Zobacz, jak dobrać właściwy akumulator do posiadanego samochodu.
Akumulator kwasowo-ołowiowy na razie nie znalazł godnego następcy w zastosowaniach samochodowych. Jest wprawdzie ciężki i awaryjny, ale znosi przy rozruchu pobór prądu na poziomie kilkuset Amperów przy temperaturach otoczenia zmieniających się nawet o 70 stopni. Dlatego akumulator z kwasem nie został wyparty z samochodów przez baterie litowo-jonowe znane z telefonów komórkowych, które po prostu wybuchłyby w takich warunkach.
Ogólna koncepcja akumulatora samochodowego nie uległa zmianie. Ogniwa nadal składają się z płyt ołowiowych, zanurzonych w elektrolicie będącym roztworem kwasu siarkowego. Producenci stosują jednak pewne rozwiązania, które mają poprawić parametry akumulatora. Poprzez zastosowanie większej liczby cieńszych płyt zwiększana jest np. pojemność akumulatora oraz prąd rozruchowy. Dodatki srebra w składzie płyt mają zmniejszyć podatność na korozję oraz podnieść odporność na wysokie temperatury. W ostatnich latach parametry niektórych akumulatorów podniosły się znacząco, a jednak nie przełożyło się to na istotne zwiększenie ich trwałości. Po części powodem tego stanu rzeczy jest ogromny wzrost poboru mocy w samochodach, związany z ich bogatym wyposażeniem, a także wzrost wysilenia przekładający się na podniesienie temperatur w komorze silnika. W efekcie nierzadko już po kilku latach akumulator jest wyraźnie zużyty. Co gorsza, niektóre „wyżyłowane” akumulatory nie wytrzymują wstrząsów i ich cieńsze i bardziej delikatne płyty kruszą się, powodując nagłe awarie. Dlatego w przypadku starszych aut nie ma co inwestować w najdroższe technologie.
Rodzaj akumulatora rozruchowego powinien być dobrany do zastosowania. Podstawowymi parametrami są pojemność, prąd rozruchowy, gabaryty i rozmieszczenie biegunów. Jeżeli samochód nie ma na pokładzie nowoczesnej elektroniki, można wybrać zwykły akumulator bezobsługowy. Natomiast jeżeli na wyposażeniu jest sporo systemów bezpieczeństwa i liczne multimedia, to można wybrać wytrzymalszą baterię w technologii srebrowej. Przy systemie start-stop trzeba już mieć akumulator typu EFB lub AGM. Ten ostatni jest wymagany, gdy auto ma dodatkowo odzysk energii przy hamowaniu. Akumulatory AGM to wyższa półka i w nowszych modelach premium to optymalny wybór.
To najważniejszy parametr akumulatora, mówiący o ilości nagromadzonej w nim energii. Im większa pojemność, tym dłużej można kręcić rozrusznikiem.
Jak dobierać: pojemność powinna być nie mniejsza niż zaleca producent samochodu. Może ona być o ok. 10% większa, ale za duża również jest niewskazana, gdyż może się pojawić problem niedoładowania.
To największy możliwy prąd, który w warunkach ujemnych temperatur otoczenia może oddać akumulator podczas rozruchu silnika. Zazwyczaj prąd jest podawany według normy EN, ale czasami zdarza sie też DIN. Należy porównywać wyłącznie parametry podane według tej samej normy.
Jak dobierać: w zasadzie im wyższy prąd, tym akumulator jest nowocześniejszy. Nie ma czegoś takiego jak zbyt wysoki prąd akumulatora, gdyż rozrusznik pobiera taki prąd, jakiego potrzebuje. Prąd akumulatora nie może natomiast być niższy od zalecanego przez producenta samochodu.
Tak zwana bezobsługowość według europejskiej normy to konstrukcja powodująca zmniejszenie parowania elektrolitu na tyle, że podczas prawidłowej eksploatacji nie powinno być konieczności uzupełniania go wodą destylowaną. Akumulatory bezobsługowe często nie mają łatwego dostępu do cel.
Jak dobierać: w zasadzie warto z zasady wybierać dziś akumulatory bezobsługowe, jako mniej uciążliwe w eksploatacji.
Ta cecha zapewnia akumulatorom prawdziwą i pełna bezobsługowość. Takim parametrem charakteryzują się np. akumulatory żelowe i spiralne.
Oznaczenia typu Ca/Ca lub Calcium wskazują, że w składzie płyt tradycyjnie stosowany antymon zastąpiono związkami wapnia, co zmniejsza samorozładowanie oraz sprzyja mniejszemu parowaniu elektroklitu (tzw. bezobsługowość).
Dodatek srebra w płytach znacząco zwiększa odporność na korozję (wywoływaną np. podwyższonymi temperaturami pracy), wydłużając żywotność akumulatora.
Oprócz typowych parametrów elektrycznych, o których mowa jest wyżej (np. pojemność i prąd rozruchowy), przy zakupie akumulatora należy zwrócić uwagę na inne parametry, które decydują o możliwości montażu danej baterii w konkretnym modelu auta.
W większości aut akumulatory mają schowane bieguny, ale np. w niektórych japońskich i koreańskich nie dałoby się na takie bieguny założyć klem i muszą być wystające nad obudowę.
Akumulator oznaczony jako P+ ma biegun dodatni po prawej stronie, patrząc na akumulator od strony biegunów. To musi być dopasowane do rozmieszczenia klem w aucie.
Wymiary akumulatora to kluczowy parametr. Tej samej pojemności bateria może mieć większa obudowę. W starszych autach dalekowschodnich wymagane są mniejsze obudowy.
Najbardziej popularny jest normalny rozmiar, tzw. typ 1. Niektóre starsze auta dalekowschodnie mają zmniejszone bieguny, oznaczone jako typ 3. (na zdjęciu typ 3 z nakładką pod typ 1).
Gdy już będziemy zmuszeni wybrać nowy akumulator, zwracajmy uwagę także na inne parametry niż sama pojemność i prąd rozruchowy. Dostosujmy też technologię akumulatora do zaawansowania i wymagań auta.