Tesla nie zwalnia tempa. Jej model Y znajduje się na czele wszystkich modeli nowych samochodów osobowych kupowanych w Europie. Na kolejnych miejscach podium uplasowały się Dacia Sandero i Volkswagen T-Roc.
Tegoroczna sprzedaż nowych samochodów osobowych jest zdecydowanie lepsza niż w 2022 r. Potwierdzają to także sierpniowe dane ACEA. W ósmym miesiącu br. zarejestrowano w krajach Unii Europejskiej, EFTA i w Wielkiej Brytanii 904 509 egzemplarzy – to o 20,7% więcej niż w sierpniu 2022 r. Najpopularniejszą marką był Volkswagen (99 333 st.; +8,7%), a najchętniej kupowanym modelem – Tesla Model Y (19 725 szt.; +189,4%).
Dane po ośmiu miesiącach mówią o sprzedaży na poziomie 8 516 943 szt. osobówek, a wzrost wyniósł w tym przypadku 17,9%. Także w okresie od stycznia do sierpnia włącznie na czele zestawienia marek znajduje się Volkswagen, którego samochody kupiło 914 657 klientów (+19,7%). Pełne dane dotyczące top 10 marek znajdują się w tabeli poniżej.
Wśród modeli po ośmiu miesiącach bestsellerem okazał się elektryczny amerykański crossover klasy średniej, czyli Tesla Model Y. Wybrało ją ponad 153 tys. osób, a wzrost zainteresowania tym modelem jest ogromny, i w ciągu ośmiu miesięcy br. wyniósł niemal 200%. To jednocześnie wskazuje na popularność SUV-ów i crossoverów, bo w tym samym okresie, niegdyś tak popularna Tesla Model 3 sprzedała się w liczbie „tylko” 54,5 tys. szt. (obecnie zajmuje 39. miejsce wśród wszystkich modeli w Europie). Odnośnie do SUV-ów i crossoverów: w zestawieniu top 50 modeli za 8 miesięcy tego typu aut jest obecnie 27.
Ewidentny jest także trend wzrostu sprzedaży samochodów elektrycznych. Stanowią one 15,1% wszystkich kupowanych, przy czym trzeba zauważyć, że auta z jednostkami wysokoprężnymi wybiera już tylko 12,6% klientów. Udział pozostałych rodzajów napędu przedstawia się zaś następująco: auta z silnikami benzynowymi 36,8%, hybrydy 25,%, hybrydy plug-in 7,4%, pozostałe 2,5%.
Top 10: najpopularniejsze marki nowych samochodów osobowych w Europie (I-VIII 2023 r.; dane: Data Force za ANE)
Pozycja | Marka | Sprzedaż I-VIII 2023 r. (szt.) | Różnica do I-VIII 2022 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 914 657 | +19,7 |
2 | Toyota | 547 845 | +9,8 |
3 | Audi | 488 161 | +26,0 |
4 | BMW | 463 239 | +12,1 |
5 | Skoda | 449 919 | +29,8 |
6 | Peugeot | 445 806 | +5,8 |
7 | Renault | 444 813 | +22,6 |
8 | Mercedes | 433 994 | +6,9 |
9 | Kia | 390 960 | +4,8 |
10 | Dacia | 376 021 | +22,5 |
Top 10: najpopularniejsze modele nowych samochodów osobowych w Europie (I-VIII 2023 r.; dane: Data Force za ANE)
Pozycja | Marka/model | Sprzedaż I-VIII 2023 r. (szt.) | Różnica do I-VIII 2022 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Tesla Model Y | 153 191 | +198,3 |
2 | Dacia Sandero | 148 080 | +19,2 |
3 | Volkswagen T-Roc | 138 302 | +20,7 |
4 | Peugeot 208 | 125 405 | -6,7 |
5 | Opel Corsa | 124 709 | +12,8 |
6 | Renault Clio | 123 134 | +57,7 |
7 | Volkswagen Golf | 114 787 | +1,5 |
8 | Volkswagen Tiguan | 113 150 | +33,6 |
9 | Toyota Yaris Cross | 110 446 | +38,1 |
10 | Dacia Duster | 103463 | +11,0 |