Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
NOCO Boost X GBX75

NOCO – dawka mocy dla niesprawnego akumulatora

Zima nie należy do ulubionych pór kierowców, a już najmniej pożądaną sytuacją jest cisza w aucie panująca po przekręceniu stacyjki silnika. Najczęściej przyczyną będzie rozładowany akumulator, w szybkim przywróceniu jego sprawności pomogą rozwiązania proponowane przez NOCO.

Niskie temperatury otoczenia szybko uwypuklą nie najlepszą sprawność techniczną akumulatora. Najczęściej problemy z tym związane objawiają się przy próbie porannego rozruchu silnika. O ile jeszcze kilkanaście lat temu efektywnym rozwiązaniem było popchnięcie auta siłą ludzkich mięśni lub podczepienia na hol, to we współczesnych konstrukcjach skończy się to poważnym uszkodzeniem osprzętu silnika.

Innym, o wiele bezpieczniejszym sposobem, jest podłączenie kablami rozruchowymi do akumulatora sprawnego pojazdu. Problem polega na tym, że po pierwsze trzeba parą takich przewodów dysponować, po drugie znaleźć chętnego do pomocy kierowcę. Nie zawsze uda się na szybko spełnić oba warunki.

Niezależność kierowcy przy próbie rozruchu akumulatora

Z rozwiązaniem przychodzi firma NOCO, która od ponad stu lat specjalizuje się w technice serwisowania akumulatorów. Dziś wykorzystuje do tego najnowsze technologie, w tym programowalne podzespoły elektroniki. Na bazie tych doświadczeń powstała cała linia boosterów. Ich budowa i działanie są niezwykle proste – do zamkniętej w szczelnej obudowie baterii litowo-jonowej podłącza się kable z zaciskami. Dzięki takiemu rozwiązaniu każdy kierowca może samodzielnie podjąć próbę rozruchu silnika. Nawet przy całkowicie rozładowanym akumulatorze.

NOCO Boost X GBX55

Boostery NOCO wyróżniają się wieloma cechami. Najważniejsze z nich to zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją (pomyleniem końcówek plus i minus), wysoki prąd szczytowy, pojemna bateria pozwalająca na wykonanie kilkunastu prób rozruchu na jednym ładowaniu czy tryb ręczny wykorzystywany do „rozpoznania” całkowicie rozładowanego akumulatora.

Wprowadzona latem tego roku nowa linia GBX zyskała kolejne rozwiązania. Próby rozruchu podzielono na 60 sekundowe sekwencje, co zapewnia maksymalną za każdym razem dawkę energii i jednocześnie chroni baterię przed szybszym zużyciem. Technologia UltraSafe 2.0 stanowi jeszcze lepszą ochronę przed iskrzeniem lub odwrotną polaryzacją.

NOCO Boost X GBX45

Ponowne ładowanie urządzeń z serii GBX odbywa się teraz poprzez port usb typu C. Przyspiesza to cały proces, co może mieć znaczenie przy konieczności rozruchu akumulatora pojazdu przy zerowym stanie boostera. Wystarczy podłączyć go na kilka minut do sieci 230V, aby był gotowy do użytku. Pełne ładowanie zależne jest od posiadanej wtyczki i pojemności baterii litowo-jonowej. Urządzenie może być ładowane także podczas jazdy z samochodowego gniazda 12V.

Booster NOCO można też wykorzystać jako klasyczny power bank do podłączenia smartfona, tabletu, a nawet laptopa. Praktycznym dodatkiem jest wbudowana latarka LED z różnymi trybami świecenia, w tym sygnałem S.O.S. Jako urządzenie przenośne zimą sprawdza się także w pieszych wyprawach w góry czy do podłączania akumulatorów skuterów śnieżnych. Producent określa ich temperaturę roboczą do minus 20 st. C.

NOCO Boost X GBX155

Gama nowych boosterów NOCO składa się z czterech modeli:

  • GBX45 (wbudowana bateria 31 Wh, szczytowy prąd 1250A, do silników benzynowych 6,5 l i diesla 4 l)
  • GBX55 (46 Wh, 1750A, 7,5/5 l)
  • GBX75 (74 Wh, 2500A, 8,5/6,5 l)
  • GBX155 (99 Wh, 4250A, 10/8 l)

Są one przeznaczone do akumulatorów kwasowo-ołowiowych 12V.

Problemy z rozruchem nie zawsze oznaczają zakup nowego akumulatora

Przyczyn problemów z rozruchem akumulatora może być wiele, ale najczęściej dochodzi do nich z powodu obciążenia przez instalacje pokładowe pobierające prąd podczas postoju. We współczesnych samochodach to nie tylko auto-alarm, ale też szereg urządzeń np. system multimedialny czy komputer pokładowy. Do takiej doraźnej pomocy służą właśnie boostery NOCO, a sam akumulator doładuje się podczas jazdy. Jednak przy powtarzających się trudnościach należy bliżej przyjrzeć się stanowi technicznemu baterii.

Jak każde urządzenie, także i ona podlega stopniowemu zużyciu, w tym przypadku spada jej sprawność. Można spróbować ją przywrócić poprzez doładowanie prostownikiem, firma NOCO oferuje w tym segmencie osobną linię Genius. Wchodzące w jej skład modele również oparto na programowalnych podzespołach elektronicznych, co podnosi efektywność ich wykorzystania.

NOCO Genius 5

Wyposażono je w system zabezpieczenia przed niewłaściwym podłączeniem zacisków do biegunów, w funkcję rozpoznania stanu akumulatora i optymalizacji przebiegu procesu także w odniesieniu do temperatury otoczenia. Osobny układ monitoruje napięcie w sieci 230V i niweluje pojawiające się w niej skoki. Tryb Force Mode umożliwia rozpoznanie baterii nawet całkowicie rozładowanych, zaś wyższe modele Genius posiadają tryb odsiarczania i autonaprawy. Podpięte urządzenie można pozostawić przez 24/7 bez obawy o uszkodzenie akumulatora.

Gama podstawowych ładowarek NOCO Genius składa się z modeli:

  • Genius1 (1A, maks. do akumulatorów 30 Ah)
  • Genius2 (2A, 40 Ah)
  • Genius5 (5A, 120 Ah)
  • Genius10 (10A, 230 Ah)

Są one przeznaczone do baterii 6V i 12V, w tym litowych i AGM. W ofercie znajdują się także wielostanowiskowe prostowniki (2x2 lub 2x4).

Do wszystkich urządzeń NOCO proponuje szereg akcesoriów – od różnych końcówek, poprzez kable przedłużające, do praktycznych etui ochronnych.

Dystrybutorami NOCO w Polsce są: Baterie Przemysłowe, Elit Polska, Metler, Moto-Profil oraz Profi-System.

Czytaj także