Porsche wprowadziło do gamy 911 992 wariant GTS. Tymczasem topowy model 911 poprzedniej serii 991, czyli GT2 RS, pobił rekord przejazdu północnej pętli Nurburgringu.
Ostatnio dużo się dzieje w gamie jednego z najlepszych i najbardziej wszechstronnych samochodów sportowych świata – Porsche 911. Niedawno pisaliśmy o sportowym wariancie 911 GT3 z pakietem Touring, a teraz są kolejne dwie okazje, by wspomnieć o „dziewięćsetjedenastce”: nowa usportowiona wersja GTS oraz kolejny rekord na „Ringu”, jaki ustanowił fabryczny kierowca niemieckiej marki – Lars Kern.
Porsche pierwszy raz pokazało model 911 w wersji GTS 12 lat temu. W 2009 r. taki wariant pojawił się w serii 997 po face liftingu. Jego 3,8 litrowy wolnossący boxer rozwijał 408 KM (o 23 KM więcej niż w Carrerze S). GTS pojawił się także w następnej generacji 911, czyli 991 (silnik 3.8 430 KM, po liftingu – 3.0 turbo 450 KM; w obu przypadkach to o 30 KM więcej niż w Carrerze S).
Teraz Porsche zaprezentowało odmianę GTS aktualnej „911" serii 992 – w niemal 2,5 roku po jej wejściu na rynek. Tak jak poprzednio trzylitrowy turbodoładowany 6-cylindrowy boxer GTS-a jest mocniejszy o 30 KM od tego w Carrerze S. Tym razem oznacza to, że rozwija 480 KM (i 570 Nm, czyli o 40 Nm więcej). Przekłada się to na jeszcze lepsze osiągi: Coupe z tylnym napędem osiąga 100 km/h w 3,4 s (-0,1 s), 200 km/h w 11,6 s (-0,5 s) i prędkość maksymalną 311 km/h (+3 km/h).
GTS ma inaczej zestrojone zawieszenie (aktywny układ PASM), hamulce z 911 Turbo i standardowo sportowy układ wydechowy. Do wyboru jest 8-biegowa skrzynia PDK lub 7-biegowa manualna. Wyróżnikami modelu są ponadto m.in. montowany seryjnie pakiet Sport Design, przyciemnione światła i aluminiowe obręcze z centralną nakrętką.
Od listopada będzie można kupić pakiet Lightweight Design, na który składają się m.in. siedzenia ze szkieletem z włókien węglowych, lekkie szyby i akumulator, a także brak kanapy. Pakiet ten pozwala obniżyć masę auta o ok. 25 kg.
Carrera GTS będzie oferowana jako Coupe, Cabrio i Targa. Pierwsze dwie odmiany występują z napędem tylnym lub 4x4, a Targa – tylko z tym drugim.
Warto przy okazji przypomnieć, jakie wersje silnikowe 911 już można kupić (dane dla wersji Coupe, ze skrzynią PDK, pakietem Sport Chrono i standardowym napędem). Poza Coupe oferowana jest także Targa (nie w GT3 i Turbo) oraz kabriolet (nie w GT3). GT3 ma napęd tylny, Turbo zawsze 4x4, a pozostałe – tylny lub na obie osie.
Na razie seria GT 911 992 ma tylko jeden model – GT3. Zanim dołączą do niej następne, Porsche ustanowiło nowy rekord północnej pętli toru Nurburgring dla samochodów z homologacją drogową przy pomocy 700-konnego GT2 RS poprzedniej generacji (991). Samochód wyposażono w pakiet opracowany wraz z zespołem wyścigowym Manthey (oferowany do kupienia w Porsche). Składają się na niego m.in. zmodyfikowane elementy aerodynamiczne oraz układów zawieszenia i hamulcowego.
Prowadzone przez Larsa Kerna GT2 RS wyposażone w dopuszczone do ruchu ulicznego opony Michelin Pilot Sport Cup 2 R pokonało liczące 20,8 km okrążenie Nordschleife w czasie 6:43.330 (6:38.835 dla nieco krótszego odcina pomiarowego wykorzystywanego wcześniej). Tym samym niemiecki kierowca pobił rekord należący wcześniej do Mercedesa-AMG GT Black Series o 4,747 sekundy. Mercedes zdążył już nawet w lekko złośliwym tonie skomentować to na Facebooku. Brzmiało to mniej więcej tak: gratulujemy świetnego okrążenia, mimo że trzeba było użyć dodatkowego pakietu, by pokonać rekord ustanowiony przez nasz seryjny samochód.