Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Lynk&Co test Euro NCAP

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Wszystkie nowości zdobyły maksymalne 5 gwiazdek

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Wszystkie nowości zdobyły maksymalne 5 gwiazdek

W najnowszej serii testów zderzeniowych organizacja Euro NCAP przebadała pięć samochodów, w tym dwa SUV-y chińskich marek. Żaden nie zaliczył wpadki i wszystkim przyznano po pięć gwiazdek.

Im więcej nowych samochodów ma napęd elektryczny, tym więcej trafia ich do badań w testach zderzeniowych. W kolejnej tegorocznej serii pojawiły się trzy takie auta na pięć testowanych: Audi Q4 e-tron, NIO ES8 i Toyota Mirai. Stawkę uzupełniły hybrydowe Lynk&Co 01 oraz Subaru Outback.

Szczególnie ciekawe są rezultaty, jakie osiągnęły chińskie auta. Lynk&Co to marka koncernu Geely, który jest także właścicielem Volvo. Testowany model 01 dzieli rozwiązania techniczne z Volvo XC40 i popisał się doskonałą ochroną dorosłych, w szczególności w zderzeniach bocznych (zdobył maksimum punktów).

Kolejnym chińskim autem jest SUV NIO ES8 (do sprzedaży trafił na początek w Norwegii). Ci, którym się wydawało, że wszystkie chińskie auta są daleko za europejskimi w kwestii bezpieczeństwa, muszą zweryfikować swoje poglądy. SUV klasy wyższej bez problemu zdobył pięć gwiazdek, przy czym przyznano mu aż 92% punktów za systemy bezpieczeństwa aktywnego.

Interesujące są także wyniki, jakie uzyskała Toyota Mirai będąca autem elektrycznym, które do wytworzenia energii wykorzystuje wodorowe ogniwa paliwowe. Toyota także zdobyła maksymalną ocenę gwiazdkową, a Euro NCAP zwróciło szczególną uwagę na stan auta po przeprowadzonych testach. Okazało się, że sam fakt zasilania wodorem nie ma w tym przypadku najmniejszego wpływu na poziom bezpieczeństwa.

Nowa generacja Subaru Outbacka zasłużyła na szczególne słowa uznania za niemal perfekcyjne działanie systemów bezpieczeństwa czynnego, co znalazło potwierdzenie w uzyskaniu imponujących 95% możliwych punktów w tej kategorii.

Nie było żadnych niespodzianek w próbach z udziałem Audi Q4 e-tron – modelu opartego na tych samych rozwiązaniach technicznych, co wcześniej testowane VW ID.4 i Skoda Enyaq. Najnowszy „elektryk” marki z Ingolstadt pokazał się z dobrej strony w każdej kategorii i zasłużył na piątkę.

Poniżej prezentujemy komplet wyników we wszystkich kategoriach testowych, jakie zdobyły poszczególne modele.

Audi Q4 e-tron (ocena łączna: 5 gwiazdek)

Oceny w poszczególnych kategoriach (procent maksymalnej oceny)

  • Ochrona dorosłych: 93% (35,7 pkt)
  • Ochrona dzieci: 89% (44 pkt)
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 66% (36,1 pkt)
  • Systemy bezpieczeństwa czynnego: 80% (12,8 pkt)

Audi Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron

593188

Lynk&Co 01 (ocena łączna: 5 gwiazdek)

Oceny w poszczególnych kategoriach (procent maksymalnej oceny)

  • Ochrona dorosłych: 96% (36,8 pkt)
  • Ochrona dzieci: 87% (4,9 pkt)
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 71% (38,7 pkt)
  • Systemy bezpieczeństwa czynnego: 81% (13,1 pkt)

Lynk&Co 01

Lynk&Co 01

Lynk&Co 01

NIO ES8 (ocena łączna: 5 gwiazdek)

Oceny w poszczególnych kategoriach (procent maksymalnej oceny)

  • Ochrona dorosłych: 82% (31,5 pkt)
  • Ochrona dzieci: 84% (31,5 pkt)
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 72% (36 pkt)
  • Systemy bezpieczeństwa czynnego: 92% (14,8 pkt)

Nio ES8

NIO ES8

Nio ES8

Subaru Outback (ocena łączna: 5 gwiazdek)

Oceny w poszczególnych kategoriach (procent maksymalnej oceny)

  • Ochrona dorosłych: 88% (33,6 pkt)
  • Ochrona dzieci: 89% (44 pkt)
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 84% (45,4 pkt)
  • Systemy bezpieczeństwa czynnego: 95% (15,3 pkt)

Subaru Outback

Subaru Outback

Subaru Outback

Toyota Mirai (ocena łączna: 5 gwiazdek)

Oceny w poszczególnych kategoriach (procent maksymalnej oceny)

  • Ochrona dorosłych: 88% (33,8 pkt)
  • Ochrona dzieci: 85% (42 pkt)
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 80% (43,7 pkt)
  • Systemy bezpieczeństwa czynnego: 82% (13,2 pkt)

Toyota Mirai

Toyota Mirai

Toyota Mirai

Czytaj także