Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Porsche 911 przód

Nowe Porsche 911 GTS i rekord 911 GT2 RS na Nurburgringu

Nowe Porsche 911 GTS i rekord 911 GT2 RS na Nurburgringu

Porsche wprowadziło do gamy 911 992 wariant GTS. Tymczasem topowy model 911 poprzedniej serii 991, czyli GT2 RS, pobił rekord przejazdu północnej pętli Nurburgringu.

Ostatnio dużo się dzieje w gamie jednego z najlepszych i najbardziej wszechstronnych samochodów sportowych świata – Porsche 911. Niedawno pisaliśmy o sportowym wariancie 911 GT3 z pakietem Touring, a teraz są kolejne dwie okazje, by wspomnieć o „dziewięćsetjedenastce”: nowa usportowiona wersja GTS oraz kolejny rekord na „Ringu”, jaki ustanowił fabryczny kierowca niemieckiej marki – Lars Kern.

Porsche 911 Carrera GTS

Porsche pierwszy raz pokazało model 911 w wersji GTS 12 lat temu. W 2009 r. taki wariant pojawił się w serii 997 po face liftingu. Jego 3,8 litrowy wolnossący boxer rozwijał 408 KM (o 23 KM więcej niż w Carrerze S). GTS pojawił się także w następnej generacji 911, czyli 991 (silnik 3.8 430 KM, po liftingu – 3.0 turbo 450 KM; w obu przypadkach to o 30 KM więcej niż w Carrerze S).

Teraz Porsche zaprezentowało odmianę GTS aktualnej „911" serii 992 – w niemal 2,5 roku po jej wejściu na rynek. Tak jak poprzednio trzylitrowy turbodoładowany 6-cylindrowy boxer GTS-a jest mocniejszy o 30 KM od tego w Carrerze S. Tym razem oznacza to, że rozwija 480 KM (i 570 Nm, czyli o 40 Nm więcej). Przekłada się to na jeszcze lepsze osiągi: Coupe z tylnym napędem osiąga 100 km/h w 3,4 s (-0,1 s), 200 km/h w 11,6 s (-0,5 s) i prędkość maksymalną 311 km/h (+3 km/h).

GTS ma inaczej zestrojone zawieszenie (aktywny układ PASM), hamulce z 911 Turbo i standardowo sportowy układ wydechowy. Do wyboru jest 8-biegowa skrzynia PDK lub 7-biegowa manualna. Wyróżnikami modelu są ponadto m.in. montowany seryjnie pakiet Sport Design, przyciemnione światła i aluminiowe obręcze z centralną nakrętką.

Od listopada będzie można kupić pakiet Lightweight Design, na który składają się m.in. siedzenia ze szkieletem z włókien węglowych, lekkie szyby i akumulator, a także brak kanapy. Pakiet ten pozwala obniżyć masę auta o ok. 25 kg.

Carrera GTS będzie oferowana jako Coupe, Cabrio i Targa. Pierwsze dwie odmiany występują z napędem tylnym lub 4x4, a Targa – tylko z tym drugim.

Warto przy okazji przypomnieć, jakie wersje silnikowe 911 już można kupić (dane dla wersji Coupe, ze skrzynią PDK, pakietem Sport Chrono i standardowym napędem). Poza Coupe oferowana jest także Targa (nie w GT3 i Turbo) oraz kabriolet (nie w GT3). GT3 ma napęd tylny, Turbo zawsze 4x4, a pozostałe – tylny lub na obie osie.

  • 911 Carrera: 3.0 B6 turbo, 385 KM, 0-100 km/h 4,0 s, prędkość maksymalna 293 km/h
  • 911 Carrera S: 3.0 B6 turbo, 450 KM, 0-100 km/h 3,5 s, prędkość maksymalna 308 km/h
  • 911 Carrera GTS: 3.0 B6 turbo, 480 KM, 0-100 km/h 3,4 s, prędkość maksymalna 311 km/h
  • 911 Turbo: 3.8 B6 turbo, 580 KM, 0-100 km/h 2,8 s, prędkość maksymalna 320 km/h
  • 911 Turbo S: 3.8 B6 turbo, 650 KM, 0-100 km/h 2,7 s, prędkość maksymalna 330 km/h
  • 911 GT3: 4.0 B6, 510 KM, 0-100 km/h 3,4 s, prędkość maksymalna 318 km/h
Porsche 911 GTS przód
GTS ma seryjnie pakiet Sport Design m.in. z inaczej stylizowanym zderzakiem. 
Porsche
Porsche 911 GTS tył
GTS jest najmocniejszą z „cywilnych” odmian 911. Ma 480 KM.
Porsche
Porsche 911 GTS wnętrze
W wyposażeniu opcjonalnym znajdą się karbonowe „kubełki”.
Porsche
Porsche 911 GTS deska
GTS otrzymał nową generację sytemu multimedialnego Porsche, który m.in. obsługuje Aple CarPlay i Android Auto. Dźwignia manualnej skrzyni biegów została skrócona o 10 mm.
Porsche
Porsche 911 GTS wskaźniki
Tylko obrotomierz jest analogowy.
Porsche
Porsche 911 GTS Targa bok
Wariant GTS będzie oferowany nie tylko jako Coupe, ale także jako Cabriolet i Targa (na zdjęciu).
Porsche

Porsche 911 GT2 RS bije rekord północnej pętli toru Nurburgring

Na razie seria GT 911 992 ma tylko jeden model – GT3. Zanim dołączą do niej następne, Porsche ustanowiło nowy rekord północnej pętli toru Nurburgring dla samochodów z homologacją drogową przy pomocy 700-konnego GT2 RS poprzedniej generacji (991). Samochód wyposażono w pakiet opracowany wraz z zespołem wyścigowym Manthey (oferowany do kupienia w Porsche). Składają się na niego m.in. zmodyfikowane elementy aerodynamiczne oraz układów zawieszenia i hamulcowego.

Prowadzone przez Larsa Kerna GT2 RS wyposażone w dopuszczone do ruchu ulicznego opony Michelin Pilot Sport Cup 2 R pokonało liczące 20,8 km okrążenie Nordschleife  w czasie 6:43.330 (6:38.835 dla nieco krótszego odcina pomiarowego wykorzystywanego wcześniej). Tym samym niemiecki kierowca pobił rekord należący wcześniej do Mercedesa-AMG GT Black Series o 4,747 sekundy. Mercedes zdążył już nawet w lekko złośliwym tonie skomentować to na Facebooku. Brzmiało to mniej więcej tak: gratulujemy świetnego okrążenia, mimo że trzeba było użyć dodatkowego pakietu, by pokonać rekord ustanowiony przez nasz seryjny samochód.

Porsche 911 GT2 RS Nurburgring
GT2 RS, które pobiło rekord dla samochodów produkcyjnych, to 911 poprzedniej generacji (991).
Porsche
Porsche 911 GT2 RS Nurburgring
GT2 RS z pakietem firmy Manthey ma m.in. zmodyfikowane elementy aerodynamiczne, jak tylny spoiler czy specjalne dyski założone na koła z tyłu.
Porsche
Porsche 911 GT2 RS Nurburgring rekord Lars Kern
Autorem najszybszego oficjalnego okrążenia (górny wynik) jest kierowca wyścigowy Lars Kern.
Porsche

Czytaj także