Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
salon samochodowy kupno auta

Październik jeszcze gorszy niż wrzesień – spada sprzedaż nowych samochodów w Polsce

Październik jeszcze gorszy niż wrzesień – spada sprzedaż nowych samochodów w Polsce

Kryzys na rynku nowych samochodów się zaostrza. W październiku 2021 r. sprzedano aż o 22% mniej aut niż w październiku 2020 r. i mniej niż we wrześniu br.

Sprzedaż nowych samochodów w Polsce (i całej Europie także) wygląda coraz gorzej. Mają na to wpływ czynniki związane z ogólnie pojętą pandemią koronawirusa, w tym między innymi niedobory pojazdów i długi czas oczekiwania na ich odbiór (efekt braku półprzewodników).

W październiku w naszym kraju zarejestrowano 31 259 nowych aut aut osobowych, mniej aż o 22% (8805 egzemplarzy) niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. To także wynik gorszy o ponad 5,5% niż we wrześniu bieżącego roku (a z reguły jest odwrotnie).

Niezmiennie na pierwszym miejscu znajduje się Toyota, która sprzedała 4833 auta – ponad 15% wszystkich. Tak jak we wrześniu na drugim miejscu znalazła się Kia (2773 szt.), a trzecią pozycję zajął Hyundai (2162 szt.). Skoda z wynikiem 2072 szt. jest dopiero czwarta. Wśród modeli w październiku liderem była Toyota Corolla, a podium uzupełniły Kia Ceed oraz Toyota RAV4.

Mimo tak słabych wyników ostatnich miesięcy w całym roku (od stycznia do października) sprzedaż jest wyższa niż w tym samym okresie 2020 r. Poziom rejestracji „osobówek” sięgnął 378 534 szt. i jest wyższy o 12,9% niż w 2020 r. (wtedy przybyło 335 165 egzemplarzy).

Toyota wyraźnie przewodzi, dystansując drugą Skodę już o 22 430 sztuk (61 955 do 39 525 szt.). Przy tym należy zaznaczyć, że japońska marka notuje wzrost popytu względem ubiegłego roku o 28,9%, a czeska – spadek o 14,1%.

Wśród dziesięciu najpopularniejszych marek rekordowy wzrost jest udziałem Hyundaia (+56,5%), a w top 20 – Suzuki (+71,6%; miejsce 14. na liście). Najbardziej zaś straciło Renault – aż 16,9%.

Jeśli chodzi o popularność poszczególnych rodzajów napędu, zestawienie prezentuje się następująco (udział w sprzedaży w okresie I-X 2021 r.):

  • samochody z silnikami benzynowymi – 53,9%
  • miękkie hybrydy – 14,5%
  • samochody z silnikami wysokoprężnymi – 13,0%
  • hybrydy – 12,6%
  • samochody z silnikami zasilanymi LPG – 2,7%
  • hybrydy plug-in – 2,0%
  • samochody elektryczne – 1,2%
  • inne – 0,1%

Oto najpopularniejsze marki samochodów osobowych w Polsce (I-X 2021 r.; dane PZPM):

Miejsce Marka Rejestracje I-X 2021 r. (szt.) Różnica do I-X 2020 r. (proc.)
1 Toyota 61 955 +28,9
2 Skoda 39 525 –14,1
3 Volkswagen 29 190 +2,8
4 Kia 28 302 +44,8
5 Hyundai 22 626 +56,5
6 BMW 20 313 +45,3
7 Mercedes 16 442 +1,4
8 Audi 16 118 +31,7
9 Ford 16 084 +10,6
10 Dacia 15 763 –0,6

Poniżej prezentujemy dane dla 10 najpopularniejszych modeli samochodów osobowych w Polsce (I-X 2021 r.; dane PZPM)

1. Toyota Corolla (17 988 szt.)

Toyota Crolla bok

2. Toyota Yaris (12 886 szt.)

Toyota Yaris bok

3. Skoda Octavia (11 454 szt.)

Skoda Octavia

Miejsce Marka/model Rejestracje I-X 2021 r. (szt.) Różnica do I-X 2020 r. (proc.)
1 Toyota Corolla 17 988 +28,7
2 Toyota Yaris 12 886 +6,2
3 Skoda Octavia 11 454 –24,0
4 Dacia Duster 10 179 +16,3
5 Toyota RAV4 10 101 +39,0
6 Skoda Fabia 9395 –9,6
7 Hyundai Tucson 8436 +72,1
8 Toyota C-HR 7527 +10,9
9 Kia Sportage 7334 +80,3
10 Kia Ceed 6443 +55,9

Czytaj także