Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Subaru Impreza rajdowa

Jak najlepsza opona zimowa wypada na tle tej stosowanej w rajdówkach? Różnica w ich cenie jest 10-krotna

Jak najlepsza opona zimowa wypada na tle tej stosowanej w rajdówkach? Różnica w ich cenie jest 10-krotna

Zapewne takie pytanie spędza wam sen z powiek. Szczególnie teraz, gdy za oknem mamy... wiosnę. Do porównania stanęły opony Pirelli Ice Zero 2 z zabronionymi w Polsce 1-milimetrowymi kolcami i wyczynowe Pirelli SottoZero WRC. Oba typy ogumienia zostały przetestowane na tym samym torze i z wykorzystaniem tego samego auta. Różnica jest ogromna!

Na polskich drogach używanie opon z kolcami, nawet niewielkimi, 1-milimetrowymi, jest zakazane. Ale są kraje, np. Szwecja (od 1 października do 15 kwietnia) czy Norwegia (od 1 listopada do pierwszej niedzieli po Wielkanocy), gdzie kierowcy bez problemu mogą sięgnąć po takie ogumienie. Daje ono ogromną przewagę nad oponą bez kolców przede wszystkim na oblodzonych nawierzchniach. 

Taka opona na tle tej stosowanej w rajdach samochodowych wygląda jednak blado. Wystarczy spojrzeć na Pirelli Ice Zero 2 i wyczynowe Pirelli SottoZero WRC – różnica jest więcej niż zauważalna. 

opony_dwie
Z lewej widoczna jest opona wyczynowa. Z prawej znalazła się zwyczajna opona do codziennego użytku. Tyle że z niewielkimi 1-milimetrowymi kolcami.
Youtube/Tyre Reviews

I nie ma w tym nic dziwnego. W końcu opona Pirelli Ice Zero 2 jest przeznaczona do codziennej jazdy, co oznacza, że musi spełniać wiele, często sprzecznych zadań. Czyli wyróżniać się nie tylko odpowiednią przyczepnością, ale i wysoką trwałością czy niedużym poziomem hałasu. 

Poza tym opony, stosowane w pojazdach seryjnych mają szerokość, określoną przez producenta konkretnego modelu, a ich 1-milimetrowe kolce są rozmieszczone w taki sposób, aby zoptymalizować hałas i przyczepność. 

Ogumienie wyczynowe jest węższe, co ma zwiększać nacisk na powierzchnię, a więc możliwość wgryzania się go w podłoże. Pirelli SottoZero WRC ma również większą liczbę kolców, których długość wynosi nie 1 mm, jak w Ice Zero 2, tylko 6 mm. 

To samo auto, identyczne warunki

Oba typy opon w identycznych warunkach – na specjalnie przygotowanym torze – porównał Jonathan Benson z Tyre Reviews, który wcześniej zestawił ze sobą m.in. używane opony premium i nowe „budżetówki”

opony_fura
Do testu posłużyło wyczynowe Subaru Impreza. 
Youtube/Tyre Reviews

Do testowania ich posłużył ten sam samochód w postaci rajdowego Subaru Imprezy. Pirelli Ice Zero 2 – uznawane za jedną z najlepszych opon zimowych na rynku – „wystąpiło” w rozmiarze 225/40 R18, natomiast Pirelli SottoZero WRC – w 205/65 R15. 

Test Bensona obejmował jazdę po śniegu oraz po lodzie. W pierwszym przypadku auto na oponach wyczynowych okazało się szybsze o 8,2 s. Testujący Pierelli SottoZero WRC chwalił przede wszystkim za przyczepność, reakcję na skręty oraz skuteczność hamowania. 

prowadzenie_snieg
Na śniegu różnica jest istotna, choć nie można mówić o przepaści. Z drugiej strony testowy tor z pewnością nie jest długi. 
Youtube/Tyre Reviews

Ale jeszcze większa różnica, co zresztą nie dziwi, miała miejsca na nawierzchni pokrytej lodem. Dłuższe kolce i większy nacisk sprawiły, że Subaru, poruszające się na SottoZero WRC zostawiło auto na zwyczajnej oponie aż 17,9 s za sobą! 

prowadzenie_lod
Tor lodowy jest jeszcze krótszy, a mimo to różnica w uzyskanym czasie pomiędzy przejazdami na dwóch różnych oponach okazuje się ponad dwa razy większa. Oczywiście na niekorzyść ogumienia seryjnego.
YOUTUBE/TYRE REVIEWS

Żaden normalny śmiertelnik nie będzie miał raczej okazji spróbować, jak się jeździ na takim ogumieniu, ale test Bensona po prostu pokazuje różnicę pomiędzy najlepszymi oponami wyczynowymi a drogowymi. 

Jeszcze większa różnica dotyczy również ich ceny. Pirelli Ice Zero 2 w rozmiarze 225/40 R18 to wydatek około 800-900 zł za sztukę. Z kolei Pirelli SottoZero WRC kosztuje około... 8800 zł!  

Czytaj także