Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW M3 CS przód

Najmocniejsza i najbardziej dynamiczna wersja BMW M3 – CS

BMW

Najmocniejsza i najbardziej dynamiczna wersja BMW M3 – CS

Nowe BMW M3 CS ma to, czego potrzeba, by uzyskać rewelacyjne osiągi – najmocniejszy, 550-konny turbodoładowany silnik 3.0 R6 oraz napęd na cztery koła. Nie ma dynamiczniejszej wersji M3/M4 niż CS.

Od dłuższego czasu było wiadomo, że po M4 CSL pojawi się także najostrzejsze M3. Wielokrotnie udało się bowiem przyłapać ten wariant podczas testów przedprodukcyjnych. I oto jest – wyjątkowe, limitowane M3 CS (do ilu egzemplarzy – nie podano).

BMW podeszło do stworzenia CS-a inaczej niż do najbardziej radykalnej odmiany M4, czyli CSL-a. Najważniejsze jest to, że w M4 CSL zastosowano napęd tylko na tylne koła. Oczywiście gwarantuje to niczym niezmącone doznania z jazdy i niższa masę, ale nie sposób uzyskać tak doskonałej trakcji jak w wersjach 4x4. W efekcie 550-konne M4 CSL przyspiesza do „setki” nawet gorzej o 0,2 s niż cięższe i o 40 KM słabsze M4 Competition xDrive.

W M3 CS postanowiono zastosować napęd na obie osie i adaptacyjny tylny mechanizm różnicowy Active M Differential. Najlepsze jest jednak to, że układ pozwala na wybór trybu pracy, w tym taki, w którym cała siła napędowa trafia na tylne koła.

Natomiast silnik to właśnie najmocniejsze wcielenie rzędowej turbodoładowanej „szóstki” o pojemności 3,0 l. W porównaniu do 510-konnego ma inne oprogramowanie sterujące i ciśnienie doładowania podniesione z 1,7 do 2,1 bara. Rozwija 550 KM przy 6250 obr./min oraz 650 Nm w zakresie od 2750 do 5950 obrotów (maksymalna wartość momentu się ne zmieniła, ale utrzymuje się przez 450 obrotów więcej).

Wyposażone w 8-biegowy automat, rozbudowany system kontroli trakcji (10 stopni ustawień) i napęd 4x4 M3 CS w pełni wykorzystuje swój potencjał – od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,4 s pozostawiając w tyle wszystkie wersje M3 i M4 w tym do tej pory najdynamiczniejsze w tej próbie M3/M4 Competition xDrive (3,5 s). Od 0 do 200 km/h CS potrzebuje za to 11,1 s. I dopiero tutaj okazuje się, że niższa o 140 kg masa M4 CSL (1765 do 1625 kg) wystarcza z nawiązką do zniwelowania deficytu trakcji przy starcie i CSL 200 km/h uzyskuje po 10,7 s.

Jeśli chodzi o prędkość maksymalną, to zarówno M3 CS, jak i M4 CSL mają standardowo montowany pakiet M Driver, w którym nie jest ona ograniczona do 250 km/h, ale – odpowiednio – 302 i 307 km/h.

M3 CS ma też w porównaniu z M3 Competition xDrive zmodyfikowany układ jezdny ze zmienioną kinematyką zawieszenia, inną charakterystyką pracy układu kierowniczego i adaptacyjnych amortyzatorów. Ponadto m.in. zastosowanie na szeroką skalę włókien węglowych (m.in. maska, nakładka i wloty powietrza przedniego zderzaka, a z tyłu dyfuzor i spojler) a także lżejszego o 4 kg tytanowego tłumika końcowego sprawia, że M3 CS waży o 15 kg mniej.

Suma 485 000 zł, jaką trzeba wyłożyć za M3 Competition xDrive to naprawdę bardzo dużo, ale dopiero cena M3 CS zwala z nóg – to aż 769 900 zł (+284 900 zł)! Choć dla porządku trzeba przypomnieć, że M4 CSL jest jeszcze droższe – kosztuje bowiem 899 900 zł.

A jak nowe M3 CS wypada na tle wszystkich pozostałych samochodów z gamy M? Oto posumowanie ich kluczowych danych.

bmw_m_osiagi_zestawienie

bmw_m3_cs_przod_1
M3 CS odróżnia się od pozostałych M3 m.in. przeprojektowanymi zderzakami i grillem z mniejszą liczbą poprzeczek. Standardem są laserowe reflektory z żółtymi zamiast białych elementami, nawiązującymi do aut wyścigowych BMW.    
BMW
bmw_m3_cs_bok
CS ma felgi o wyjątkowym wzorze (dostępne w kolorach złotym i czarnym). Z przodu mają 19, a z tyłu 20 cali.
BMW
bmw_m3_cs_tyl
Standardem jest aktywny wydech z tytanowym końcowym tłumikiem.
BMW
bmw_m3_cs_deska_rozdzielcza
Konsola środkowa także została wykonana z karbonu.  
BMW
bmw_m3_cs_siedzenia
Seryjne są kubełkowe siedzenia ze skorupami z włókien węglowych.
BMW
bmw_m3_cs_silnik
Aluminiowa rozpórka kosztuje dodatkowe 5400 zł.
BMW

Czytaj także