Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Praca przy aucie na podnośniku

Co możesz samodzielnie sprawdzić w aucie?

Samodzielna obsługa auta – to możesz sprawdzić np. w warsztacie ze stanowiskami do wynajęcia

archiwum

Co możesz samodzielnie sprawdzić w aucie?

Samodzielna obsługa auta – to możesz sprawdzić np. w warsztacie ze stanowiskami do wynajęcia

Samodzielny  przegląd auta to – poza satysfakcją i poczuciem bezpieczeństwa podczas jazdy – także oszczędność. Wcześniejsze wykrycie usterki oznacza zwykle mniejsze koszty naprawy. To także sposób na uniknięcie niespodzianek na badaniu technicznym. Gruntowny przegląd samochodu najlepiej przeprowadzić przy użyciu podnośnika – np. w warsztacie samoobsługowym.

Aby dokonać gruntownego przeglądu stanu technicznego samochodu, trzeba zapewnić sobie dostęp do podwozia auta. Można go uzyskać, wjeżdżając na kanał w garażu, ale gdy nie ma takiej możliwości, z pomocą przychodzą warsztaty samoobsługowe. W większych miastach można wynająć stanowisko z podnośnikiem i narzędziami. Jest to rozwiązanie szczególnie polecane dla kierowców nieposiadających własnego garażu. Dodatkowo warto wiedzieć, że w praktyce obsługa samochodu z podnośnika jest znacznie wygodniejsza niż z kanału.

Sprawdzanie stanu auta przy wykorzystaniu podnośnika najlepiej zacząć od uniesienia auta tak, by koła znajdowały się na wysokości rąk. Łapy podnośnika podkładamy pod progi, w miejscach fabrycznie wzmocnionych (tam, gdzie podstawia się ręczny lewarek).

Uwaga! Jeżeli progi są skorodowane, podnoszenie samochodu jest niebezpieczne. Wtedy łapy trzeba podłożyć pod niezardzewiałe elementy konstrukcyjne podwozia. W takiej sytuacji jednak lepiej zasięgnąć rady u doświadczonego personelu warsztatu. Przed podniesieniem auta dobrze jest poluzować śruby kół za pomocą ręcznego klucza.

obsluga auta podpora podnosnika
Łapy podnośnika podkładamy w miejscach oznaczonych na progach.

Po uniesieniu auta na około 1 metr

obsluga auta uniesienie auta na metr

Skontroluj luzy na kołach

W stacji kontroli pojazdów luzy na kołach sprawdza się na tzw. szarpakach. W warunkach warsztatowych robi się to, szarpiąc oburącz za koła w różnych płaszczyznach. 

Co odpowiada za luzy na kołach

  • Sworznie wahaczy – zużywają się podczas jazdy po nierównościach. Luzy są niebezpieczne – prowadzą do oderwania się koła.
  • Drążki kierownicze – tu luzy powstają wskutek wyrobienia przegubów drążków lub ich końcówek. Zaniedbane prowadzą do oderwania koła.
  • Łożysko piasty – luz powstaje tu wskutek wyrobienia bieżni. Towarzyszy mu zwykle charakterystyczne wycie podczas obracania się koła. W przypadku zużycia łożyska luz wyczuwalny jest we wszystkich płaszczyznach.
  • Przekładnia kierownicza – za luz odpowiada zużycie listwy. Objawy podobne jak w przypadku zużycia drążków.

Sprawdź hamulce

Układ hamulcowy nie wybacza niesprawności. Nawet niewielkie uszkodzenie któregoś z elementów skutkuje obniżeniem sprawności czy nierównomiernym działaniem. 

Objawy niesprawności hamulców

  • Nierówne zużycie klocków – sytuacja, kiedy jeden z klocków zużywa się szybciej jest spowodowana ograniczonym ruchem zacisku. Odpowiadają za to zapieczone prowadniki. Winne są uszkodzone gumki.
  • Rdza na tarczach – często oznacza zapieczenie tłoczka w zacisku lub zatarcie bieżni klocków.
  • Rant na tarczach – to znak, że zostały już zużyte. Jeżeli próg na obwodzie tarcz jest większy niż 1 mm, trzeba je wymienić.
  • Blokowanie się koła – objawowi towarzyszy grzanie się zacisku. Jednym z powodów może być niedrożny przewód. 

Po całkowitym podniesieniu auta

obsluga auta podniesione auto

Ostatni etap przeglądu wymaga całkowitego podniesienia samochodu – tak, by móc swobodnie pod nim chodzić. Podczas prac na podnośniku trzeba przestrzegać zasad bezpieczeństwa. Warto wiedzieć, że prawidłowo podwieszone na podnośniku auto może z niego spaść jedynie podczas podnoszenia lub opuszczania. Dlatego obowiązuje bezwzględny zakaz wchodzenia pod samochód gdy podnośnik pracuje.

W tej części przeglądu do demontażu osłony pod silnikiem wystarczą podstawowe narzędzia. Podczas sprawdzania zawieszenia przyda się łyżka do montażu opon, niewielki łom lub duży, gruby śrubokręt płaski. 

Skontroluj stan osłon przegubów

Będąc pod autem powinno się sprawdzić stan gumowych osłon przegubów. Nie mogą być pęknięte ani sparciałe. Przeguby są przy kołach i skrzyni biegów. 

Konsekwencją pęknięcia osłony jest uszkodzenie przegubu

  • zewnętrznego – objawia się stukami podczas jazdy na skręconych kołach. 
  • wewnętrznego – powoduje drgania przy przyspieszaniu.

Sprawdź układ wydechowy

W trakcie przeglądu powinno się ocenić stan wydechu na całej długości. 

Objawy usterek wydechu

  • Głośna praca – oznacza powstanie dziury w rurze lub tłumiku.
  • Brzęczenie – ten odgłos powoduje oberwana osłona termiczna.
  • Stuki – powstają w wyniku rozciągnięcia lub urwania wieszaków.

Skontroluj wycieki pod autem

obsluga auta wycieki

O ile wycieki z górnej części silnika można znaleźć pod maską, o tyle nieszczelności poniżej zlokalizujemy tylko z podnośnika. Jeżeli wyciek jest obfity, trzeba go zmyć, by ustalić jego źródło.

Jak rozpoznać, który olej wycieka

  • Olej silnikowy – nie ma intensywnego zapachu. Dodatkowo jest mało przejrzysty, ciemny, zwykle wręcz czarny. 
  • Olej przekładniowy – ma charakterystyczny intensywny zapach. Zwykle jest przejrzysty i klarowny. Ma kolor miodowy lub czerwony.

Sprawdź luzy w zawieszeniu

Tuleje gumowe zawieszenia sprawdzamy, podważając je tzw. łyżką. Obserwujemy przy tym zachowanie gumy. 

Objawy zużycia tulei

  • Pęknięcia gumy – zmniejszają stabilność mocowania.
  • Zerwanie gumy – kwalifikuje tuleje do natychmiastowej wymiany

PODSUMOWANIE

Okazuje się, że do sprawdzenia stanu samochodu nie są potrzebne praktycznie żadne specjalistyczne narzędzia. W około 2 godziny poza kondycją techniczną można też poznać konstrukcję swojego pojazdu. Taki przegląd pozwoli też uniknąć niespodzianki na okresowym badaniu technicznym.

Czytaj także