Alfa Romeo i Mitsubishi mają spore osiągnięcia w motosporcie. Jak dużo z tego ducha da się odnaleźć w ich kompaktowych SUV-ach z hybrydowymi napędami typu plug-in? Porównujemy Alfę Romeo Tonale i Mitsubishi Eclipse Cross.
Choć litera S w SUV-ach odwołuje się do sportu, poszukujących sportowych aut rzadko interesują modele ze znacznym prześwitem. Ich producenci starają się jednak skusić takich klientów.
Włoska marka nadaje dynamiczny charakter wszystkim swoim samochodom, więc i po Alfie Romeo Tonale (szczegółowe informacje o modelu w wersji hybrydowej znajdziesz tutaj) można się spodziewać tego typu „zapędów”. Z kolei Mitsubishi dało swojemu SUV-owi „imię” nawiązujące do sportowego modelu sprzed paru dekad, a do testu trafił on w wersji o wiele obiecującej nazwie Ralliart.
Czy w testowanych autach da się odnaleźć choć ziarnko sportu? I czy w ogóle jest sens go tam szukać?
Trzymając w dłoniach mocno wyprofilowaną kierownicę Tonale, z przyciskiem startera tuż pod kciukiem, wpatrując się w nawiązujące do włoskich aut sprzed lat cyferblaty wskaźników, łatwo uwierzyć, że siedzi się w sportowo usposobionym aucie. Mimo że dość wysoko.
W Eclipse Cross podróżuje się jednak w jeszcze wyższej pozycji. Fotele wyprofilowano słabiej niż w Alfie, zegary są klasyczne, ale brak wśród nich obrotomierza, a atmosferę sportu we wnętrzu wprowadza co najwyżej... mecz transmitowany w radiu.
W obu autach trudno narzekać na ciasnotę. Kabina Mitsubishi jest nieco szersza i wyższa, do tego zapewnia kilka dodatkowych centymetrów na kolana z tyłu. Kanapę można przesuwać, a jej oparcie pochylać, ale siedzisko jest krótsze i gorzej niż w Tonale podpiera uda, choć seryjnie oferuje podgrzewanie (za to tylko Alfa ma osobne nawiewy z tyłu).
Komfort jazdy w obu modelach jest dosyć podobny. Czuć w nich poważniejsze wyrwy czy uskoki nawierzchni, ale gros wybojów tłumią bez problemów. Zawieszenie Tonale pracuje ciszej, ale nieco gorzej radzi sobie z największymi nierównościami. Jego kierowca musi pamiętać o przeciętnym prześwicie (15,6 cm; rywal: 18,4 cm), a pasażerowie – pogodzić z większym hałasem.
Mniejsze niż w Alfie fotele nie odsuwają się za daleko do tyłu, ale seryjnie oferują elektryczną obsługę.
Jak to bywa w wożących spore baterie hybrydach plug-in, bagażniki nie imponują: 385 l (Tonale) i 359 l (Eclipse Cross) to wartości typowe raczej dla miejskich aut. Kufer Alfy punktuje tapicerowanymi burtami, haczykami na siatki i okienkiem do przewozu dłuższych rzeczy.
W poszukiwaniu sportowego charakteru obu SUV-ów najlepiej udać się na krętą trasę. Dopiero tam okazuje się, że Eclipse Cross nie przepada za mocnymi skrętami kierownicy. Mocno się po nich przechyla, a ESP musi powstrzymywać jego przód przed wyjeżdżaniem na zewnątrz łuku.
Alfa Romeo Tonale w zakrętach nie ma drapieżnego charakteru większego Stelvio, ale posłusznie wykonuje polecenia kierowcy, ciesząc przyczepnością przednich kół i całkiem podatnym na ujęcia gazu tyłem.
Więcej dynamicznego charakteru wykazuje też 280-konny napęd Alfy. Jej 1,3-litrowy silnik ma 180 KM mocy, a elektryczny 122 KM. Nieduża benzynowa jednostka dzięki turbo ma mocny „dół” (maksymalne 270 Nm momentu wypada przy 1850 obr./min; konkurent rozwija swoje 193 Nm przy 2500 obr.), a obecność klasycznego automatu daje wrażenie jazdy typowym autem benzynowym, choć przy zmiennym nacisku na pedał gazu zdarza mu się trochę pogubić z doborem właściwego z 6 przełożeń.
Do dyspozycji jest za to nieźle działający tryb manualny, uzasadniający montaż przy kierownicy wielkich łopatek utrudniających sięganie do dźwigienek świateł i wycieraczek. W niższych wersjach można ich nie dokupować (należą do pakietu za 4000 zł), ale w testowanej topowej są seryjne.
Analogiczne, mniejsze łopatki rywala na co dzień nie przeszkadzają, ale i... właściwie nie ma po co do nich sięgać. Mitsubishi postawiło na zupełnie inną konstrukcję napędu. Spory benzynowy silnik 2.4 wytwarzający zaledwie 98 KM mocy tylko w określonych warunkach wprawia w ruch przednie koła (za pośrednictwem jednoprzełożeniowej przekładni), a zazwyczaj zajmuje się dostarczaniem energii dwóm „elektrykom” odpowiedzialnym za napędzanie auta. Przedni rozwija 82 KM, a tylny 95 KM. Całość składa się na skromną – nie tylko na tle rywala, ale też ogólnie, jak na auto ważące z kierowcą 1,9 tony – moc systemową 188 KM.
Po mocnym wduszeniu gazu „benzyniak” reaguje na zwiększone zapotrzebowanie na energię, donośnie wkręcając się na wysokie obroty, ale osiągi nie zachwycają. Eclipse Cross rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,6 s, a powyżej 120 km/h przyspiesza z odczuwalnym oporem, podczas gdy Tonale może jechać „setką” już 6,2 s po starcie, a „pary” nie traci nawet przy autostradowym tempie.
DANE TECHNICZNE | Alfa Romeo Tonale | Mitsubishi Eclipse Cross |
---|---|---|
Silnik | benzynowy, turbo + el. | benzynowy + 2 x el. |
Pojemność skokowa | 1332 cm3 | 2360 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna (benz.) | 180 KM/5750 | 98 KM/4000 |
Moc maksymalna (el./syst.) | 122/280 KM | 82+95/188 KM |
Maks. moment obr. (benz.) | 270 Nm/1850 | 193 Nm/2500 |
Maks. moment obr. (el./syst.) | 250/b.d. Nm | 137+195/b.d. Nm |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./6-biegowa | aut./1-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 453/184/160 cm | 455/181/169 cm |
Rozstaw osi/prześwit | 264/15,6 cm | 267/18,4 cm |
Średnica zawracania | 11,6 m | 10,6 m |
Masa/ładowność | 1835/585 kg | 1825/600 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 385/1430 l | 359/1108 l |
Poj. zbiornika paliwa/baterii netto | 43 l (Pb 95)/12,0 kWh | 43 l (Pb 95)/11,1 kWh |
Opony | 235/45 R19 | 225/55 R18 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) | ||
Prędkość maksymalna | 206 km/h | 162 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,2 s | 10,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 1,1-1,4 l/100 km | 2,0 l/100 km |
Zasięg teoretyczny/„na prądzie” | 3900/61-69 km | 2150/55 km |
Cena od | 232 500 zł | 219 990 zł |
Jeśli jednak nie oczekuje się od auta sportowych zachowań, Mitsubishi pokazuje się z lepszej strony. Częściej porusza się w trybie EV, w którym na lekkie i średnie dodanie gazu odpowiada spontaniczniej od włoskiego SUV-a. W dodatku jego napęd zmienia tryb pracy (hybryda równoległa/hybryda szeregowa/elektryk) płynniej niż Tonale, którego przełączaniu między napędem hybrydowym a elektrycznym czasem towarzyszy szarpnięcie albo dłuższe niż u rywala zawahanie.
DANE TESTOWE | Alfa Romeo Tonale | Mitsubishi Eclipse Cross |
---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,4 s | 4,1 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,2 s | 10,6 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 36,5 m | 37,4 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 36,1 m | 37,8 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 58,5 dB | 55,8 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 62,3 dB | 63,0 dB |
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) | 98 km/h | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,3 | 3,0 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) | 7,9/6,3/7,1 | 7,0/7,2/7,1 |
Rzeczywisty zasięg/„na prądzie” | 600/55 km | 600/45 km |
W mieście częściej korzystający z prądu Eclipse Cross okazuje się o blisko litr na 100 km oszczędniejszy, ale w trasie zużywa o niemal tyle samo więcej niż Tonale, przez co średnie spalanie obu aut okazało się identyczne: 7,1 l/100 km. Przy 140 km/h „japończyk” potrzebuje jednak aż 14 l, podczas gdy „włoszce” wystarcza ponad 10 l.
Porównanie cenników przechyla na swoją korzyść japoński SUV, także gdy nie bierze się pod uwagę do 35 tys. zł rabatu na zeszłoroczne egzemplarze. Nawet po dokupieniu za 11 600 zł widocznego na zdjęciach pakietu dodatków Ralliart (dokładki zderzaków i progów, spory spojler dachowy, liczne emblematy Ralliart) Eclipse Cross kosztuje o około 10 tys. zł mniej od Tonale.
A jednocześnie może się pochwalić bogatszą specyfikacją. Jako jedyny oferuje ekran head-up czy ogrzewanie kanapy i przedniej szyby, nie wymaga też dopłat za skórzane, elektrycznie sterowane oraz podgrzewane fotele, asystenta martwych pól i kamery wokół auta.
Alfa Romeo ma jednak lepsze światła i bardziej zaawansowane systemy wsparcia, oferuje też więcej dodatków oraz lepszą gwarancję (na 5 lat lub 200 tys. km; Mitsubishi: też 5 lat, ale tylko 100 tys. km).
PUNKTACJA | maksymalna liczba punktów | Alfa Romeo Tonale | Mitsubishi Eclipse Cross |
---|---|---|---|
Nadwozie i wnętrze | |||
Wymiary wnętrza | 50 | 25 | 27 |
Wykończenie i ergonomia | 10 | 8 | 7 |
Wyciszenie | 10 | 6 | 7 |
Multimedia i obsługa | 10 | 7 | 7 |
Bagażnik | 30 | 11 | 10 |
SUMA | 110 | 57 | 58 |
Układ napędowy | |||
Osiągi | 30 | 20 | 12 |
Praca silnika | 10 | 7 | 7 |
Skrzynia biegów | 10 | 7 | 6 |
Zużycie paliwa | 30 | 20 | 20 |
SUMA | 80 | 54 | 45 |
Właściwości jezdne | |||
Prowadzenie | 30 | 24 | 18 |
Komfort jazdy | 30 | 21 | 21 |
Układ kierowniczy | 10 | 8 | 7 |
Hamulce | 20 | 12 | 11 |
SUMA | 90 | 65 | 57 |
SUMA (bez kosztów) | 280 | 176 | 160 |
MIEJSCA | 1 | 2 | |
Wyposażenie i koszty | |||
Cena zakupu | 50 | 20 | 21 |
Poziom wyposażenia | 30 | 17 | 19 |
Systemy bezpieczeństwa | 30 | 14 | 16 |
Wyposażenie dodatkowe | 10 | 3 | 1 |
SUMA | 120 | 54 | 57 |
RAZEM | 400 | 230 | 217 |
MIEJSCA | 1 | 2 |
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV jest odpowiednim samochodem dla osób, które od SUV-a z takim napędem oczekują nie sportowego ducha, lecz wygody, wszechstronności i oszczędności. Fakt, że model ten należy do najpopularniejszych hybryd plug-in, pokazuje, że to udana propozycja. Jednak ostatecznie wygrywa Alfa Romeo Tonale, która pod wieloma względami co najmniej dorównuje Mitsubishi, ale przebija je kapitalnymi osiągami bez „skutków ubocznych” i przyjemniejszym zachowaniem na drodze.
Przycisk e-Save pozwala zachować stan naładowania baterii na później albo podładować ją w czasie jazdy.
Podczas gdy w Alfie królują obłości, designerzy Mitsubishi postawili na proste linie i ostre krawędzie.
Każde Eclipse Cross ma opony 225/55 R18 (Tonale: felgi 18'' w tańszych wersjach i 19-calowe w testowanej).
W nieźle wykonanym kokpicie do sportu nawiązują tylko udające karbon detale na drzwiach i za ekranem.
Mniejsze i inaczej niż w Alfie osadzone łopatki przy kierownicy nie utrudniają sięgania do dalszych dźwigienek.
Przy dźwigni automatu umieszczono m.in. przycisk do zachowania stanu/ładowania baterii podczas jazdy.
W testowanym Mitsubishi seryjne jest ogrzewanie nie tylko siedzeń, ale także kierownicy i przedniej szyby.
Przed pasażerem są dwa schowki pod wspólną pokrywą – nad typowym, odchylanym jest jeszcze spora wnęka.
Bazowo do dyspozycji jest tylko 359 l przestrzeni na bagaż. Próg na wysokości 76 cm, o 1 cm niżej niż w Alfie.