Jeszcze żadne drogowe BMW z serii M3/M4 nie było tak mocne jak CSL i żadne seryjne BMW nie pokonało od niego szybciej północnej pętli Nürburgringu. Niestety powstanie tylko 1000 egzemplarzy tego modelu.
BMW ma długą tradycję specjalnych edycji swoich sportowych modeli z serii M. Wystarczy przypomnieć choćby spektakularne M3 CSL z serii E46 (2003 r.) czy M4 GTS (2016 r.) poprzedniej generacji.
Teraz debiutuje najbardziej radykalne i inspirowane sportami motorowymi M4 aktualnej generacji, czyli CSL (skrót od słów Competition, Sport, Leichtbau , czyli zawody, sport i niska masa).
CSL powstał w oparciu o M4 Competition z tylnym napędem. Trzylitrowa rzędowa jednostka biturbo o wyjściowej mocy 510 KM została wzmocniona (m.in. poprzez zmiany w elektronice sterującej i podniesienia ciśnienia doładowania) do 550 KM, natomiast maksymalny moment obrotowy pozostał na tym samym poziomie – 650 Nm.
Silnik (a także 8-biegowy automat) ma sztywniejsze mocowania i dodatkowe chłodzenie turbosprężarek, przekonstruowano również układ wydechowy.
Osiągi są następujące: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,7 s (-0,2 s w stosunku do M4 Competition), a do 200 km/h w 10,7 s (-1,8 s). Jedynie M4 Competition z napędem 4x4 jest szybsze do „setki” - osiąga ją w 3,5 s. Prędkość maksymalna wynosi 307 km/h i jest wyższa niż w M4 Competition z pakietem M Driver's o 17 km/h.
Zmiany zaszły oczywiście także w układzie jezdnym. Auto korzysta z adaptacyjnego zawieszenia M (z trzema trybami pracy: Sport, Sport Plus i Comfort), elektromechanicznego wspomagania kierownicy M Servotronic (ze zmiennym przełożeniem), ale ich charakterystyki są zmienione – inna jest geometria, amortyzatory, sprężyny, mocowania czy stabilizatory. Zmniejszono także o 8 mm wysokość zawieszenia.
Standardem są karbonowo-ceramiczne hamulce (sześciotłoczkowe zaciski z przodu, jednotłoczkowe z tyłu). Charakterystykę pracy pedału hamulca można modyfikować (do wyboru są dwa ustawienia w menu M Setup). Przeprojektowano ponadto system kontroli trakcji (można korzystać aż z 10 poziomów jego działania). CSL otrzymał także wzmacniane felgi o rozmiarze 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu oraz opony stworzone specjalnie dla tego modelu.
Ogromną wagę przywiązano do zmniejszenia masy. I tak karbonowe przednie siedzenia ważą o 24 kg mniej od standardowych, 21 kg zaoszczędzono na pozbyciu się kanapy i pasów, zmiany w materiałach zastosowanych w układzie jezdnym i ceramiczne hamulce to kolejny zysk 21 kg, zmniejszenie liczby materiałów wygłuszeniowych przełożyło się na spadek masy o 15 kg, a zastosowanie włókien węglowych do komponentów karoserii – o 11 kg. Do tego dochodzi jeszcze lżejszy o ponad 4 kg tytanowy wydech i klika innych detali, co razem daje masę własną 1625 kg – niższą o 100 kg niż w M4 Competition.
M4 CSL pokonało północną pętle Nürburgringu w czasie 7 min 15,677 s (długość 20,6 km) oraz 7 min 20,207 s (długość 20,8 km).
Auto zostanie wyprodukowane w serii limitowanej – na rynek rynek trafi tylko 1000 egzemplarzy.