostka idealnie pasująca do dużego i ciężkiego SUV-a. Zapewnia mu naprawdę dobre osiągi (siły napędowej nie brakuje w żadnych warunkach), pracuje kulturalnie, a do tego ma przyjemne brzmienie. Zadowala się przy tym niewielkimi ilościami paliwa (tylko w dużych korkach spalanie jest wyższe niż 10 l/100 km), co w połączeniu z 75-litrowym zbiornikiem pozwala w trasie uzyskać zasięg przekraczający 1000 km. Na pochwały zasługują też sprawnie działający napęd 4x4 i płynnie zmieniająca przełożenia 8-biegowa automatyczna przekładania.
Dane techniczne i ceny | Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI 4Motion R-Line |
---|---|
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2967 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | V6/24 |
Moc maksymalna | 286 KM/3800 |
Maksymalny moment obrotowy | 600 Nm/1750 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./8-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 488/198/171 cm |
Rozstaw osi | 290 cm |
Średnica zawracania | 12,2 m |
Masa/ładowność | 2118/732 kg |
Masa przyczepy | 3500 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 810/1800 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 75 l (ON) |
Opony | 255/55 R19 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 236 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,4 s |
Średnie zużycie paliwa | 8,0-8,2 l/100 km |
Zasięg | 930 km |
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) | 326 590 zł |
Cena wersji testowanej | 380 190 zł |
Pneumatyczne adaptacyjne zawieszenie kosztuje wprawdzie 11 340 zł, ale warte jest każdej wydanej złotówki (szczególnie gdy weźmie się pod uwagę, że niewiele mniej kosztują np. 21-calowe felgi czy szklany dach). Wyposażony w nie Touareg ma regulację prześwitu, dzięki czemu spokojnie można się nim zapuścić z dala od ubitych szlaków.
„Pneumatyka” (o zmienionej charakterystyce pracy w stosunku do tej w aucie przed modernizacją) gwarantuje zarówno niezwykle pewne prowadzenie, jak i wyśmienity komfort jazdy. Nawet w trybie Sport zawieszenie nie staje się przesadnie twarde, ale trzeba zauważyć, że ze względu na zastosowane w testowym aucie opony (285/40 R21; seryjnie 255/55 R19) na dużych poprzecznych nierównościach wstrząsy są jednak wyraźniej odczuwalne.
Dane testowe* | Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI 4Motion R-Line |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,4 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,5 s |
Przyspieszenie 0-120 km/h | 9,1 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 38,0 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 38,5 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 55,0 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 60,5 dB |
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) | 98 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,4 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) | 9,5/6,0/7,8 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 960 km |
*opony zimowe
Volkswagen Touareg to bez dwóch zdań jeden z najlepszych SUV-ów swojej klasy. A do tego ma stonowany wygląd. Alternatywa dla SUV-ów premium? Owszem – ale niestety w zbliżonej cenie.
W ramach modernizacji poprawiono m.in. niektóre materiały wykończeniowe (np. na drzwiach). Cyfrowe wskaźniki i centralny ekran nie szokują wielkością tak jak w momencie debiutu w 2018 r., ale nadal są jednymi z najlepszych.