Wielu kierowców, korzystając np. z nawigacji satelitarnej w telefonie, widzi różnice między wskazywaną przez aplikację prędkością jazdy a odczytem fabrycznego prędkościomierza. Często rozbieżności te sięgają 10 km/h i więcej. Czy coś jest nie tak?
W większości przypadków nie oznacza to nieprawidłowego działania licznika prędkości. Jego dokładność jest określona przez unijne normy. Przede wszystkim – pod żadnym pozorem nie może on pokazywać zaniżonych wyników. Dopuszczalne jest za to, by wskazywał tempo jazdy nieco „optymistycznie”.
Pomiary kontrolne wykonywane są przy prędkościach 40, 80 i 120 km/h. Zgodnie z przyjętym wzorem, w tym ostatnim przypadku wszystko będzie zgodne z przepisami, gdy licznik pokaże prędkość między 120 a 137 km/h czyli może ją zawyżyć aż o 15 proc. Przy rzeczywistej prędkości 50 km/h, przepisowe widełki wskazań wynoszą 50-59 km/h.
Nie można jednak przyjąć, że wskazywanie prędkości bez żadnych przekłamań jest bezwzględną zaletą. Można oszukać się np. przy kontroli prędkości. Zmiana rozmiaru kół może zaniżyć wskazywany wynik, a fotoradar czy policyjny laser nie będzie się „zastanawiał”, jakie były wskazania licznika. Zatem 3-5-procentowe zaniżenie pokazywanej prędkości jest w zupełności akceptowalne i pożądane.
Jednym z elementów redakcyjnych testów jest pomiar dokładności wskazań prędkościomierzy. Próba wykonywana jest na zamkniętym torze, na prostym odcinku drogi. Mierzymy rzeczywistą prędkość auta, gdy jedzie ono w równomiernym tempie przy wskazaniu prędkościomierza wynoszącym 100 km/h.
Badania wykonywane są przy użyciu urządzenia Racelogic, pracującym w oparciu o GPS. Pozwala ono na pomiar prędkości z dokładnością do 0,1 km/h, w tabelach podane są wyniki zaokrąglone do 1 km/h.
| Marka i model | Prędkość przy wskazaniu 100 km/h |
|---|---|
| Audi A1 Sportback 1.6 TDI S tronic | 97 |
| Kia Rio 1.2 | 97 |
| Renault Clio RS Trophy | 97 |
| Abarth 595 Competizione | 96 |
| Dacia Logan MCV 1.2 | 96 |
| Fiat 500 1.3 JTD | 96 |
| Peugeot 208 1.2 PureTech | 96 |
| Renault Twingo SCe 90 | 96 |
| Skoda Fabia Combi 1.2 TSI | 96 |
| Ford Fiesta 1.0 EcoBoost | 95 |
| Hyundai i20 1.2 | 95 |
| Mini JCW | 95 |
| VW Polo 1.2 TSI | 95 |
| Ford Ka 1.2 | 94 |
| Opel Corsa 1.0 Turbo | 94 |
W Audi A1 wskazywana prędkość zaniżana jest minimalnie.
Nawet 6-procentowy błąd w Oplu Corsie mieści się w normie.
| Marka i model | Prędkość przy wskazaniu 100 km/h |
|---|---|
| Audi A3 Limousine 2.0 TDI quattro | 99 |
| Mazda 3 2.0 | 98 |
| BMW 116i | 97 |
| Fiat Tipo 1.4 | 97 |
| Honda Civic 1.0 VTEC Turbo | 97 |
| Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB | 96 |
| Hyundai Ioniq | 96 |
| Peugeot 301 1.6 VTi. | 96 |
| Peugeot 308 1.2 e-THP | 96 |
| Renault Megane 1.6 dCi | 96 |
| Seat Leon ST 2.0 TDI | 96 |
| Citroen C4 1.2 | 95 |
| Hyundai i30 1.0T | 95 |
| Opel Astra 1.0 Turbo | 95 |
| Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 | 95 |
| Skoda Rapid 1.2 TSI | 95 |
| Ford Focus 1.5 EcoBoost | 94 |
| VW Golf VII 1.4 TSI | 94 |
| Toyota Auris TS Hybrid | 93 |
| Marka i model | Prędkość przy wskazaniu 100 km/h |
|---|---|
| BMW 335d | 98 |
| Mercedes C 180 | 98 |
| Mercedes C 200 | 98 |
| Opel Insignia 1.6 SIDI | 97 |
| Volvo S60 T6 Polestar | 97 |
| Peugeot 508 1.6 THP | 96 |
| Peugeot 508 SW 2.0 HDi | 96 |
| Skoda Superb 1.4 TSI | 96 |
| VW Passat 2.0 TDI DSG | 96 |
| Ford Mondeo 1.6 EcoBoost | 95 |
| Skoda Superb Combi 2.0 TDI | 95 |
| Volvo V60 T5 | 94 |
| Marka i model | Prędkość przy wskazaniu 100 km/h |
|---|---|
| Volvo S90 T6 AWD | 100 |
| Audi A6 Allroad 3.0 TDI | 99 |
| Mercedes E 350 BlueTEC 9G-Tronic | 99 |
| Mercedes S 350 BlueTEC | 98 |
| Porsche Panamera Turbo | 98 |
| Audi A8 3.0 TDI | 97 |
| BMW 520d xDrive | 97 |
| BMW 730dL | 97 |
| Marka i model | Prędkość przy wskazaniu 100 km/h |
|---|---|
| Audi TT 2.0 TFSI quattro S tronic | 98 |
| Porsche 911 Carrera 4 GTS PDK | 98 |
| Ford Mustang Convertible 2.3 EcoBoost | 96 |
Mustang wypadł najgorzej, ale różnice w tej klasie są niewielkie.
| Marka i model | Prędkość przy wskazaniu 100 km/h |
|---|---|
| Audi Q5 2.0 TDI S tronic | 98 |
| VW Tiguan 2.0 TSI DSG 4Motion | 98 |
| BMW X3 xDrive20d | 97 |
| Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4WD | 97 |
| Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD | 97 |
| Mercedes GLS 500 | 97 |
| Porsche Cayenne Turbo S | 97 |
| Porsche Macan S Diesel | 97 |
| Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 DSG | 97 |
| Audi SQ7 | 96 |
| BMW X1 xDrive25i | 96 |
| BMW X5 xDrive40e | 96 |
| Dacia Duster 1.2 TCe 4x4 | 96 |
| Fiat 500X 1.6 E-Torq FWD | 96 |
| Hyundai Tucson 2.0 CRDI | 96 |
| Mazda CX-5 | 96 |
| Mercedes G 500 | 96 |
| Mini Countryman Cooper All4 | 96 |
| Volvo XC60 D5 AT Ocean Race | 96 |
| Volvo XC90 D5 AWD | 96 |
| Jeep Renegade 2.0 MTJ | 95 |
| Kia Niro | 95 |
| Kia Sportage 1.7 CRDi | 95 |
| Land Rover Discovery Sport 2.0D | 95 |
| Nissan Qashqai 1.2 DIG-T | 95 |
| Suzuki Vitara 1.6 4x4 | 95 |
| Mitsubishi ASX 1.6 2WD | 94 |
| Opel Mokka X 1.4 Turbo 4WD | 94 |
| Subaru Forester 2.0d | 94 |
| Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT 4WD | 94 |
| Toyota RAV4 2.0 D-4D | 94 |
| Nissan Juke Nismo RS | 93 |
| Toyota C-HR Hybrid | 93 |
| Marka i model | Prędkość przy wskazaniu 100 km/h |
|---|---|
| BMW 218d Active Tourer | 97 |
| BMW i3 | 97 |
| Citroen C4 Picasso 1.2 PureTech | 97 |
| Peugeot Partner Tepee 1.6 HDi | 97 |
| Renault Grand Scenic 1.6 dCi 160 EDC | 97 |
| Citroen Grand C4 Picasso 1.6 THP | 96 |
| Ford S-Max 2.0 TDCi | 96 |
| Renault Scenic 1.2 TCe 130 | 96 |
| Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi | 95 |
| Seat Alhambra 2.0 TDI DSG | 95 |
Unijne dyrektywy wymagają, by wskazywana prędkość była zawsze wyższa niż rzeczywista. Dokładność wskazań opisuje specjalny wzór, np. przy 100 km/h licznik może pokazywać wynik od 100 do 114 km/h.

Prędkość pokazywana przez rozmaite aplikacje jest wskazywana dokładnie... ale z opóźnieniem, związanym z wolnym próbkowaniem sygnału GPS. Zwłoka sięga 3-5 sekund.
Przy wskazywanej prędkości 100 km/h auto na większych kołach będzie jechało szybciej od tego na mniejszych. W przypadku stosowania dopuszczalnych zamienników różnice wynoszą ok. 2 proc.
Na 100 sprawdzonych aut tylko jedno – nowe Volvo S90 – wskazało prędkość bezbłędnie. Najgorsze modele zaniżały wynik o 7 proc. Wszystkie te rezultaty mieszczą się w normie, choć, paradoksalnie, to właśnie szwedzkie auto najbardziej otarło się o przekroczenie obowiązujących przepisów.