Sprzedaż w styczniu 2021 r. spadła o ponad 1/4 w stosunku do stycznia ubiegłego roku.
Niestety, sytuacja epidemiczna w Europie nadal odciska piętno na sprzedaży nowych samochodów. Właśnie spłynęły dane z 30 rynków Starego Kontynentu (UE, EFTA, Wielka Brytania). W styczniu 2021 r. zarejestrowano na nich 842 835 nowych aut osobowych. W styczniu 2020 r. było to zaś 1 134 898 sztuk. Oznacza to spadek aż o 292 063 egzemplarze, co przekłada się na 25,7%. To najgorszy wynik pierwszego miesiąca w historii statystyk prowadzonych od 1990 r. przez ACEA (stowarzyszenie europejskich producentów samochodów).
Największe załamanie sprzedaży zanotowano w Rumunii (-51,9%), Hiszpanii (-51,5%) oraz na Słowacji (-50,6%). Potężne tąpnięcie miało także miejsce na największym, niemieckim rynku (-31,1%). W Polsce sprzedaż spadła o 18,3%, czyli na szczęście to lepszy wynik niż europejska średnia (pod tym względem znajdujemy się na 10 miejscu w Europie). Co ciekawe, są dwa kraje, w których zarejestrowano więcej aut niż w pierwszym miesiącu 2020 r. To Norwegia (+7,7%) oraz Szwecja (+22,5%).
Co oczywiste, wśród większości marek regułą są dwucyfrowe spadki popytu. Poza niedostępną szeroko Ładą, najbardziej ucierpiały Mitsubishi (-63,5%), Honda (-55,9%) oraz Jaguar (-52,5%). Tak jak w przypadku państw, także tutaj są wyjątki od reguły. To Porsche (+0,9%), Volvo (+3,6%), Alpine (+18,5%) oraz Smart, który obecnie sprzedaje już tylko samochody elektryczne (+191,3%).
Poniżej podajemy szczegółowe dane obejmujące rejestracje nowych samochodów osobowych w Europie w styczniu 2021 r. dla 10 największych rynków i 10 najpopularniejszych marek.
Państwo | Rejestracje aut I 2021 r. (szt.) | Zmiana w stosunku do I 2020 r. (proc.) |
---|---|---|
Niemcy | 169 754 | -31,1 |
Włochy | 134 001 | -14,0 |
Francja | 126 380 | -5,8 |
Wielka Brytania | 90 249 | -39,5 |
Hiszpania | 41 966 | -51,5 |
Belgia | 37 735 | -27,2 |
Holandia | 35 193 | -20,0 |
Polska | 32 262 | -18,3 |
Irlandia | 25 157 | -17,9 |
Szwecja | 20 573 | +22,5 |
Marka | Rejestracje aut I 2021 r. (szt.) | Zmiana w stosunku do I 2020 r. (proc.) |
---|---|---|
Volkswagen | 91 681 | -31,6 |
Peugeot | 60 885 | -18,1 |
Toyota | 54 405 | -19,1 |
BMW | 53 764 | -16,3 |
Mercedes | 50 746 | -20,8 |
Renault | 48 641 | -28,2 |
Skoda | 47 440 | -20,9 |
Ford | 46 185 | -26,2 |
Audi | 40 174 | -31,2 |
Kia | 33 971 | -10,4 |
Źródło danych: ACEA