Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Koniec Fordów S-Max i Galaxy. Śmierć popularnych minivanów w Europie

Koniec Fordów S-Max i Galaxy. Śmierć popularnych minivanów w Europie

Ford

Koniec Fordów S-Max i Galaxy. Śmierć popularnych minivanów w Europie

Pod względem walorów rodzinnych minivany często pozostają nie do pobicia. Mimo tego klienci się od nich niemal całkowicie odwrócili, a większość europejskich bestsellerów po cichutku umarło. Ford właśnie ogłosił, że koniec Galaxy i S-Maxa nastąpi wiosną 2023 roku. 

Popularnych minivanów w Europie niemal już nie ma. Kolejni producenci w ostatnim czasie wycofali swoje modele tego typu z rynku. Teraz dołącza do nich Ford, który zapowiedział, że wiosną przyszłego roku jego Galaxy i S-Max przestaną być wytwarzane. 

Taka decyzja została podjęta nie tylko w wyniku przechodzenia Forda na elektromobilność, ale również w odpowiedzi na zmieniające się zapotrzebowania klientów. 

Zaczęło się w 1996 roku

Galaxy zostało wprowadzone do produkcji w 1996 roku. Auto pierwszej generacji opracowano wspólnie z Grupą Volkswagena, co zaowocowało tym, że na rynku znalazły się trzy siostrzane konstrukcje. Obok Galaxy były to Seat Alhambra i Volkswagen Sharan. 

Druga generacja Galaxy pojawiła się w 2006 roku i została opracowana wyłącznie własnymi siłami przez amerykański koncern. Nowy minivan powstał na platformie Mondeo, a przy okazji otrzymał siostrzany model w postaci niższego S-Maxa, wyróżniającego się nieco usportowionym charakterem. 

Ford-S-Max-I_1
Ford S-Max pierwszej generacji to auto cenione na rynku pojazdów używanych. 
motor

Od momentu wprowadzenia na rynek do dnia dzisiejszego w całej Europie sprzedano 820 000 egzemplarzy Galaxy, z czego 570 000 stanowił model pierwszej generacji. W 2021 roku na Starym Kontynencie klientów znalazło zaledwie 4700 sztuk Galaxy oraz 7400 sztuk S-Maxa. 

W zeszłym roku oba modele przeszły niewielką modernizacją, a największą nowością było pojawienie się 190-konnego wariantu hybrydowego. Jest on napędzany przez 2,5-litrową jednostkę benzynowy, pracującą w cyklu Atkinsona i wspomaganą przez niewielki silnik elektryczny, czerpiący życiodajne „elektrony” z baterii litowo-jonowej o pojemności 1,1 kWh. 

Zamówienia na Galaxy i S-Maxa zostały niedawno zamknięte, a produkcja w hiszpańskiej Walencji potrwa do momentu ich realizacji. 

Rynek minivanów w Europie 

Minivany wycofane z rynku w ostatnim czasie:

  • Citroeny C4 Picasso i Grand C4 Picasso/C4 SpaceTourer (koniec produkcji w 2021 roku)
  • Dacia Lodgy (2022 rok)
  • Fiat 500L (2022 rok)
  • Ford C-Max (2019 rok)
  • Opel Zafira (2019 rok)
  • Renault Espace (2022 rok)
  • Renault Scenic/Grand Scenic (2022 rok)
  • Seat Alhambra (2020 rok)
  • Volkswagen Sharan (2022 rok)

Minivany pozostające w sprzedaży:

  • BMW serii 2 Active Tourer/Gran Tourer
  • Mercedes klasy B
  • Volkswagen Touran
    BMW 223i Active Tourer 2
    Podczas gdy inne firmy wycofują minivany, BMW pod koniec 2021 roku pokazało nową odsłonę serii 2 Active Tourer/Gran Tourer. 
    motor

Co zamiast minivanów?

Klienci, którzy chcą kupić auto rodzinne mogą albo sięgnąć po większe SUV-y, oferujące przestrzeń dla siedmiu pasażerów, jak Skoda Kodiaq czy Kia Sorento, albo po kombivany. Te ostatnie, podobnie jak pełnowymiarowe vany, powstały na bazie aut użytkowych. 

Citroen Berlingo
Rolę minivanów przejęły m.in. kombivany. 
citroen

Z punktu widzenia producenta mają one jedną bardzo istotną zaletę. To niedroga produkcja – w końcu opracowanie wariantu osobowego na bazie istniejącego pojazdu to znacznie niższy koszt niż stworzenie od podstaw nowego minivana.

Czytaj także