Wiele napraw i prac obsługowych przy samochodzie można przeprowadzić we własnym zakresie bez profesjonalnego przygotowania. Ważne jest, aby wiedzieć, jak zdiagnozować usterkę, właściwie przygotować się do jej usunięcia, wykonać naprawę, ewentualnie na co zwrócić uwagę, gdy auto trafi do warsztatu. Na początek nie trzeba inwestować dużych pieniędzy i czasu.
Obsługa samochodu nie musi być utrapieniem. Nie brakuje osób, które chciałyby coś samodzielnie zrobić przy swoim aucie, jednak nie do końca wiedzą, jak się do tego zabrać i obawiają się komplikacji.
Majsterkowanie może być też świetnym sposobem na spędzenie czasu, a przy okazji zdobywa się nowe umiejętności, poznaje zasady działania mechanizmów, i oszczędza kwoty, które trzeba by zostawić u mechaników.
Do wszystkiego oczywiście trzeba podchodzić z głową. Nikogo nie namawiamy do rozpoczęcia przygody z obsługą auta od wymiany rozrządu, sprzęgła czy uszczelki pod głowicą. Ale z pewnością nie brakuje czynności, które może wykonać nawet początkujący mechanik-amator.
Jest także duża szansa, że niedoświadczona osoba będzie w stanie zdiagnozować nawet poważne usterki i dzięki temu nie da się naciągnąć w warsztacie.
Samodzielna wymiana filtrów, świec czy sprawdzenie stanu hamulców to czynności, na których nawet laicy zaczną zdobywać niezbędne doświadczenie. Wielu kierowców nawet z przepaloną żarówką wybiera się do serwisu, tymczasem jej wymiana może być ciekawym ćwiczeniem. Często wymaga np. demontażu obudowy filtra powietrza czy wymontowania reflektora, co wymaga przełamania oporów przed rozbieraniem auta, utrzymania porządku, wyrabia zdolności manualne itp.
Jeśli komuś się to podoba, z czasem przechodzi na bardziej skomplikowane czynności. Po drodze nabiera obeznania w motoryzacyjnym otoczeniu – wie gdzie szukać informacji, poznaje sprzedawcę w hurtowni, doposaża się w narzędzia. Wtedy nie sprawia mu problemów samodzielne sprawdzenie stanu auta przed badaniem technicznym i usunięcie usterek. Zdobyte doświadczenie przyda się też przy zakupie używanego samochodu.
Wraz z narastającym doświadczeniem należy wyposażać swój garaż. Na początek w zupełności wystarczą podstawowe narzędzia i akcesoria dostępne choćby w marketach, takie jak zestaw kluczy, młotek, kombinerki itp. Bardziej specjalistyczne akcesoria trzeba będzie dokupić w razie potrzeby – np. ściski do sprężyn przy wymianie amortyzatorów. Nawet wtedy do amatorskiego zastosowania wystarczą niedrogie produkty.
Jak w przypadku każdej umiejętności, obsługi samochodu trzeba się nauczyć. Osoby chcące majsterkować przy aucie mogą posiłkować się różnymi źródłami. Wiedzę teoretyczną pozna się z książek czy internetu. Nic jednak nie zastąpi praktycznego treningu – takie możliwości dają szkolenia warsztatowe.
Przed przystąpieniem do naprawy samochodu warto poszukać w internecie opisu takiej czynności dla naszego auta. Relacja zdjęciowa czy film pozwolą się odpowiednio przygotować i sprawnie zreperować auto.
www.youtube.com – tu znajdziemy zarówno filmy instruktażowe od producentów np. części zamiennych, jak i amatorskie nagrania z przeprowadzanych napraw.
fora internetowe – najlepiej szukać wiedzy na forach specjalistycznych, np. https://forum-mechanika.pl, gdzie można znaleźć informacje od doświadczonych osób. Posty na forach ogólnych są powierzchowne i zbaczają z tematu.
www.google.com – poza wyszukiwaniem przyda się zakładka „grafika”. Znajdziemy tu zdjęcia z napraw.
Każdy kierowca-majsterkowicz powinien zaopatrzyć się w książkę opisującą naprawy jego auta. Są one dostępne do większości popularnych modeli i opisują krok po kroku czynności serwisowe.
Poza tym w książkach napraw znajdziemy informacje dotyczące wymiarów podzespołów czy schematy układów elektrycznych. Do książki warto zajrzeć przed naprawą auta, by wcześniej zaopatrzyć się np. w potrzebne ściągacze czy nietypowe klucze.
Nawet doświadczeni mechanicy regularnie korzystają z różnego rodzaju szkoleń. Okazuje się, że również amatorzy mogą zgłębić swoją wiedzę podczas teoretyczno-praktycznego kursu obsługi samochodu.
Szkolenia dla amatorów – kierowcy chcący samodzielnie naprawiać auto mogą wybrać się na szkolenie z podstaw mechaniki. Organizowane są przez niezależne firmy, np. www.akademiamotoryzacji.pl. Mechanicy z doświadczeniem przekazują tam wiedzę teoretyczną i praktyczną.
Szkolenia dla klientów – na nie są zapraszani klienci hurtowni, m.in. Inter Cars czy Inter-Team. Szkolenia są tematyczne.
Szkolenia dla mechaników – organizowane przez producentów części i układów takich jak m.in. Bosch, Magneti Marelli czy Delphi. Są to specjalistyczne szkolenia obejmujące wąską tematykę.
Wybierając miejsce naprawy samochodu, trzeba zdawać sobie sprawę, że nawet z pozoru proste czynności przy aucie mogą się nieoczekiwanie przeciągnąć. Często dochodzi do komplikacji, np. zerwania gwintu, które unieruchamiają auto na dłużej. Podobnie z nietrafnie dobranymi częściami. Wtedy auto blokuje miejsce naprawy.
Nawet jeżeli lokalne przepisy dopuszczają naprawy pod domem, należy się do nich przygotować. Czynności nie mogą zanieczyszczać środowiska, więc powinno się zabezpieczyć podłoże pod autem na okoliczność ewentualnych wycieków. Poza tym trzeba mieć naczynia na zużyte płyny.
Dla osób nieposiadających garażu idealnym rozwiązaniem jest wynajęcie stanowiska w warsztacie samoobsługowym. Dodatkową zaletą jest możliwość skorzystania z narzędzi i zostawienia zużytego oleju.
Przed rozpoczęciem naprawy trzeba wytypować części do kupienia – nie wszystkie muszą być nowe. Jeśli decydujemy się na elementy używane, np. części blacharskie, mamy do wyboru zakupy przez internet lub na szrocie.
W przypadku nowych podzespołów i materiałów eksploatacyjnych możemy wybierać między sklepami internetowymi a tradycyjnymi, np. sieciowymi hurtowniami.
Wszystkie z tych form mają wady i zalety, dlatego dobrze jest przyjrzeć się wszystkim dostępnym opcjom.
Tu warto kupować części o konkretnym numerze katalogowym, stosunkowo drogie (np. koła dwumasowe). Można liczyć na dużą oszczędność.
Dobre miejsce na zakup części potrzebnych od ręki (klocki hamulcowe czy filtry). Możliwość porównania starej części z nową. Warto się targować.
W przeciwieństwie do zakupów internetowych wizyta na szrocie daje możliwość zweryfikowania stanu, co jest ważne w przypadku części używanych.
Nie ma mowy o samodzielnym majsterkowaniu przy samochodzie bez odpowiednich narzędzi. Do amatorskiego użytku w większości przypadków wystarczą produkty z niższej i średniej półki cenowej. Proponowany niżej zestaw powinien pozwolić na wykonanie większości prac.
Do wielu prac przy samochodzie niezbędne jest wykorzystanie specjalistycznych narzędzi, często przeznaczonych nawet do konkretnego modelu. Nie warto ich kupować zawczasu, ale dopiero wtedy, gdy rzeczywiście będą potrzebne. Jeśli okażą się konieczne, do amatorskiego wykorzystania wystarczą proste narzędzia ręczne, a nie drogie, profesjonalne. Co więcej, niektóre sklepy czy firmy oferują wynajem wielu urządzeń, np. blokady rozrządu czy ścisków do sprężyn.
Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych preparatów chemicznych praca przy samochodzie jest łatwiejsza i bardziej wydajna, a jej efekt pozostaje na dłużej. Preparatów do konserwacji, smarowania, zabezpieczania jest mnóstwo, często są to środki bardzo specjalistyczne, przeznaczone do określonych połączeń. Nie brakuje jednak produktów, które przydadzą się każdemu podczas pracy przy aucie.
Po każdej naprawie samochodu pozostają różnego rodzaju śmieci. Należy wiedzieć, że tylko niektóre z nich są odpadami, które można wyrzucić do przydomowego śmietnika – np. czyste opakowania z papieru czy folii.
Praktycznie cała reszta (oleje, płyny, opakowania po nich, opony, akumulatory, zużyte spreje, filtry itd.) traktowana jest jako odpad niebezpieczny i musi być oddana do tzw. PSZOK-ów darmowo lub za niewielką opłatą.
Dla wielu osób może być zaskoczeniem, że nawet na własnej posesji dokonywanie jakichkolwiek napraw, a nawet mycie samochodu może być formalnie zakazane.
Szczegółowe zasady nakreśla lokalny „Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy”. Kontrolowaniem i wystawianiem mandatów zajmuje się straż gminna lub miejska. Lokalne przepisy dostępne są na stronie internetowej gminy/dzielnicy.
Warto spróbować – samodzielne naprawy auta mogą stać się zarówno hobby, jak i sposobem na zmniejszenie kosztów eksploatacji. Zgromadzenie podstawowego zestawu narzędzi nie jest kosztowne, wiele z nich pewnie i tak już znajduje się w garażu. Zdobycie informacji o sposobie wykonywania podstawowych prac także nie jest trudne.