Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Lamborghini Countach LP 400

Lamborghini Countach kończy 50 lat

Lamborghini

Lamborghini Countach kończy 50 lat

Pół wieku temu debiutowało jedno z najsłynniejszych superaut w historii, które zdefiniowało charakter wszystkich następnych topowych Lamborghini, na czele z obecnym Aventadorem.

  • Pierwsze Lamborghini z podnoszonymi drzwiami
  • W gamie silniki V12 o mocy od 353 do 455 KM
  • Produkowane aż przez 16 lat

Dziś 375 KM potrafi rozwinąć kompaktowy hatchback, a 14-calowe obręcze kół dostają przeważnie miniauta, ale właśnie takie parametry miała pierwsza z pięciu seryjnych wersji jednego z najbardziej legendarnych supersamochodów w historii.

Włoskie superauto

Był 1971 r. Lamborghini produkowało auta już od siedmiu lat, a firmowana przez nie Miura należała do najbardziej pożądanych samochodów na świecie. Podczas salonu w Genewie debiutowała właśnie jej kolejna, jak się później okazało, ostatnia wersja, czyli 385-konne SV. Jak na ironię w Genewie pojawił się też niesamowicie śmiały prototyp: Lamborghini Countach LP 500. Trzy lata później jego seryjna wersja zastąpi Miurę.

Auto szokowało wyglądem, jeszcze bardziej niż Miura w chwili debiutu pięć lat wcześniej, czyli w 1966 r. Countach LP 500 miał chowane reflektory i podnoszone drzwi. Choć zachwycał i jednocześnie wprawiał w osłupienie, to był niesamowicie minimalistyczny. Na tym polegał jego geniusz.

Takie same odczucia miał pewien Włoch, który przed genewskim debiutem przypadkiem ujrzał LP 500. Wykrzyknął „countach!”, co w dialekcie Piemontu oznacza właśnie totalne zaskoczenie. Usłyszeli go ludzie z Lamborghini i uznali, że to słowo najlepiej nadaje się na nazwę auta.

Głównym designerem Countacha jest Marcello Gandini, jedna z największych legend samochodowego designu, który odpowiadał także za wygląd np. Bugatti EB110, Maserati Quattroporte IV i drugiej generacji Renault 5.

LP 500 zrobiło taką furorę na targach w Genewie, że firma postanowiła wdrożyć samochód do produkcji. Seryjna wersja nazywała się Countach LP 400, miała inną strukturę nośną, lekko zmienione nadwozie (np. za bocznymi szybami pojawiły się znacznie większe wloty powietrza) i przede wszystkim inny silnik. Zamiast 440-konnego V12 o pojemności 4971 cm3 w LP 400 zastosowano mniejsze i słabsze V12 (3929 cm3 i 375 KM). Seryjne LP 400 było za to o 75 kg lżejsze, ważąc zaledwie 1055 kg. Samochód miał 107 cm wysokości, 14-calowe obręcze kół, a jego prędkość maksymalna wynosiła absolutnie niesamowite w 1974 r. 300 km/h.

Co się stało z prototypowym LP 500? Stoi do dziś na honorowym miejscu w firmowym muzeum? Nie. Nie istnieje. Samochód przeznaczono na testy zderzeniowe, niezbędne do uzyskania homologacji.

Wersje Lamborghini Countacha

LP 400 debiutowało w bardzo złym czasie. Ceny paliw osiągnęły najwyższy poziom w historii, ich podaż była bardzo ograniczona, a superauta uważano za szczyt złego gustu i społecznej nieodpowiedzialności. Do 1978 r. powstało tylko 151 sztuk wersji LP 400. Firma na tym nie skończyła. Przeciwnie, Countacha wytwarzano aż do 1990 r. i w tym czasie samochód miał pięć wersji. Oto one:

  1. LP 400 (1974-1978): V12, 3929 cm3, 375 KM, 300 km/h, 151 sztuk;
  2. LP 400 S (1978-1982): auto otrzymało potężny tylny spoiler; V12, 3929 cm3, 353 KM, 285 km/h, 237 sztuk
  3. LP 500 S (1982-1985): V12, 4754 cm3, 375 KM, 300 km/h, 321 sztuk
  4. Quattrovalvole (1985-1988): silnik z czterema zaworami na cylinder; V12, 5167 cm3, 455 KM, 297 km/h, 618 sztuk
  5. Anniversario (1988-1990): przedstawione na 25-lecie istnienia Automobili Lamborghini; V12, 5167 cm3, 455 KM, 295 km/h, 658 sztuk

Ostatni Countach powstał 4 lipca 1990 r. Samochód zdefiniował każdą następną generację superauta tej firmy: Diablo, Murcielago i obecnego Aventadora. Każde z nich ma V12, podnoszone drzwi i podobne proporcje.

Lamborghini Countach LP 500 - przód
Od tego się zaczęło: prototypowe Lamborghini Countach LP 500 z 1971 r.
Lamborghini
Lamborghini Countach LP 400 - bok, profil
LP 400, czyli pierwsza seryjna wersja Countacha.
Lamborghini
Lamborghini Countach LP 400 - przód, drzwi
Countach został pierwszym Lamborghini z podnoszonymi drzwiami. Do dziś to rozwiązanie nosi nieoficjalną nazwę „Lambo-doors”.
Lamborghini
Lamborghini Countach LP 400 - tył
V12 umieszczono wzdłużnie między kabiną a tylną osią.
Lamborghini
Lamborghini Countach Anniversario - przód
Finalna wersja Countacha, czyli Anniversario. Jej średnia roczna produkcja była prawie 9 razy większa niż LP 400!
Lamborghini
Lamborghini Countach Anniversario - tył
Design Anniversario nie miał już nic z minimalizmu pierwszej wersji, czyli LP 400.
Lamborghini

Czytaj także