Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Kia Sportage w ruchu przód

Kia Sportage – pierwsza jazda

Kia Sportage – pierwsza jazda

Nowa Kia Sportage to kluczowa nowość koncernu w 2022 r. Koreański model jest także jednym z najpopularniejszych SUV-ów w Polsce. Po pierwszych jazdach najnowszą generacją możemy stwierdzić, że ma wszystko, by podbić rynek.

Kia wywraca swoje portfolio do góry nogami. Teraz przyszedł czas na jeden z najważniejszych modeli – najlepiej sprzedającego się w Europie Sportage’a. Charakterystyczny design, zaawansowane technologie z zakresu bezpieczeństwa i napędu oraz obszerne wnętrze sprawiają, że nowy SUV Kii może konkurować z takimi grubymi rybami, jak np. VW Tiguan.

Rewolucja stylu

Nowy Sportage wizualnie nawet nie przypomina swojego poprzednika. Wyostrzony, dość futurystyczny design nie odbija się jednak negatywnie na użyteczności. Wystarczy rzut oka na wnętrze, aby się o tym przekonać. Z przodu nawet wysokie osoby mogą się cieszyć dużą swobodą ruchów. Również z tyłu Sportage zapewnia dużo miejsca na nogi i w okolicy ramion.

 

Kia Sportage deska rozdzielcza

Połączone wspólną taflą ekrany, staranne wykonanie, prosta obsługa. Kokpit nowego SUV-a Kii jest nowoczesny, ale zachował przyjazny wobec użytkownika charakter.

Jakość i obsługa

Na pochwałę zasługuje – typowo dla Kii – wysoka jakość wykonania i zastosowanych materiałów. Prawie wszystkie powierzchnie robią szlachetne wrażenie i są starannie spasowane. Mimo mnogości funkcji multimedialnych i z zakresu bezpieczeństwa nie można też narzekać na obsługę.

Kia Sportage ekran ze wskaźnikami

Liczne systemy bezpieczeństwa dostępne są standardowo, a te bardziej zaawansowane – w rozsądnie wycenionych pakietach.

Sterowanie sprowadza się co prawda do dużego, centralnie zlokalizowanego ekranu dotykowego, ale umieszczony pod nim wielofunkcyjny panel znacznie ułatwia obsługę – jednym dotknięciem palca przełączamy się między głównymi elementami sterowania klimatyzacją a systemem informacyjno-rozrywkowym.

Kia Sportage panel sterowania na tunelu środkowym

Pokrętło zamiast dźwigni automatycznej skrzyni biegów.

Kia Sportage wciąż należy do bardziej dynamicznych modeli tego segmentu, co kierowca zauważy już po przejechaniu kilku kilometrów. Ale choć zawieszenie zestrojono sportowo twardo, azjatycki samochód dobrze wybiera wyboje i nierówności asfaltu. Nie jest przy tym niekomfortowy. Nie izoluje jednak swoich pasażerów całkowicie od podłoża, więc zawsze potrafią oni ocenić stan pokonywanej nawierzchni. Za to świetnie trzyma się drogi – nawet w szybkich zakrętach, które pokonuje bez większych przechyłów.

Do sportowego charakteru świetnie pasują dobrze wyprofilowane, sportowe fotele – element wyposażenia GT-Line. Ujmują wygodną tapicerką i dobrym trzymaniem bocznym. Pasażerowie siedzący z tyłu łatwo znajdą dogodną dla siebie pozycję na kanapie – jej oparcia mają regulowane pochylenie.

Kia Sportage kanapa

Przestronny tył, kanapa z regulowanym pochyleniem oparcia.

Szeroka gama wersji

Na początek dostępne są 1,6-litrowe odmiany benzynowe z turbo i układem mild hybrid oraz turbodielse o takiej samej pojemności, także korzystające z zasilanego 48-woltową instalacją alternatora zespolonego z rozrusznikiem. Czterocylindrowa jednostka wysokoprężna pracuje płynnie i cicho. Moc 136 KM i 320 Nm momentu obrotowego zapewniają odpowiednio żwawe poruszanie się, do czego przyczynia się też zwinnie dopasowująca biegi siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa przekładnia. 

Kia Sportage silnik

Cennik otwiera benzynowa wersja 1.6 Turbo 150 KM. W gamie znajdują się też dwa diesle (115-136 KM), 230-konna hybryda i wersja PHEV o mocy aż 265 KM.

Wydajność również nie rozczarowuje: średnie zużycie paliwa zgodnie z bliską rzeczywistości normą WLTP wynosi 5,9 l/100 km – to dobry wynik jak na dużego SUV-a z napędem na wszystkie koła.

Kia Sportge 1.6 T-GDI 1.6 T-GDI MHEV 1.6 T-GDI HEV 1.6 T-GDI PHEV 1.6 CDRi 1.6 CDRi
Silnik  benzynowy, turbo benzynowy, turbo benz., turbo + el. benz., turbo + el. turbodiesel turbodiesel
Pojemność skokowa 1598 cm3 1598 cm3 1598 cm3 1598 cm3 1598 cm3 1598 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16 R4/16 R4/16 R4/16 R4/16
Moc maksymalna 150 KM/4500 180 KM/5500 230 KM/5500 265 KM/5500 115 KM/4000 136 KM/4000
Maks. moment obrotowy 250 Nm/1500 265 Nm/1500 350 Nm/1500 350 Nm/1500 280 Nm/1500 320 Nm/2000
Osiągi
Prędkość maksymalna 189 km/h 201 km/h 193 km/h 191 km/h 175 km/h 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 s 8,8 s 8,0 s 8,2 s 12,1 s 11,4 s
Średnie zużycie paliwa 6,6-7,0 l/100 km 6,3-6,7 l/100 km 5,5-5,9 l/100 km b.d. 5,2-5,5 l/100 km 5,0-5,3 l/100 km
CENA 105 900 zł 135 900 zł 147 900 zł 177 900 zł 114 900 zł 143 900 zł

Kia Sportage: naszym zdaniem

Kompaktowego SUV-a wyposażono w nowoczesne silniki, korzystające ze wsparcia układu mild hybrid. Siedmioletnia gwarancja, jaką Kia obejmuje wszystkie swoje pojazdy, to zaś unikalna zaleta.

dwie Kie Sportage – od tyłu i od przodu

Nowy Sportage może przyprawić niektórych konkurentów o ból głowy. Koreańskie auto cechują wzorowa przestronność i przyjemne właściwości jezdne. 

Czytaj także