Dokręcanie śrub w kołach, zawieszeniu, elementach silnika – tego typu działania wymagają przyłożenia odpowiedniego momentu. Do tego służą klucze dynamometryczne, ale czy można im zaufać?
Przykręcanie śrub „na wyczucie”, choć praktykowane często, niesie spore ryzyko. Użyje się za dużo siły – można uszkodzić gwint czy łeb śruby, pojawią się problemy z odkręceniem. Za mało – rośnie ryzyko rozłączenia połączenia. Właśnie dlatego producenci aut określają wymagane momenty dokręcania śrub różnych podzespołów.
Sposobem na uniknięcie wymienionych zagrożeń jest użycie klucza dynamometrycznego. Można w nim ustawić maksymalny moment obrotowy (lub jest on stały, ustalony fabrycznie), przy którym klucz „przeskoczy”, co będzie sygnałem osiągnięcia wymaganej wartości.
W amatorskim użyciu klucz dynamometryczny najbardziej
przyda się do dokręcania śrub w kołach.
Klucza dynamometrycznego używa się także przy dokręcaniu centralnej nakrętki piasty koła.
Klucz dynamometryczny będzie również potrzebny przy dokręcaniu poduszek silnika.
Przeciętnemu kierowcy taki klucz przyda się przede wszystkim do dokręcania kół. W większości przypadków wymaga to przyłożenia momentu rzędu 100-160 Nm, przy czym błędy rzędu 10-15 proc. są dopuszczalne.
Sprawdziliśmy pięć różnych kluczy, nowych i używanych, przeznaczonych dla amatorów i warsztatów. Czy zapewniają odpowiednią precyzję działania?
Testujemy dokładność kluczy dynamometrycznych
Sprawdziliśmy pięć kluczy dynamometrycznych – nowych i używanych w różnych warunkach. Na stanowisku pomiarowym zmierzyliśmy, czy przyrząd nastawiony na określony moment zadziała przy zadanej wartości – 80, 120 i 160 Nm.
Elektroniczny miernik momentu
-
Cena: 200 zł
-
Zakres roboczy: 0-200 Nm
- Nowa przejściówka na ramię klucza pokazująca moment
Wyniki pomiarów
-
Moment rzeczywisty/nastawiony (Nm): 80/80
-
Moment rzeczywisty/nastawiony (Nm): 110/120
-
Moment rzeczywisty/nastawiony (Nm): 145/160
Ocena: 5/5
Chiński klucz z Allegro
-
Cena: 200 zł
-
Zakres roboczy: 25-250 Nm
- Tani, nieużywany klucz nieokreślonego producenta
Wyniki pomiarów
-
Moment rzeczywisty/nastawiony (Nm): 120/80
-
Moment rzeczywisty/nastawiony (Nm): 150/120
-
Moment rzeczywisty/nastawiony (Nm): 180/160
Ocena: 2/5
Klucz Goodyear
-
Cena: 230 zł
-
Zakres roboczy: 40-210 Nm
- Kilka razy używany do dokręcania kół
Wyniki pomiarów
-
Moment rzeczywisty/nastawiony (Nm): 80/80
-
Moment rzeczywisty/nastawiony (Nm): 120/120
-
Moment rzeczywisty/nastawiony (Nm): 155/160
Ocena: 5/5
Klucz Hazet 6122-1CT
-
Cena: 2350 zł
-
Zakres roboczy: 40-200 Nm
- Profesjonalny klucz od 3 lat używany w warsztacie
Wyniki pomiarów
-
Moment rzeczywisty/nastawiony (Nm): 70/80
-
Moment rzeczywisty/nastawiony (Nm): 110/120
-
Moment rzeczywisty/nastawiony (Nm): 150/160
Ocena: 5/5
Klucz Gedore Dremometer Typ B
-
Cena: 2300 zł
-
Zakres roboczy: 20-120 Nm
- Klucz profesjonalny, ograniczony maksymalny moment
Wyniki pomiarów
-
Moment rzeczywisty/nastawiony (Nm): 80/80
-
Moment rzeczywisty/nastawiony (Nm): 120/120
-
Moment rzeczywisty/nastawiony (Nm): -/160
Ocena: 4/5
PODSUMOWANIE
Do amatorskiego użytku można znaleźć klucze dynamometryczne za około 200 zł – sprawdzą się nieźle. Ich dokładność jest wystarczająca np. do dokręcania kół. Mogą mieć też duży zakres roboczy, co podnosi ich uniwersalność.