Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Scala, Opel Astra, Hyundai i30,

Hyundai i30 kontra Opel Astra i Skoda Scala

Hyundai i30 kontra Opel Astra i Skoda Scala

Wszystkie trzy testowane kompakty wyjechały z fabryk niedaleko naszej południowej granicy. Która wyprodukowała najlepszy z nich?

Trudno obecnie rozmawiać o narodowości samochodów. Przed laty sytuacja była dużo prostsza. Dla przykładu, Opel był niemiecką firmą produkującą auta w Niemczech. Ale to było dawno temu, zanim markę kupili Amerykanie z General Motors, a potem Francuzi z Grupy PSA. Ople od lat powstają też w różnych miejscach na świecie – np. testowana Astra opuściła bramy fabryki w... Gliwicach.

Drugi z opisywanych samochodów, Hyundai i30, należy do modeli koreańskiej marki produkowanych w czeskich Noszowicach, zaledwie 15 km od polskiej granicy i 75 km od gliwickich zakładów Opla. Z kolei Skoda to producent z Czech, od lat 90. należący do niemieckiego Volkswagena. Jej mniejszy z kompaktowych modeli, Scala, trafił do naszego testu z fabryki w Mladej Boleslavi, położonej raptem 45 km od granic Polski i ok. 165 km od miejsc produkcji pozostałej dwójki.

Hyundai i30_Opel Astra_Skoda Scala__tyly

Ale podobne „miejsce urodzenia” nie jest jedyną cechą wspólną testowanego tercetu. Łączą je również wyjątkowo zbliżone rozmiary, a także przynależność do grupy najrozsądniej wycenionych kompaktów. 

Przegląd nowości

Pretekst do przeprowadzenia tego porównania dało nam pojawienie się na rynku Hyundaia i30 po liftingu, w ramach którego zyskał on nie tylko znacznie bardziej wyrazisty wygląd (choć zmiany skupiły się na przedniej partii), ale i nowe silniki. W tym napędzającą opisywane auto i otwierającą gamę wolnossącą 4-cylindrową jednostkę 1.5 DPI o mocy 110 KM. W ubiegłym roku liftingu (znacznie delikatniejszego) i zmian pod maską doczekała się także Astra. Teraz w jej gamie są same 3-cylindrowe silniki.

Opel Astra 1.2_Turbo_03
Opel: nowy silnik turbo o trzech cylindrach niedawno zastąpił w Astrze 4-cylindrowe jednostki 1.4 Turbo.

Najsłabszy benzynowy (1.2) ma 110 KM – tyle samo co ten w i30. Niestety do testu trafiła 130-konna odmiana (warto zauważyć, że katalogowo tylko trochę szybsza – w „sprincie” do 100 km/h obie wersje dzieli zaledwie pół sekundy). Scala jest w sprzedaży dopiero od zeszłego roku, więc na razie nie ma mowy o liftingu (aktualne wydanie i30 debiutowało w 2016 r., a Astry rok wcześniej). W Skodzie bazowy silnik 1.0 ma jedynie 95 KM, ale opisywaną napędza jego 115-konny wariant.

Miejsca nie brakuje

Mimo nowych zderzaków i30 zachowało rozmiary sprzed liftingu. To najmniejsze z opisywanych aut. Jest najkrótsze i najniższe (choć różnice nie przekraczają 3 cm), a szerokością oraz rozstawem osi – i to o włos – wygrywa jedynie ze Skodą. Nie przeszkodziło to wygospodarować w nim największego wnętrza.

Kabina Hyundaia jest najszersza w teście (rywali pokonuje o odczuwalne 3-4 cm), jego kierowca może odsunąć swój fotel nieco dalej niż w pozostałej dwójce, a jadący z tyłu mają więcej miejsca nad głowami (choć tylko o 1 cm) i mniej rozbudowany tunel pod nogami. Narzekać mogą co najwyżej na niezbyt dużą przestrzeń na kolana i stopy.

Hyundai i30_1.5 DPI_01
Hyundai: tył jest najszerszy i najwyższy, ale oferuje najmniej miejsca na kolana.

Scala też nie imponuje rozmiarami (najwęższe nadwozie, najmniejszy rozstaw osi) – i również zaskakuje obszernym wnętrzem. Wrażenie robi w niej zwłaszcza duża odległość między obydwoma rzędami siedzeń. Gdy w każdym z testowanych aut ustawi się fotel kierowcy w tej samej odległości od pedałów, w Skodzie siedzący za nim dysponuje dodatkowymi 6-8 cm na kolana i największą przestrzenią na stopy pod przednim siedzeniem. Osobie na środku przeszkadza jednak o wiele większy niż u rywali tunel centralny. Astra jest najdłuższa, najszersza i najwyższa z całej trójki, ma też najdalej rozstawione osie. A mimo to przegrywa porównanie przestronności.

W żadnym razie nie można jej jednak nazwać ciasną – do konkurentów brakuje bardzo niewiele, i to nie w każdym kierunku. Kierowca ma tu na przykład o 2 cm więcej miejsca nad głową niż u rywali. Generalnie w każdym z testowanych aut wygodnie zmieszczą się cztery osoby o wzroście ok. 185 cm. Różnice odczują tylko długonodzy, którzy za kierownicą Opla docenią najlepszy fotel (z regulacją pochylenia i długości siedziska oraz dwuosiowo przestawianym zagłówkiem), a z tyłu Skody – największą swobodę dla nóg.

Skoda Scala 1.0TSI_09
Skoda: najwięcej w teście miejsca na nogi. Dwa gniazdka USB-C z tyłu kosztują 250 zł, składane stoliki – 450 zł.

W ocenie bagażników sporą przewagę zyskuje najpraktyczniejszy kufer Scali. W stosunku do rywali jest o około 70-100 l większy, a po złożeniu kanap jego przewaga rośnie do 100-200 l. Ma o 8-9 cm niżej położony próg i najwyżej unoszoną pokrywę. A do tego rozsądnie wycenione dodatki, m.in. zestaw siatek, aż 6 haków czy gniazdko 12 V (seryjnie umieszczane w bagażniku i30, niedostępne w Astrze). Tylko tu można też dokupić składane oparcie prawego fotela – kosztuje 400 zł i pozwala przewieźć Skodą przedmioty o długości przekraczającej 2 m. Za to okienko w oparciu kanapy, dzięki któremu cztery osoby zmieszczą w aucie np. swoje wędki, znajdziemy tylko w Hyundaiu.

Opel Astra 1.2_Turbo_01
Opel: przeciętna przestronność z tyłu. 

Próba dojrzałości

W i30 spore wrażenie robi dojrzałość układu jezdnego łączącego więcej niż przyzwoity komfort jazdy (najwyższy w teście – Hyundai tłumi wstrząsy nie tylko skutecznie, ale i cicho) z pewnym zachowaniem w zakrętach. Daleko mu do zapewniania kierowcy sportowych emocji, ale nawet w ciasnych łukach przekonuje dużym spokojem i stabilnością. Zawieszenie Opla też zestrojono z naciskiem na komfort. Jednak na wybojach sprawuje się ono nieco gorzej niż to w i30 – zwłaszcza na tych powtarzających się. Podczas pokonywania na ukos progów czy krawężników daje o sobie znać także trochę mniej sztywna niż u rywali konstrukcja (dosyć wyraźnie słychać trzaski towarzyszące „skręcaniu się” karoserii).

 
Dane testowe Hyundai Opel Skoda
Przyspieszenie 0-50 km/h 4,0 s 3,4 s 3,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,9 s 9,9 s 9,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 37,4 m 37,0 m 37,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 37,8 m 36,8 m 37,2 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 56,0 dB 55,8 dB 58,4 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 65,7 dB 64,0 dB 65,6 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 96 km/h 96 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,5 3,1 2,7
Średnie zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 8,5/5,5/7,0 l/100 km 7,6/5,4/6,5 l/100 km 7,8/5,6/6,7 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 710 km 730 km 740 km

Z kolei na krętej trasie we znaki dają się największe boczne przechyły nadwozia. Przy następujących po sobie manewrach potrafią one wytrącić Opla z równowagi, zmuszając ESP do stanowczych interwencji. Ale mimo to komfort i prowadzenie Astry można uznać za więcej niż wystarczające.

Scala jako jedyna jest w stanie zapewnić dynamicznie usposobionemu kierowcy trochę przyjemności z „aktywnej” jazdy. Jest najzwinniejsza, wykazuje się najmniejszą podsterownością oraz najlepszą stabilnością w łukach, podczas nagłych manewrów i przy wysokiej prędkości. A jej elektronika wspomaga prowadzącego, nie drażniąc go. Rysą na tym obrazie jest nerwowe zachowanie na nierównych zakrętach. Jednocześnie Skoda zapewnia porządny komfort nawet na nierównych drogach, ale słabo radzi sobie z uskokami nawierzchni czy krzywymi studzienkami. Część winy ponoszą standardowe w opisywanej wersji Style 17-calowe koła z oponami 205/50 (niższa o stopień wersja Ambition ma ogumienie 205/55 R16 – jak obaj rywale). 

Moc bez znaczenia

Nowy silnik nie dołączył do obszernej listy atutów Hyundaia. Podczas płynnej, spokojnej jazdy sprawdza się przyzwoicie – pracuje gładko, nie irytuje warkotem i bez zająknięcia zaczyna rozpędzać auto już w okolicy 1000 obr./min (na odczuwalne przyspieszenie trzeba poczekać, aż wskazówka obrotomierza minie dwójkę).

Hyundai i30_1.5 DPI_012
Hyundai: nowy silnik i30 to dość prosta konstrukcja – wolnossąca, z wtryskiem wielopunktowym, bez filtra sadzy.

Jednak żeby i30 poruszało się sprawnie, należy „kręcić” silnik znacznie wyżej. To efekt skromnego momentu obrotowego, sięgającego zaledwie 144 Nm, i to dopiero przy 3500 obr./min (Skoda ma 200 Nm, a Opel 225 Nm – oba już przy 2000 obrotów). Dlatego podczas mocniejszego przyspieszania jednostka i30 zdaje się pracować z dużym wysiłkiem. I zapewnia mizerne osiągi – podczas naszych pomiarów Hyundai potrzebował aż 12,9 s, by przyspieszyć od 0 do 100 km/h (o 0,6 s więcej niż podaje producent). Pewnym wytłumaczeniem jest jednak znikomy przebieg testowanego auta. Z czasem osiągi powinny się nieznacznie poprawić. Podobnie jak spalanie – podczas testu wyniosło średnio 7 l na 100 km.

Hyundai i30 po liftingu nadal jest udanym autem, ale z bazowym silnikiem nieco odstaje od rywali

Nowa jednostka 1.2 Turbo Opla pracuje z typowym dla 3-cylindrowych konstrukcji warkotem i wibruje w dolnej partii obrotomierza. Wykazuje się też niemocą w okolicy obrotów biegu jałowego – podczas ruszania trzeba mocniej niż u rywali dodać gazu. Ale poza tym silnik Astry ma same zalety. Żwawo odpowiada na ruchy prawej stopy, sprawnie napędza auto od 1800 obr./min, chętnie „wkręca się” na obroty, zapewnia dobre osiągi (nasze pomiary potwierdziły katalogowy wynik 9,9 s do 100 km/h) i zadowala się najmniejszymi ilościami paliwa z całej trójki. Średnie zużycie podczas testu wyniosło zaledwie 6,5 l/100 km.

Skoda Scala 1.0TSI_01
Skoda: z lewej strony znalazł się przycisk zmiany trybów jazdy. 

Silnik Scali (litr pojemności, 3 cylindry, turbo) mocą 115 KM plasuje się bliżej Hyundaia, ale napędza auto ze sprawnością tego w Oplu. Zapewnia Skodzie niemal identyczne osiągi (9,9 s do „setki”, o 0,1 s więcej niż w folderach) i równie ochoczo reaguje na dodanie gazu. Lepiej spisuje się przy najniższych obrotach, a na wyraźnie odczuwalne przyspieszenie każe czekać tylko do 1500 obr./min. Przy wysokich obrotach okazuje się jednak najgłośniejszy z wszystkich w teście. Zużycie paliwa pozostaje na bardzo rozsądnym poziomie – średnio wyniosło 6,7 l/100 km.

Wszystkie trzy auta mają sprawnie działające 6-biegowe ręczne przekładnie, ale tej w i30 częściej niż w pozostałych zdarza się haczenie przy szybkich zmianach biegów. 

W granicach rozsądku

Hyundai i Opel dotarły do testu w drugich „od dołu” wersjach wyposażeniowych (odpowiednio Comfort i GS Line), Skoda – w o jeden poziom wyższej (Style). I o jeden droższej. Wszystkie seryjnie oferują 6 airbagów, układ pomagający zapobiec kolizji, asystenta pasa ruchu, tempomat, systemy multimedialne z interfejsami Apple CarPlay i Android Auto oraz aluminiowe felgi.

Najtańszy w porównaniu Hyundai (80 900 zł) dodaje do tego kamerę i czujniki cofania czy elektrycznie składane lusterka, ale wiele dodatków – w tym dostęp bezkluczykowy czy zaawansowane systemy bezpieczeństwa – jest niedostępnych w tej wersji silnikowej. Za to gwarancja trwa aż 5 lat (bez limitu przebiegu). Scala jest o 550 zł droższa, ale i bogatsza – m.in. o wspomniany komfortowy dostęp, światła LED czy podgrzewanie foteli. A do tego daje spory wybór dodatków.

Hyundai i30_1.5 DPI_08
Hyundai: ekran główny z małą, ciekawie wkomponowaną mapą.

W Oplu jest jeszcze większy. I dobrze, bo Astra okazuje się najubożej wyposażona w stawce (tylko tu dopłaca się za automatyczną klimatyzację czy czujniki cofania). Cenę 84 700 zł tłumaczy wyższa moc – 110-konna wersja jest o 4 tys. zł tańsza. 

Dane techniczne Hyundai Opel Skoda
Silnik benzynowy benzynowy, turbo benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1498 cm3 1199 cm3 999 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R3/12 R3/12
Zasilanie wtr. wielopunktowy wtr. bezpośredni wtr. bezpośredni
Moc maksymalna 110 KM/6000 130 KM/5500 115 KM/5000
Maks. moment obrotowy 144 Nm/3500 225 Nm/2000 200 Nm/2000
Napęd przedni przedni przedni
Skrzynia biegów man./6-biegowa man./6-biegowa man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył) tarcz. went./tarcz. tarcz. went./tarcz. tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość 434/180/146 cm 437/181/149 cm 436/179/147 cm
Rozstaw osi 265 cm 266 cm 265 cm
Średnica zawracania 10,6 m 10,6 m 10,9 m
Masa/ładowność 1176/574 kg 1205/600 kg 1134/526 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 395/1301 l 370/1210 l 467/1410 l
Poj. zbiornika paliwa 50 l (Pb 95) 48 l (Pb 95) 50 l (Pb 95)
Opony 205/55 R16 205/55 R16 205/50 R17
Osiągi (dane producenta)      
Prędkość maksymalna 187 km/h 215 km/h 201 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,3 s 9,9 s 9,7 s
Średnie zużycie paliwa 6,0-6,7 l/100 km 5,2-5,5 l/100 km 5,7 l/100 km
Zasięg 830 km 920 km 870 km

 

Hyundai i30_Opel Astra_Skoda Scala__razem

Punktacja testowa maks. liczba pkt Hyundai Opel Skoda
         
Nadwozie i wnętrze        
Wymiary wnętrza 40 32 29 31
Wykończenie i ergonomia 20 17 17 16
Wyciszenie 10 7 8 6
Bagażnik 10 4 4 6
suma 80 60 58 59
         
Układ napędowy        
Osiągi 20 6 12 12
Praca silnika 10 7 7 7
Skrzynia biegów 10 7 8 8
Zużycie paliwa 20 17 18 18
suma 60 37 45 45
         
Właściwości jezdne        
Trzymanie się drogi 20 16 15 16
Komfort jazdy 20 17 16 16
Układ kierowniczy 10 8 8 8
suma 50 41 39 40
         
Bezpieczeństwo        
Wyposażenie z zakr. bezp. 20 10 14 11
Hamulce 10 7 8 7
suma 30 17 22 18
         
SUMA (bez kosztów) 220 155 164 162
MIEJSCA   3. 1. 2.

PODSUMOWANIE

Porównanie wygrał „Czech z Czech” – Skoda Scala. Ale pokonała ona zmontowanego polskimi rękami Opla Astrę dopiero po uwzględnieniu cenników. „Dalekowschodnio-środkowoeuropejski” Hyundai i30 przegrał z powodu niemrawego silnika i braków w wyposażeniu. Poza tym to równie dobre auto.

Hyundai i30 – galeria zdjęć

Opel Astra – galeria zdjęć

Skoda Scala – galeria zdjęć

 

Czytaj także