Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – test

Tygodnik Motor

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – test

Wszystkie wprowadzone podczas niedawnego face liftingu zmiany wyszły modelowi Mitsubishi Eclipse Cross na dobre.

W 2020 r. ogłoszono, ze Mitsubishi zaprzestanie wprowadzania nowych modeli do Europy. W 2021 roku zrobiono jednak wyjątek i do gamy dołączył gruntownie zmodernizowany kompaktowy SUV Eclipse Cross. Od 2023 r. japońska marka będzie natomiast oferować przynajmniej dwa modele oparte na autach Renault (należy z nim do aliansu).

2021 Mitsubishi Eclipse Cross PHEV - tył

Wielka zaleta: baterię Eclipse'a Crossa można także ładować z mocą 22 kW z publicznych urządzeń.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – lifting

Tegoroczna nowość, czyli Eclipse Cross po liftingu, wyraźnie różni się od auta, które weszło na rynek w 2017 r. Gruntownie przeprojektowano zarówno przód, jak i tył karoserii (zrezygnowano z niepraktycznej podzielonej szyby) i w efekcie Eclipse Cross stał się dłuższy aż o 14 cm. Odświeżono także wnętrze. Kluczowe zmiany zaszły jednak w układzie napędowym.

DANE TECHNICZNE Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
Silnik benzynowy
Pojemność skokowa 2360 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (benz.) 98 KM/4000
Moc maksymalna (el./łączna) 82+95/188 KM
Maks. moment obr. (benz.) 193 Nm/2500
Maks. moment obr. (el./łączny) 137+195/b.d. Nm
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 455/181/169 cm
Rozstaw osi 267 cm
Średnica zawracania 10,6 m
Masa/ładowność 1910/515 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 359/1108 l
Poj. zbiornika paliwa 43 l (Pb 95)
Opony 225/55 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 162 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s
Średnie zużycie paliwa 2,0 l/100 km
Zasięg 2150 km
Cena od 185 990 zł

W gamie zmodernizowanego Eclipse'a Crossa nie ma turbodoładowanej benzynowej jednostki 1.6 163 KM stosowanej w poprzedniku. Teraz auto można kupić tylko jako hybrydę plug-in. Zastosowano w niej benzynowy czterocylindrowy silnik 2.4 pracujący w cyklu Atkinsona (98 KM), dwa elektryczne – przedni 82- i tylny 95-konny, jednobiegową przekładnię (taką jak w autach elektrycznych) oraz akumulatory o pojemności 13,8 kWh.

2021 Mitsubishi Eclipse Cross - zegary
Do dyspozycji jest pięć trybów pracy układu 4x4.

Ponadto Mitsubishi ma napęd na cztery koła, w którego sposób działania można ingerować, wybierając przełącznikiem na konsoli jeden z pięciu programów.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – układ napędowy

Układ hybrydowy automatycznie przełącza się między trybem pracy tylko z wykorzystaniem energii elektrycznej, szeregowym (silnik spalinowy napędza generator ładujący akumulator trakcyjny) lub równoległym (jednostka 2.4 napędza przednie koła i jest wspomagana elektryczną, a druga przekazuje moment obrotowy na tylną oś).

DANE TESTOWE Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
Przyspieszenie 0-50 km/h 4,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 37,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 37,9 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,6 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 63,2 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 3,0
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 6,9/7,2/7,0 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 610 km

Trzeba przyznać, że napęd jest jedną z najmocniejszych stron tego modelu. Oczywiście autem można poruszać się tylko „na prądzie”. Nam w trakcie testu udało się w ten sposób pokonać na raz około 40 kilometrów. Plusem Eclipse'a Crossa jest to, że energię w bateriach można uzupełniać nie tylko z domowej sieci, ale także szybkimi ładowarkami (z maksymalną mocą 22 kW) – do 80% w 25 minut.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – jazda

Po wyczerpaniu prądu w bateriach do poziomu uniemożliwiającego jazdę tylko jak „elektrykiem” tym, co zwraca od razu uwagę, jest duża płynność działania w trybie hybrydowym. Jednostka benzynowa wkracza do akcji niemal niezauważalnie. Powoduje to, że szczególnie jazda w mieście jest bardzo przyjemna. Na dynamikę w takich warunkach nie można narzekać, m.in. dzięki niezwłocznemu startowi z miejsca i dobrej reakcji na dodanie gazu. 

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV - deska rozdzielcza
Najważniejsze zmiany w kabinie to zastosowanie większego ekranu i rezygnacja z gładzika na konsoli.

W trakcie modernizacji popracowano także nad zawieszeniem. W efekcie Eclipse przekonuje dobrym komfortem i całkiem niezłymi właściwościami jezdnymi.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – test: podsumowanie

  • Wystarczająca przestronność, sprawny i płynnie działający napęd, niezły komfort
  •  Małe bagażnik i bak, niewielka ładowność, przeciętne osiągi, dość wysoka cena

Z dopracowanym wnętrzem i karoserią oraz udanym napędem Mitsubishi zyskało na atrakcyjności.

Czytaj także