Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Auto z przebitą oponą

Którędy ucieka powietrze

Spadek ciśnienia w oponie? Nie zawsze przez dziurę – 9 możliwych miejsc i powodów

archiwum

Którędy ucieka powietrze

Spadek ciśnienia w oponie? Nie zawsze przez dziurę – 9 możliwych miejsc i powodów

Poza dziurą w oponie powietrze z koła może uchodzić innymi nieszczelnościami. Gdzie szukać miejsc występowania usterki?

Uchodzenie powietrza z koła rzadko kiedy ma charakter gwałtowny. Większość nieszczelności jest w miarę niewielkich, co sprawia, że ciśnienie obniża się stopniowo, często wręcz niezauważalnie dla kierowcy.

Mimo wszystko niesie to wiele negatywnych skutków: od przyspieszonego zużycia ogumienia po zmianę zachowania auta podczas gwałtownych manewrów. Przy dużym ubytku i gwałtownym skręcie kół może nawet dojść do „zdjęcia” opony z obręczy.

Dlatego tak ważne jest, by w miarę regularnie kontrolować ciśnienie powietrza. Pozwoli to szybko wychwycić oznaki usterki i nie popadniemy w większe problemy np. podczas dłuższej trasy.

Gdy powietrze uchodzi z koła, najczęściej spodziewamy się, że doszło do przebicia bieżnika. Fakt, jest to najbardziej prawdopodobny wariant. Źródeł nieszczelności może być jednak więcej. Gdzie jeszcze szukać możliwej usterki?

Najczęstsze przyczyny ubywania powietrza

Przebicie opony

przebita opona

Najczęstszy powód utraty ciśnienia w oponie. Ciała obce wbijają się zwykle w czoło bieżnika. Gdy zostaną w dziurze, często uszczelniają ją, a powietrze może schodzić bardzo wolno.

Łączenie opony z felgą

zabrudzone laczenie opony z felga

Zgromadzone na rancie felgi zabrudzenia czy resztki wyschniętej pasty montażowej, podobnie jak korozja, mogą być przyczyną powolnego uchodzenia powietrza z koła. Miejsce styku felgi z oponą powinno być czyszczone podczas okresowej wymiany ogumienia.

Sparciały wentyl

wentyl

Wykonane z gumy korpusy wentyli z czasem parcieją i tracą szczelność. Należy je wymieniać, gdy ich stan jest nieznany, potem okresowo co 3 lata.

Uszkodzony zawór wentyla

zawor wentyla

Zawór umożliwiający pompowanie koła umieszczony w korpusie wentyla często odpowiada za powolne uchodzenie powietrza. Winne są uszkodzone lub zużyte uszczelki gumowe.

Czujnik ciśnienia

czujnik cisnienia

Wentyl zintegrowany z czujnikiem ciśnienia ma metalowy korpus, w który wkręcony jest zawór. Za ubywanie powietrza w kole może odpowiadać uszkodzony zawór, jednak najczęściej winne są gumowe uszczelki znajdujące się w miejscu osadzenia korpusu wentyla w feldze.

Osadzenie wentyla

osadzenie wentyla

Miejsce osadzenia wentyla w feldze powinno być czyste i wolne od korozji. Chropowata powierzchnia sprzyja powstawaniu nieszczelności. Przy wymianie wentyli miejsce osadzenia powinno być oczyszczone i nasmarowane pastą monterską.

Pęknięcie felgi

peknieta felga

Powietrze może uchodzić z koła poprzez pęknięcie felgi. Uszkodzenie jest często niewidoczne, bo znajduje się pod lakierem. Nieszczelne mogą być też miejsca napraw.

Skręcany wentyl

skrecany wentyl

Powietrze z koła może uchodzić poprzez dwuczęściowe, metalowe wentyle. Tu za nieszczelności odpowiadają najczęściej gumowe uszczelki znajdujące się po obu stronach felgi w miejscu osadzenia wentyla.

Skrajna korozja felgi

zardzewiala_felga

Korozja felgi może być w skrajnych przypadkach tak głęboka, że obręcz traci szczelność. Takie felgi należy natychmiast wymienić.

Czytaj także