Jeep zaprezentował nową generację modelu Grand Cherokee. Po raz pierwszy będzie w nim dostępny napęd hybrydowy typu plug-in. Auto trafi do sprzedaży w Europie w drugiej połowie 2022 r.
Najpierw Jeep pokazał nowego Grand Cherokee w wersji L na rynek amerykański (długość: 520 cm, trzy rzędy foteli). Teraz przyszła kolej na „krótkiego” Grand Cherokee, który trafi także na rynki Starego Kontynentu. To już piąta generacja tej niezwykle popularnej, u nas flagowej, linii amerykańskiej marki.
Samochód został zbudowany na nowej platformie, ale tak jak wszystkie poprzednie wcielenia ma nadwozie samonośne (w odróżnieniu od – także nowego – oferowanego w USA Wagoneera, którego oparto na ramie).
Podstawowe wymiary Grand Cherokee są następujące: długość – 491,4 cm (więcej niż poprzednik o 3-8 cm, w zależności od wersji), szerokość – 196,8 cm (+2 cm), wysokość – 179,9 lub 180,1 cm z zawieszeniem pneumatycznym (niemal bez zmian), rozstaw osi – 296,4 cm (+4 cm). Wspomniano, że pojemność bagażnika wzrosła o 40 l, ale nie podano, w jakim ustawieniu siedzeń (poprzednia generacja do krawędzi oprać kanapy mieściła 495 l).
Radykalnie zmieniło się wnętrze Grand Cherokee. Ma być teraz przestronniejsze, ale także lepiej wykonane. Oczywiście najbardziej przyciąga uwagę całkiem nowa deska rozdzielcza. Cyfrowe wskaźniki oraz centralny ekran dotykowy mają przekątną 10,1 cala (25,6 cm), a dodatkowy wyświetlacz przed pasażerem – 10,25 cala (26 cm). Co ciekawe, obok zaawansowanych rozwiązań elektronicznych pozostawiono sporo przycisków do obsługi różnych funkcji i – przede wszystkim – tradycyjny panel klimatyzacji.
System multimedialny Uconnect 5 oferuje m.in. bezprzewodową łączność z Apple CarPlay i Android Auto, nawigację TomTom, bluetooth z jednoczesną obsługą dwóch smartfonów, a także hotspot Wi-Fi umożliwiający podłączenie do ośmiu urządzeń. Do dyspozycji są także wyświetlacz przezierny czy bezprzewodowa ładowarka do telefonów. W wyposażeniu może się znaleźć system nagłaśniający McIntosh (19 głośników, w tym 10-calowy subwoofer, oraz 950-watowy wzmacniacz).
Wśród układów bezpieczeństwa znajdują się m.in. (seryjnie lub opcjonalnie) system ostrzegania o ryzyku kolizji z funkcją automatycznego hamowania, układ informujący o ruchu poprzecznym podczas cofania, adaptacyjny tempomat z funkcją zatrzymania i ruszania, asystent pasa ruchu, monitorowanie martwego pola, asystent jazdy nocnej z detekcją pieszych i zwierząt, rozpoznawanie znaków drogowych, system wykrywania senności kierowcy, wspomaganie parkowania równoległego i prostopadłego czy kamera z widokiem 360 stopni.
Najważniejszą nowością techniczną jest wprowadzenie hybrydowego układu napędowego typu plug-in (oznaczenie 4xe). Składają się na niego m.in. benzynowy, czterocylindrowy silnik 2.0 turbo (272 KM), silnik elektryczny (136 KM), akumulator o pojemności 17,3 kWh (maksymalna moc ładowania 7,3 kW) i 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów. Łącznie do dyspozycji jest 380 KM i 637 Nm. Zasięg „na prądzie” ma wynosić około 40 km. Do wyboru przewidziano trzy tryby jazdy: elektryczny, hybrydowy i e-save (oszczędza prąd w baterii).
W USA będą ponadto dostępne benzynowe jednostki 3.6 V6 (296 KM) oraz 5.7 V8 Hemi (364 KM).
W zależności od wersji, w Grand Cherokee są wykorzystywane różne warianty układu przeniesienia napędu na 4 koła: Quadra-Trac I, Quadra-Trac II i Quadra-Drive II (z tylnym elektronicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu eLSD). Nowością jest to, że napęd przedniej osi automatycznie się rozłącza w przypadku, gdy sytuacja drogowa nie wymaga jego pracy (i oczywiście samoczynnie załącza). Do dyspozycji jest system wyboru trybów jazdy Selec-Terrain z pięcioma ustawieniami (auto, sport, skały, śnieg, błoto/piasek).
Grand Cherokee poza standardowym zawieszeniem może być wyposażony w adaptacyjny układ pneumatyczny gwarantujący maksymalny prześwit 28,7 cm (27,6 cm w hybrydowym 4xe) i głębokość brodzenia 61 cm.
Nowy Grand Cherokee będzie oferowany w różnych wersjach, w tym najbardziej terenowej Trailhawk (także jako 4xe). Cechują ją m.in. zmienione zderzaki poprawiające kąty natarcia i zejścia, stalowe osłony podwozia, 18-calowe opony A/T (265/60), rozłączany przedni stabilizator (poprawiający wykrzyż osi) oraz System Selec-Speed Control (automatycznie dostosowuje prędkość na podjazdach i zjazdach).
W Europie, w tym w Polsce, Grand Cherokee trafi do sprzedaży w drugiej połowie przyszłego roku. Na razie nie wiadomo, jak będzie wyglądała gama silnikowa, tzn. czy trafią do niej inne niż hybrydowa wersje – benzynowe i wysokoprężne. Szczegóły specyfikacji i wariantów napędowych poznamy bliżej momentu wejścia auta na rynek.