Poza dziurą w oponie powietrze z koła może uchodzić innymi nieszczelnościami. Gdzie szukać miejsc występowania usterki?
Uchodzenie powietrza z koła rzadko kiedy ma charakter gwałtowny. Większość nieszczelności jest w miarę niewielkich, co sprawia, że ciśnienie obniża się stopniowo, często wręcz niezauważalnie dla kierowcy.
Mimo wszystko niesie to wiele negatywnych skutków: od przyspieszonego zużycia ogumienia po zmianę zachowania auta podczas gwałtownych manewrów. Przy dużym ubytku i gwałtownym skręcie kół może nawet dojść do „zdjęcia” opony z obręczy.
Dlatego tak ważne jest, by w miarę regularnie kontrolować ciśnienie powietrza. Pozwoli to szybko wychwycić oznaki usterki i nie popadniemy w większe problemy np. podczas dłuższej trasy.
Gdy powietrze uchodzi z koła, najczęściej spodziewamy się, że doszło do przebicia bieżnika. Fakt, jest to najbardziej prawdopodobny wariant. Źródeł nieszczelności może być jednak więcej. Gdzie jeszcze szukać możliwej usterki?
Najczęstszy powód utraty ciśnienia w oponie. Ciała obce wbijają się zwykle w czoło bieżnika. Gdy zostaną w dziurze, często uszczelniają ją, a powietrze może schodzić bardzo wolno.
Zgromadzone na rancie felgi zabrudzenia czy resztki wyschniętej pasty montażowej, podobnie jak korozja, mogą być przyczyną powolnego uchodzenia powietrza z koła. Miejsce styku felgi z oponą powinno być czyszczone podczas okresowej wymiany ogumienia.
Wykonane z gumy korpusy wentyli z czasem parcieją i tracą szczelność. Należy je wymieniać, gdy ich stan jest nieznany, potem okresowo co 3 lata.
Zawór umożliwiający pompowanie koła umieszczony w korpusie wentyla często odpowiada za powolne uchodzenie powietrza. Winne są uszkodzone lub zużyte uszczelki gumowe.
Wentyl zintegrowany z czujnikiem ciśnienia ma metalowy korpus, w który wkręcony jest zawór. Za ubywanie powietrza w kole może odpowiadać uszkodzony zawór, jednak najczęściej winne są gumowe uszczelki znajdujące się w miejscu osadzenia korpusu wentyla w feldze.
Miejsce osadzenia wentyla w feldze powinno być czyste i wolne od korozji. Chropowata powierzchnia sprzyja powstawaniu nieszczelności. Przy wymianie wentyli miejsce osadzenia powinno być oczyszczone i nasmarowane pastą monterską.
Powietrze może uchodzić z koła poprzez pęknięcie felgi. Uszkodzenie jest często niewidoczne, bo znajduje się pod lakierem. Nieszczelne mogą być też miejsca napraw.
Powietrze z koła może uchodzić poprzez dwuczęściowe, metalowe wentyle. Tu za nieszczelności odpowiadają najczęściej gumowe uszczelki znajdujące się po obu stronach felgi w miejscu osadzenia wentyla.
Korozja felgi może być w skrajnych przypadkach tak głęboka, że obręcz traci szczelność. Takie felgi należy natychmiast wymienić.