Wszystkie wprowadzone podczas niedawnego face liftingu zmiany wyszły modelowi Mitsubishi Eclipse Cross na dobre.
W 2020 r. ogłoszono, ze Mitsubishi zaprzestanie wprowadzania nowych modeli do Europy. W 2021 roku zrobiono jednak wyjątek i do gamy dołączył gruntownie zmodernizowany kompaktowy SUV Eclipse Cross. Od 2023 r. japońska marka będzie natomiast oferować przynajmniej dwa modele oparte na autach Renault (należy z nim do aliansu).
Tegoroczna nowość, czyli Eclipse Cross po liftingu, wyraźnie różni się od auta, które weszło na rynek w 2017 r. Gruntownie przeprojektowano zarówno przód, jak i tył karoserii (zrezygnowano z niepraktycznej podzielonej szyby) i w efekcie Eclipse Cross stał się dłuższy aż o 14 cm. Odświeżono także wnętrze. Kluczowe zmiany zaszły jednak w układzie napędowym.
DANE TECHNICZNE | Mitsubishi Eclipse Cross PHEV |
---|---|
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 2360 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna (benz.) | 98 KM/4000 |
Moc maksymalna (el./łączna) | 82+95/188 KM |
Maks. moment obr. (benz.) | 193 Nm/2500 |
Maks. moment obr. (el./łączny) | 137+195/b.d. Nm |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./1-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 455/181/169 cm |
Rozstaw osi | 267 cm |
Średnica zawracania | 10,6 m |
Masa/ładowność | 1910/515 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 359/1108 l |
Poj. zbiornika paliwa | 43 l (Pb 95) |
Opony | 225/55 R18 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 162 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 2,0 l/100 km |
Zasięg | 2150 km |
Cena od | 185 990 zł |
W gamie zmodernizowanego Eclipse'a Crossa nie ma turbodoładowanej benzynowej jednostki 1.6 163 KM stosowanej w poprzedniku. Teraz auto można kupić tylko jako hybrydę plug-in. Zastosowano w niej benzynowy czterocylindrowy silnik 2.4 pracujący w cyklu Atkinsona (98 KM), dwa elektryczne – przedni 82- i tylny 95-konny, jednobiegową przekładnię (taką jak w autach elektrycznych) oraz akumulatory o pojemności 13,8 kWh.
Ponadto Mitsubishi ma napęd na cztery koła, w którego sposób działania można ingerować, wybierając przełącznikiem na konsoli jeden z pięciu programów.
Układ hybrydowy automatycznie przełącza się między trybem pracy tylko z wykorzystaniem energii elektrycznej, szeregowym (silnik spalinowy napędza generator ładujący akumulator trakcyjny) lub równoległym (jednostka 2.4 napędza przednie koła i jest wspomagana elektryczną, a druga przekazuje moment obrotowy na tylną oś).
DANE TESTOWE | Mitsubishi Eclipse Cross PHEV |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 4,2 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,7 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,7 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 37,9 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 55,6 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 63,2 dB |
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3,0 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) | 6,9/7,2/7,0 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 610 km |
Trzeba przyznać, że napęd jest jedną z najmocniejszych stron tego modelu. Oczywiście autem można poruszać się tylko „na prądzie”. Nam w trakcie testu udało się w ten sposób pokonać na raz około 40 kilometrów. Plusem Eclipse'a Crossa jest to, że energię w bateriach można uzupełniać nie tylko z domowej sieci, ale także szybkimi ładowarkami (z maksymalną mocą 22 kW) – do 80% w 25 minut.
Po wyczerpaniu prądu w bateriach do poziomu uniemożliwiającego jazdę tylko jak „elektrykiem” tym, co zwraca od razu uwagę, jest duża płynność działania w trybie hybrydowym. Jednostka benzynowa wkracza do akcji niemal niezauważalnie. Powoduje to, że szczególnie jazda w mieście jest bardzo przyjemna. Na dynamikę w takich warunkach nie można narzekać, m.in. dzięki niezwłocznemu startowi z miejsca i dobrej reakcji na dodanie gazu.
W trakcie modernizacji popracowano także nad zawieszeniem. W efekcie Eclipse przekonuje dobrym komfortem i całkiem niezłymi właściwościami jezdnymi.
Z dopracowanym wnętrzem i karoserią oraz udanym napędem Mitsubishi zyskało na atrakcyjności.