Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Toyota Yaris WRC bok w zakręcie

Koniec sezonu WRC – Toyota i Sebastien Ogier z tytułami mistrzowskimi w rajdach

W najwyższej rajdowej serii WRC mistrzostwo świata wśród producentów zapewniła sobie Toyota, a wśród kierowców – po raz ósmy w karierze – Sebastien Ogier. A już w przyszłym roku rajdy czeka prawdziwa rewolucja – w roli głównej wystąpią hybrydy plug-in. 

Sezon WRC 2021 dobiegł końca. W ostatniej imprezie sezonu, która odbyła się w miniony weekend – Rajdzie Monza – na pierwszych dwóch miejscach znalazły się załogi zespołu Toyoty: wygrał duet Ogier/Ingrassia, a na drugim miejscu uplasowali się Evans i Martin. Trzecią lokatę zapewnili sobie reprezentanci teamu Hyundaia – Sordo i Carrera.

Toyota Gazoo Racing przypieczętowała tym samym swoją dominację w 2021 r., wygrywając klasyfikację konstruktorów. To piąty tytuł w WRC dla tego japońskiego producenta. Poprzednie zdobywał w latach 1993, 1994, 1999 i 2018. Przy okazji to również trzeci przypadek, w którym jednocześnie jego kierowca został mistrzem świata (wcześniej było tak w latach 1993 i 1994).

Wygrywając Rajd Monza, tytuł mistrzowski zapewnił sobie także Sebastien Ogier (pilotowany przez Juliena Ingrassię). To już ósmy triumf Francuza w klasyfikacji generalnej. Tytuły zdobywał w latach 2013, 2014, 2015, 2016 (wszystkie w Polo WRC), 2017, 2018 (oba Fiestą WRC), 2020 i 2021 (oba Yarisem WRC). W klasyfikacji wszech czasów wyprzedza go tylko Sebastien Loeb, który na koncie ma o jeden tytuł więcej. Na miejscu trzecim – ex aequo – znajdują się zaś Juha Kankkunen  i Tommi Makinen  – z czterema tytułami. Jeśli chodzi o wygrane rajdy, Ogier ma ich 54, a Loeb – 79. W przyszłym sezonie Ogier nie będzie już startował we wszystkich rajdach, a jedynie w wybranych, a jego pilot kończy karierę w WRC.

Tak przedstawia się podium w klasyfikacji producentów w 2021 r.:

  1. Toyota Gazoo Racing WRT  – 520 punktów
  2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team – 462 punkty
  3. M-Sport Ford World Rally Team – 199 punktów

Na podium wśród kierowców w 2021 r. znaleźli się:

  1. Sebastien Ogier (Toyota) – 230 punktów
  2. Elfyn Evans (Toyota) – 207 punktów
  3. Thierry Neuville (Hyundai) – 176 punktów

W przyszłym sezonie rajdy czeka prawdziwa rewolucja. Do startów w najwyższej kategorii przystąpią bowiem nowe samochody klasy Rally1. Będą to hybrydy plug-in, w których poza turbodoładowaną benzynową jednostką 1.6 (wykorzystywaną w dotychczasowych autach WRC, o mocy ok. 380 KM) zastosowano zunifikowany moduł hybrydowy firmy Compact Dynamics, z silnikiem elektrycznym o mocy 136 KM i baterią o pojemności 3,9 kWh ładowaną ze źródła zewnętrznego.

Dodatkowa moc będzie wykorzystywana w ściśle określony sposób na odcinkach specjalnych, ale samochody we wskazanych miejscach będą musiały poruszać się, korzystając jedynie z energii elektrycznej. Ponadto silniki spalinowe będą zasilane nowym ekologicznym paliwem wyprodukowanym z komponentów syntetycznych i biodegradowalnych. Kolejną istotną zmianą jest to, że „rajdówki” nie są już pochodną seryjnych modeli, ale ich struktura została opracowana od podstaw, w celu zapewnienia załogom jeszcze wyższego poziomu bezpieczeństwa.

Toyota do rywalizacji wystawi Yarisa, Hyundai model i20, natomiast Ford zamiast Fiesty – Pumę.

Ogłoszono także kalendarz na przyszły rok. W 2022 r. ma się odbyć trzynaście eliminacji – sezon rozpocznie się w styczniu rajdem Monte Carlo, a zakończy w listopadzie w Japonii.

Toyota Yaris WRC
Rajd Monza 2021 był ostatnim, w którym startował obecny Yaris WRC. W przyszłym będzie to już nowy model klasy Rally1.
Toyota
podium rajdu Monza
Sebastien Ogier pilotowany przez Juliena Ingrassię  wygrał Rajd Monza i zapewnił sobie ósmy tytuł mistrzowski w karierze. 
Toyota
Ogier i Ingrasia
Ogier to drugi po Loebie najbardziej utytułowany rajdowiec w historii.
Toyota

Czytaj także