Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Opel Astra Coupe Turbo – przód i bok

Opel Astra Coupe Turbo – wrażenia z jazdy z 2001 roku

archiwum/Motor

Opel Astra Coupe Turbo – wrażenia z jazdy z 2001 roku

W „Motorze" nr 34 z 25 sierpnia 2001 r. – relacja z krótkiej przejażdżki Oplem Astrą Coupe Turbo, czyli potomkiem Calibry. Niestety – atrakcyjne coupe Opla nie do końca było w stanie poradzić sobie z przeciwnikiem w postaci jakości polskich dróg z początku XXI wieku.

Niektórymi samochodami trzeba przejechać się po polskich drogach, by przekonać się, że mistrz niemieckiej autostrady czasem w naszych realiach wypada blado.

Motor nr 34 z 25 sierpnia 2001 roku – okładka

„Motor” nr 34 z 25 sierpnia 2001 roku

Tak właśnie było z atrakcyjną wizualnie Astrą Coupe Turbo. Sylwetka tego auta, niczym wyciosana z litego metalu, zachęca do szybkiej jazdy. Podobnie zresztą jak smacznie wykończone wnętrze z bardzo dobrymi fotelami. Znaczki faktycznego wytwórcy auta, firmy Bertone, przydają najszybszej Astrze sporo prestiżu.

Opel Astra Coupe Turbo – deska rozdzielcza

Opel Astra Coupe Turbo – kierownica
Prawda, że pięknie?

Przede mną kręte, pofalowane i wyboiste drogi Zamojszczyzny. Drogi, na których Impreza czułaby się jak w domu. Czy Astra sobie poradzi w tym obcym środowisku?

Opel Astra Coupe Turbo – tył i bok

Już podczas jazdy po parkingu czuję bezkompromisowo twarde zestrojenie zawieszenia. Silnik mruczy spokojnie. Droga się rozszerza i... ognia!

Turbina szybko reaguje, silnik mocno ciągnie z niskich obrotów. Trochę przypomina mi świetny motor napędzający niegdyś Calibrę Turbo. Momentu obrotowego aż nadto, często warto zrezygnować ze zmiany biegów, by to zauważyć. Niestety na tym kończą się powody do zachwytu.

Opel Astra Coupe Turbo – silnik
Silnik jest świetny, powinien trafić do innego samochodu.

Zawieszenie jest stanowczo za mało podatne. Cechy, które zwiększają stabilność auta na szybkich łukach niemieckich autostrad pozbawionych ograniczeń prędkości, na polskim pofalowanym niemiłosiernie pseudoasfalcie niemal uniemożliwiają sportową jazdę. Astra wciąż podskakuje, poszczególne koła co chwilę tracą kontakt z nawierzchnią, tył auta cyklicznie próbuje skierować mnie ku głębokim rowom. Dramat.

Skok zawieszenia jest tak niewielki, a sztywność resorowania tak wielka, że rozbudowany układ traction control tudzież ESP (żadnego z nich nie można wyłączyć) interweniują niepotrzebnie i bez przerwy. W efekcie co sekundę którymś kołem szarpie gwałtowna interwencja hamulca, co jeszcze bardziej potęguje niestabilność samochodu na nierównej drodze.

Opel Astra Coupe Turbo – koło

215/40 R 17 – to za dużo.

Z hamowaniem też jest problem, bo odrywanie się kół od nawierzchni czujniki ABS-u interpretują jako różnice w prędkościach obrotowych poszczególnych kół i drastycznie zmniejszają ciśnienie w układzie hamulcowym. Efekt? Suniemy ku przeszkodzie czy zakrętowi prawie nie hamując.

Astra Coupe Turbo jest bez wątpienia kompetentnym pożeraczem zachodnioeuropejskich autostrad. Dopóki jednak nie ma w Polsce normalnych dróg (i długo nie będzie), samochód ten nie ma u nas wielkiego sensu.

Opel Astra Coupe Turbo – przód

Przód wygląda wystarczająco bojowo, by skutecznie odpędzać z lewego pasa wszelkich maruderów.

Po krętej drodze nie nadąży ani za Imprezą, ani nawet za 172-konnym Clio, a pod modnym lokalem równie dobrze wyglądać będzie jedna ze słabszych wersji silnikowych Astry Coupe. 

Opel Astra Coupe Turbo (2001): dane techniczne i osiągi
 Silnik
 Rodzaj/liczba zaworów na cylinder R4/4
 Pojemność skokowa (cm3) 1998
 Moc/moment obrotowy
 Moc max (kW/KM) przy obr./min 140/190 – 5400
 Moment max (Nm) przy obr./min 250 – 1950
 Wymiary, masa, pojemności
 Długość/szerokość/wysokość (mm) 4267/1709/1390
 Rozstaw osi (mm) 2606
 Masa własna (kg) 1345
 Pojemność bagażnika (dm3) 460/1150
 Osiągi (dane fabryczne)
 V max (km/h) 245
 0-100 km/h (s) 7,5
 Zużycie paliwa wg UE 93 (dm3/100 km)
 miasto/poza miastem/średnio 12,5/6,8/8,9

Tekst i zdjęcia: Piotr R. Frankowski; „Motor” 34/2001

Czytaj także