Daty produkcji, parametry pojazdu, dane potrzebne przy naprawach czy zakupach części – te wszystkie informacje zakodowane są w wielu miejscach auta. Gdzie ich szukać i jak je odczytać?
Praktycznie każda część auta oznakowana jest jakimiś symbolami. Po ich rozszyfrowaniu uzyskuje się informacje przydatne w codziennym użytkowaniu samochodu.
Bardzo łatwo można ustalić datę produkcji poszczególnych podzespołów. Jest ona naniesiona w wielu miejscach – nawet takich jak osłony wlewu płynu do spryskiwaczy czy siłowniki pokrywy bagażnika. Można ją porównać z datą produkcji auta – w efekcie zweryfikować wypadkową przeszłość auta.
Na sprawdzenie daty wyprodukowania samochodu też jest kilka sposobów. Ciekawie w tej kwestii wyglądają Citroeny i Peugeoty – na podstawie specjalnego kodu można ustalić dokładny dzień wykonania samochodu.
W wielu miejscach znaleźć można informacje ułatwiające zakup części. Czasem są to wręcz numery katalogowe naniesione na wybrane elementy, ale pomocne mogą także być np. naklejki na silniku umożliwiające ustalenie zamontowanej odmiany silnika. Inne informacje, np. o sposobie prowadzenia paska osprzętu czy rodzaju i ilości czynnika w klimatyzacji – przydatne będą mechanikom.
Na oponach oznaczenie daty produkcji nanoszone jest w okolicy symbolu DOT. Są to cztery cyfry w obwódce – dwie pierwsze oznaczają kolejny tydzień, dwie ostatnie – rok. W tym przypadku mamy 20 tydzień 2015 r.
Elementy plastikowe oznaczane są często „słoneczkiem”. W najprostszej wersji liczba w środku oznacza tylko rok wykonania części, czasami jest uzupełniana strzałką, która wskazuje na konkretny miesiąc.
Pasy bezpieczeństwa oznaczane są zazwyczaj pełną datą wykonania, naniesioną na metce wszytej przy punkcie mocowania do nadwozia. Zwykle można na niej znaleźć także oznaczenia katalogowe i numery homologacji.
Podstawowe dane auta umieszczone są bardzo często na tabliczkach znajdujących sie na słupku przy drzwiach kierowcy lub na kielichu zawieszenia. Można z nich odczytać główne informacje – nazwę producenta, numer homologacji typu pojazdu, numer VIN oraz dopuszczalne masy całkowite samochodu, samochodu z przyczepą oraz przyczep (hamowanej i niehamowanej).
Wielu producentów aut, np. BMW czy Opel, na tabliczce znamionowej umieszcza dodatkowe informacje, takie jak m.in. kolor lakieru, kod emisji spalin, kod kół i ogumienia czy kąt padania wiązki świetlnej z reflektorów.
Parametry czynnika umieszczane są zwykle na naklejce na osłonie chłodnicy. Podawany jest jego rodzaj (R-134a) oraz masa (525 g). Dodatkowo wskazany jest typ i ilość oleju do smarowania układu.
Naklejka z kodami wyposażenia stosowana jest m.in. w autach grupy VW (na podłodze bagażnika), Renault (na lewym słupku), Oplach, BMW i Mercedesach (komora silnika). Litanię kodów można odszyfrować dzięki ASO lub na forach. Mówią o rodzaju silnika, napędach, rynku przeznaczenia, a czasami nawet o kolorze tapicerki.
W rogu każdej szyby znajdują się symbole mówiące o kraju homologacji (E6 – Belgia), regulaminie badań (43R) i numerze homologacji (00048). Temperlite wskazuje na szybę hartowaną, cyfra „5” – rok produkcji 2015, a kropki określają miesiąc.
Symbol silnika potrzebny jest np. przy zamawianiu części. O pomyłkę nietrudno, gdyż jeden typ jednostki wytwarzany jest zwykle w wielu odmianach. Tutaj chodzi o odmianę CBA silnika 2.0 TDI.
Wiadomość dla mechanika – jak poprowadzić pasek osprzętu. Nawet w tym samym modelu jego przebieg będzie się różnił w zależności od jednostki napędowej, a nawet zastosowanego wyposażenia. Naklejka umieszczona pod maską informuje o liczbie napinaczy, rodzaju paska i jego umiejscowieniu.
Rozmieszczenie elementów układu paliwowego może być przedstawione na schemacie na naklejce umieszczonej zwykle w komorze silnika – na wewnętrznej stronie maski lub przegrodzie czołowej. Najczęściej można ją zobaczyć w autach z USA. Nalepka pokazuje przebieg przewodów oraz rozmieszczenie zaworów i odpowietrzników.
Specjalna naklejka z nazwą i numerem kodowym lakieru umieszczana jest na wewnętrznej stronie maski m.in. Fiatów. Dzięki tym informacjom można łatwo dobrać np. używane elementy karoseryjne.
Kod ORGA można znaleźć w autach marek Citroen i Peugeot. Umieszczony jest na naklejce zwykle obok informacji o wymaganym ciśnieniu w ogumieniu – tutaj jest to liczba 13581. Dzięki internetowym kalkulatorom można ustalić dokładny dzień produkcji auta. Występujące dalej symbole mówią m.in. o miejscu produkcji auta, kodzie lakieru czy rodzaju akumulatora.
Informacja potrzebna przy ustawianiu świateł. Na obudowie reflektorów lub wzmocnieniu czołowym podawana jest wartość kąta padania wiązki świetlnej. Jest różna w zależności od wysokości zamontowania lamp, wpływa na ich zasięg.
Na niektórych elementach naniesione są fabryczne, katalogowe numery części. Np. na osłonie silnika aut koncernu VW znajdują się symbole nie tylko samej osłony, ale także np. uszczelki pod głowicą. Jest to bardzo przydatne przy zamawianiu części zamiennych, wybrane numery można zwyczajnie podać sprzedawcy, nie ma wtedy mowy o jakichkolwiek pomyłkach.