Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Auta w warsztacie samoobslugowym

Ciekawe rozwiązanie dla majsterkowiczów

Warsztat samoobsługowy – sposób na tańsze naprawy i serwisowanie auta

archiwum

Ciekawe rozwiązanie dla majsterkowiczów

Warsztat samoobsługowy – sposób na tańsze naprawy i serwisowanie auta

W większych miastach Polski można wypożyczyć stanowisko warsztatowe, by własnoręcznie naprawić na nim auto. Jakie możliwości daje warsztat „na godziny", ile kosztuje i co warto wiedzieć, zanim zdecydujemy się na takie rozwiązanie?

Widok auta naprawianego pod blokiem czy kanału najazdowego na stacji paliw to już odległa przeszłość. Mało tego, regulaminy wielu wspólnot mieszkaniowych zakazują nawet dokonywania napraw pojazdów na miejscach postojowych pod budynkami.

Naprawy i obsługa we własnym zakresie

Jednak nie każdy zmotoryzowany chce zlecać wszystkie czynności obsługowe serwisom. I wcale nie chodzi wyłącznie o oszczędności. Mechanik spogląda na obsługiwany pojazd w inny sposób niż jego właściciel, który, wykorzystując jego obecność na podnośniku, może chcieć np. usunąć wszystkie ogniska powierzchownej korozji. W teorii niegroźnej, jednak z biegiem czasu mogącej dokonać większych zniszczeń.

Podobnie może wyglądać obsługa elementów układu hamulcowego. Mechanik wymieni i przesmaruje tylko to, co niezbędne, właściciel może chcieć np. odmalować tarcze kotwiczne czy zaciski. Zlecając takie usługi, zapłaciłby sporo.

Przystępne ceny wynajęcia warsztatu

Jeżeli mieszka w większym mieście, istnieje spora szansa, że w bezpośrednim sąsiedztwie ma warsztat samoobsługowy, który w cenie 20-30 zł/h oferuje stanowisko bez podnośnika, a za dodatkowe 10 zł/h więcej – dostęp do podnośnika i kompletu narzędzi.

Jeżeli dysponujemy smykałką do majsterkowania, to korzystając z nich, będziemy w stanie dokonać wielu czynności serwisowych przy pojeździe. Dokładnie oglądając podwozie podniesionego auta, wychwycimy także defekty, które można usunąć w ich początkowej fazie rozwoju – w tym ogniska korozji albo spękane gumowe osłony amortyzatorów, maglownicy czy linki hamulca ręcznego. Zakres prac możliwych do wykonania ograniczają jedynie nasze umiejętności, zapas czasu oraz regulamin warsztatu samoobsługowego.

Warsztaty samoobsługowe stanowią propozycję dla miłośników motoryzacji, którzy chcą kontrolować stan swojego pojazdu i usuwać nawet drobne problemy, ale także szukają klimatycznego miejsca do spotkań z osobami o podobnych zainteresowaniach

Co można robić

Ideą warsztatu samoobsługowego jest umożliwienie klientom dokonania większości napraw pojazdu. Nie ma w tym zakresie zbyt wielu ograniczeń.

  • Poważne naprawy – z wymianą silnika czy skrzyni biegów włącznie – są dopuszczalne, ale warto ustalić z obsługą, czy możemy zająć stanowisko na dłuższy czas, a nawet kilka dni.
  • Auto można obsługiwać na podłodze lub podnośniku.
  • Można używać własnych narzędzi lub poprosić o pomoc mechanika.
  • Zwykle nic nie stoi na przeszkodzie, by świadczyć usługi na rzecz własnego klienta, który poprosi nas np. o wymianę oleju

Czego nie można robić

Nasza praca w warsztacie samoobsługowym musi być przede wszystkim bezpieczna, a także w możliwie małym stopniu uciążliwa dla innych klientów.

  • Korzystanie z otwartego ognia i palenie tytoniu jest zakazane.
  • W warsztatach nie należy także spożywać alkoholu.
  • Czasem regulaminy ograniczają możliwość używania lakierów czy bitumicznych środków do konserwacji podwozia – rozpylone drobiny mogą osiąść na lakierach innych pojazdów.
  • W grę nie wchodzi także długotrwała praca jednostki napędowej auta znajdującego się na stanowisku – jeżeli zamierzamy użyć np. płukanki do silnika, auto trzeba wystawić na parking przed halą.

Wyposażenie warsztatu

Każdy warsztat ma inaczej skompletowane wyposażenie, ale we wszystkich punktach znajdziemy przynajmniej komplet narzędzi, klucze dynamometryczne czy pojemniki na olej.

Geometria zawieszenia

Stanowisko do kontroli geometrii zawieszenia

Wymiana amortyzatorów, sprężyn czy wahaczy nie jest bardzo trudna, ale powinna być zakończona kontrolą geometrii zawieszenia. Bez tego auto może nie prowadzić się należycie. Jeżeli warsztat samoobsługowy świadczy usługę ustawienia geometrii, korzystając z niej, zaoszczędzimy czas na dojazd do innego serwisu.

Zlewarki do oleju

Zlewarka do oleju

Wyposażenie warsztatu samoobsługowego obejmuje zlewaki do oleju. Nieraz są też dostępne wysysarki.

Prasy hydrauliczne

Prasa hydrauliczna

Często spotykane są prasy hydrauliczne, które umożliwiają wymianę tulei zawieszenia.

Usługi dodatkowe

Warsztaty samoobsługowe stale rozwijają swoją ofertę. W części z nich można zlecić wymianę opon lub ich przechowanie.

Garażowanie pojazdów

samochody zaprakowane w hali warsztatu

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, warsztaty zaczęły oferować także garażowanie pojazdów – korzystają z niego miłośnicy klasyków i osoby realizujące poważniejsze naprawy.

Myjnia

Auto na myjni ręcznej

Skorzystanie z myjni czy odkurzacza stanowi świetne dopełnienie prac nad samochodem.

Przestrzeń biurowa

Sala konferencyjna

Sala konferencyjna przy warsztacie ułatwia organizowanie szkoleń, np. dla pracowników ubezpieczalni.

Narzędzia

Wózek z narzędziami

Podstawowy pakiet daje dostęp do stanowiska warsztatowego. Wystarczy jednak dopłacić, zwykle 5 zł/h, by otrzymać dostęp do różnorodnych narzędzi. Korzystanie ze specjalistycznych (np. blokad rozrządu czy podgrzewacza indukcyjnego do śrub) wymaga kolejnej, jednorazowej już dopłaty.

Decydując się na naprawę pojazdu pod blokiem czy na miejscu postojowym, ryzykujemy, że nasze prace przerwie brak klucza, gwintownika, wiertła czy innego prostego, taniego, ale w danej chwili niezbędnego narzędzia. W warsztacie ten problem raczej nie wystąpi. Nieograniczony dostęp do różnych narzędzi uzyskuje się za niewielką dopłatą.

Wypożyczając narzędzia, można małym kosztem przekonać się też, czy markowy sprzęt sprawdza się tak dobrze, jak twierdzą reklamy.

Elektronarzędzia

PODSUMOWANIE

Auto w warsztacie samoobsługowym

Warsztat samoobsługowy pozwala osobom znającym podstawy mechaniki na dokonanie przeglądu czy drobnych napraw pojazdu relatywnie małym kosztem. Warto jednak mierzyć siły na zamiary. W wielu obiektach personel udzieli porady, niewykluczone, że spróbuje też przyjść z pomocą w trudniejszej sytuacji, ale trzeba pamiętać, że w warsztatach samoobsługowych zwykle nie są zatrudniani mechanicy. Gdy sprawy przybiorą nieoczekiwany obrót (np. ukręcimy zapieczoną śrubę czy świecę żarową), trzeba będzie wezwać pomoc z zewnątrz.

Czytaj także