Kryzys na rynku nowych samochodów się zaostrza. W październiku 2021 r. sprzedano aż o 22% mniej aut niż w październiku 2020 r. i mniej niż we wrześniu br.
Sprzedaż nowych samochodów w Polsce (i całej Europie także) wygląda coraz gorzej. Mają na to wpływ czynniki związane z ogólnie pojętą pandemią koronawirusa, w tym między innymi niedobory pojazdów i długi czas oczekiwania na ich odbiór (efekt braku półprzewodników).
W październiku w naszym kraju zarejestrowano 31 259 nowych aut aut osobowych, mniej aż o 22% (8805 egzemplarzy) niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. To także wynik gorszy o ponad 5,5% niż we wrześniu bieżącego roku (a z reguły jest odwrotnie).
Niezmiennie na pierwszym miejscu znajduje się Toyota, która sprzedała 4833 auta – ponad 15% wszystkich. Tak jak we wrześniu na drugim miejscu znalazła się Kia (2773 szt.), a trzecią pozycję zajął Hyundai (2162 szt.). Skoda z wynikiem 2072 szt. jest dopiero czwarta. Wśród modeli w październiku liderem była Toyota Corolla, a podium uzupełniły Kia Ceed oraz Toyota RAV4.
Mimo tak słabych wyników ostatnich miesięcy w całym roku (od stycznia do października) sprzedaż jest wyższa niż w tym samym okresie 2020 r. Poziom rejestracji „osobówek” sięgnął 378 534 szt. i jest wyższy o 12,9% niż w 2020 r. (wtedy przybyło 335 165 egzemplarzy).
Toyota wyraźnie przewodzi, dystansując drugą Skodę już o 22 430 sztuk (61 955 do 39 525 szt.). Przy tym należy zaznaczyć, że japońska marka notuje wzrost popytu względem ubiegłego roku o 28,9%, a czeska – spadek o 14,1%.
Wśród dziesięciu najpopularniejszych marek rekordowy wzrost jest udziałem Hyundaia (+56,5%), a w top 20 – Suzuki (+71,6%; miejsce 14. na liście). Najbardziej zaś straciło Renault – aż 16,9%.
Jeśli chodzi o popularność poszczególnych rodzajów napędu, zestawienie prezentuje się następująco (udział w sprzedaży w okresie I-X 2021 r.):
Oto najpopularniejsze marki samochodów osobowych w Polsce (I-X 2021 r.; dane PZPM):
Miejsce | Marka | Rejestracje I-X 2021 r. (szt.) | Różnica do I-X 2020 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 61 955 | +28,9 |
2 | Skoda | 39 525 | –14,1 |
3 | Volkswagen | 29 190 | +2,8 |
4 | Kia | 28 302 | +44,8 |
5 | Hyundai | 22 626 | +56,5 |
6 | BMW | 20 313 | +45,3 |
7 | Mercedes | 16 442 | +1,4 |
8 | Audi | 16 118 | +31,7 |
9 | Ford | 16 084 | +10,6 |
10 | Dacia | 15 763 | –0,6 |
Poniżej prezentujemy dane dla 10 najpopularniejszych modeli samochodów osobowych w Polsce (I-X 2021 r.; dane PZPM)
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-X 2021 r. (szt.) | Różnica do I-X 2020 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Corolla | 17 988 | +28,7 |
2 | Toyota Yaris | 12 886 | +6,2 |
3 | Skoda Octavia | 11 454 | –24,0 |
4 | Dacia Duster | 10 179 | +16,3 |
5 | Toyota RAV4 | 10 101 | +39,0 |
6 | Skoda Fabia | 9395 | –9,6 |
7 | Hyundai Tucson | 8436 | +72,1 |
8 | Toyota C-HR | 7527 | +10,9 |
9 | Kia Sportage | 7334 | +80,3 |
10 | Kia Ceed | 6443 | +55,9 |