Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mechanik przy silniku

To może zrobić każdy

Samodzielna obsługa auta – to możesz sprawdzić bez podnośnika

To może zrobić każdy

Samodzielna obsługa auta – to możesz sprawdzić bez podnośnika

Majsterkowanie przy aucie warto rozpocząć od gruntownego sprawdzenia jego stanu – niektóre rzeczy można wykonać pod domem.

Wielu kierowców eksploatując na co dzień swoje samochody, nawet nie zastanawia się, w jakim rzeczywiście stanie są ich pojazdy.

Część użytkowników aut ogranicza się do przeglądów w warsztacie, inni zaś o niesprawnościach dowiadują się dopiero podczas okresowego badania technicznego. Okazuje się, że wiele z kilkunastoletnich samochodów ma mniejsze lub większe niesprawności, a ich właściciele nawet o tym nie wiedzą. 

Jak twierdzą diagności pracujący w stacjach kontroli pojazdów, wiele z negatywnych wyników badań technicznych wynika z prostych w usunięciu usterek, takich jak np. wyciek oleju spod pokrywy zaworów czy zużycie łącznika stabilizatora. 

Dla wielu osób zaskoczeniem jest fakt, że gruntowny przegląd stanu technicznego samochodu można przeprowadzić praktycznie bez użycia narzędzi. 

Pierwsze czynności podczas przeglądu samochodu wykonujemy „z poziomu ziemi”, przed podniesieniem go. Będą potrzebne latarka, szmatki oraz rękawiczki. Do demontażu osłony silnika wystarczą podstawowe narzędzia. Przy lokalizowaniu ewentualnych wycieków przyda się zmywacz. Po oczyszczeniu zabrudzonej okolicy łatwiej znaleźć nieszczelność.

Poszukaj wycieków z silnika 

Wycieki płynów eksploatacyjnych są niedopuszczalne podczas badania technicznego, ponadto w wielu przypadkach oznaczają awarię, która może się nasilać. Dlatego podczas przeglądu auta należy zwrócić szczególną uwagę na nieszczelności.

W komorze silnika najczęściej wyciekają:

  • olej silnikowy – zwykle jest ciemny, nie ma intensywnego zapachu
  • paliwo – zarówno benzyna, jak i olej napędowy mają charakterystyczny zapach. Olej napędowy jest tłusty i pozostawia plamy, benzyna za to szybko odparowuje
  • płyn chłodniczy – najczęściej jest niebieski lub czerwony, nie ma silnego zapachu, wolno odparowuje.

Sprawdź poziom płynów 

Choć wydawałoby się, że to prosta czynność, wielu kierowców ją zaniedbuje. Na dodatek, gdy któregoś płynu brakuje, po prostu dolewają go, nie wyciągając wniosków. 

Przyczyny ubywania płynów:

  • olej silnikowy – jego poziom może się obniżać w wyniku wycieku lub spalania przez silnik
  • płyn do wspomagania – wycieka nieszczelnościami
  • płyn hamulcowy – może ubywać wskutek wycieku, jednak powolne obniżanie się jego poziomu jest naturalne i wynika ze ścierania się klocków i tarcz hamulcowych
  • płyn chłodniczy – może wyciekać z nieszczelności lub przedostawać się do silnika pękniętą głowicą bądź jej uszczelką.

Skontroluj napięcie ładowania 

napiecie ladowania

Pomiar napięcia akumulatora pozwala określić zarówno stopień jego naładowania, jak i sprawność alternatora. Do pomiarów używamy miernika uniwersalnego, wybierając tryb V (woltomierz). Przewody przykładamy do biegunów akumulatora.

Pomiar napięcia w instalacji elektrycznej:

  • na wyłączonym silniku – sprawdzamy po dłuższym postoju, najlepiej rano, sprawny akumulator powinien mieć około 12,5 V
  • na włączonym silniku – napięcie powinno być stabilne i mieć wartość około 14-14,5 V.

Czytaj także