Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Alfa Romeo Tonale PHEV, Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – przody

Alfa Romeo Tonale PHEV, Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – ile w nich sportu? | PORÓWNANIE

Tygodnik Motor

Alfa Romeo Tonale PHEV, Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – ile w nich sportu? | PORÓWNANIE

Alfa Romeo i Mitsubishi mają spore osiągnięcia w motosporcie. Jak dużo z tego ducha da się odnaleźć w ich kompaktowych SUV-ach z hybrydowymi napędami typu plug-in? Porównujemy Alfę Romeo Tonale  i Mitsubishi Eclipse Cross.

AdvertisementChoć litera S w SUV-ach odwołuje się do sportu, poszukujących sportowych aut rzadko interesują modele ze znacznym prześwitem. Ich producenci starają się jednak skusić takich klientów.

Włoska marka nadaje dynamiczny charakter wszystkim swoim samochodom, więc i po Alfie Romeo Tonale (szczegółowe informacje o modelu w wersji hybrydowej znajdziesz tutaj) można się spodziewać tego typu „zapędów”. Z kolei Mitsubishi dało swojemu SUV-owi „imię” nawiązujące do sportowego modelu sprzed paru dekad, a do testu trafił on w wersji o wiele obiecującej nazwie Ralliart.

Alfa Romeo Tonale, Mitsubishi Eclipse Cross 4
Oba testowane samochody mają sportowe detale – ale ile naprawdę jest w nich sportu?

Czy w testowanych autach da się odnaleźć choć ziarnko sportu? I czy w ogóle jest sens go tam szukać?

Zapowiedź dynamiki – nadwozie, wnętrze

Trzymając w dłoniach mocno wyprofilowaną kierownicę Tonale, z przyciskiem startera tuż pod kciukiem, wpatrując się w nawiązujące do włoskich aut sprzed lat cyferblaty wskaźników, łatwo uwierzyć, że siedzi się w sportowo usposobionym aucie. Mimo że dość wysoko.

W Eclipse Cross podróżuje się jednak w jeszcze wyższej pozycji. Fotele wyprofilowano słabiej niż w Alfie, zegary są klasyczne, ale brak wśród nich obrotomierza, a atmosferę sportu we wnętrzu wprowadza co najwyżej... mecz transmitowany w radiu.

W obu autach trudno narzekać na ciasnotę. Kabina Mitsubishi jest nieco szersza i wyższa, do tego zapewnia kilka dodatkowych centymetrów na kolana z tyłu. Kanapę można przesuwać, a jej oparcie pochylać, ale siedzisko jest krótsze i gorzej niż w Tonale podpiera uda, choć seryjnie oferuje podgrzewanie (za to tylko Alfa ma osobne nawiewy z tyłu).

Komfort jazdy w obu modelach jest dosyć podobny. Czuć w nich poważniejsze wyrwy czy uskoki nawierzchni, ale gros wybojów tłumią bez problemów. Zawieszenie Tonale pracuje ciszej, ale nieco gorzej radzi sobie z największymi nierównościami. Jego kierowca musi pamiętać o przeciętnym prześwicie (15,6 cm; rywal: 18,4 cm), a pasażerowie – pogodzić z większym hałasem.

Jak to bywa w wożących spore baterie hybrydach plug-in, bagażniki nie imponują: 385 l (Tonale) i 359 l (Eclipse Cross) to wartości typowe raczej dla miejskich aut. Kufer Alfy punktuje tapicerowanymi burtami, haczykami na siatki i okienkiem do przewozu dłuższych rzeczy.

Trochę przyjemności – prowadzenie

W poszukiwaniu sportowego charakteru obu SUV-ów najlepiej udać się na krętą trasę. Dopiero tam okazuje się, że Eclipse Cross nie przepada za mocnymi skrętami kierownicy. Mocno się po nich przechyla, a ESP musi powstrzymywać jego przód przed wyjeżdżaniem na zewnątrz łuku.

Alfa Romeo Tonale, Mitsubishi Eclipse Cross 2
Jeśli ktoś szuka przyjemności z dynamicznego pokonywania zakrętów, znajdzie jej więcej w Alfie.

Alfa Romeo Tonale w zakrętach nie ma drapieżnego charakteru większego Stelvio, ale posłusznie wykonuje polecenia kierowcy, ciesząc przyczepnością przednich kół i całkiem podatnym na ujęcia gazu tyłem.

Mistrzowie różnych dyscyplin – silnik, osiągi, spalanie

Więcej dynamicznego charakteru wykazuje też 280-konny napęd Alfy. Jej 1,3-litrowy silnik ma 180 KM mocy, a elektryczny 122 KM. Nieduża benzynowa jednostka dzięki turbo ma mocny „dół” (maksymalne 270 Nm momentu wypada przy 1850 obr./min; konkurent rozwija swoje 193 Nm przy 2500 obr.), a obecność klasycznego automatu daje wrażenie jazdy typowym autem benzynowym, choć przy zmiennym nacisku na pedał gazu zdarza mu się trochę pogubić z doborem właściwego z 6 przełożeń.

Do dyspozycji jest za to nieźle działający tryb manualny, uzasadniający montaż przy kierownicy wielkich łopatek utrudniających sięganie do dźwigienek świateł i wycieraczek. W niższych wersjach można ich nie dokupować (należą do pakietu za 4000 zł), ale w testowanej topowej są seryjne.

Analogiczne, mniejsze łopatki rywala na co dzień nie przeszkadzają, ale i... właściwie nie ma po co do nich sięgać. Mitsubishi postawiło na zupełnie inną konstrukcję napędu. Spory benzynowy silnik 2.4 wytwarzający zaledwie 98 KM mocy tylko w określonych warunkach wprawia w ruch przednie koła (za pośrednictwem jednoprzełożeniowej przekładni), a zazwyczaj zajmuje się dostarczaniem energii dwóm „elektrykom” odpowiedzialnym za napędzanie auta. Przedni rozwija 82 KM, a tylny 95 KM. Całość składa się na skromną – nie tylko na tle rywala, ale też ogólnie, jak na auto ważące z kierowcą 1,9 tony – moc systemową 188 KM.

Po mocnym wduszeniu gazu „benzyniak” reaguje na zwiększone zapotrzebowanie na energię, donośnie wkręcając się na wysokie obroty, ale osiągi nie zachwycają. Eclipse Cross rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,6 s, a powyżej 120 km/h przyspiesza z odczuwalnym oporem, podczas gdy Tonale może jechać „setką” już 6,2 s po starcie, a „pary” nie traci nawet przy autostradowym tempie.

DANE TECHNICZNE Alfa Romeo Tonale Mitsubishi Eclipse Cross
Silnik  benzynowy, turbo + el. benzynowy + 2 x el.
Pojemność skokowa 1332 cm3 2360 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16
Moc maksymalna (benz.) 180 KM/5750 98 KM/4000
Moc maksymalna (el./syst.) 122/280 KM 82+95/188 KM
Maks. moment obr. (benz.) 270 Nm/1850 193 Nm/2500
Maks. moment obr. (el./syst.) 250/b.d. Nm 137+195/b.d. Nm
Napęd 4x4 4x4
Skrzynia biegów aut./6-biegowa aut./1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 453/184/160 cm 455/181/169 cm
Rozstaw osi/prześwit 264/15,6 cm 267/18,4 cm
Średnica zawracania 11,6 m 10,6 m
Masa/ładowność 1835/585 kg 1825/600 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 385/1430 l 359/1108 l
Poj. zbiornika paliwa/baterii netto 43 l (Pb 95)/12,0 kWh 43 l (Pb 95)/11,1 kWh
Opony 235/45 R19 225/55 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna 206 km/h 162 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,2 s 10,9 s
Średnie zużycie paliwa 1,1-1,4 l/100 km 2,0 l/100 km
Zasięg teoretyczny/„na prądzie” 3900/61-69 km 2150/55 km
Cena od 232 500 zł 219 990 zł

Jeśli jednak nie oczekuje się od auta sportowych zachowań, Mitsubishi pokazuje się z lepszej strony. Częściej porusza się w trybie EV, w którym na lekkie i średnie dodanie gazu odpowiada spontaniczniej od włoskiego SUV-a. W dodatku jego napęd zmienia tryb pracy (hybryda równoległa/hybryda szeregowa/elektryk) płynniej niż Tonale, którego przełączaniu między napędem hybrydowym a elektrycznym czasem towarzyszy szarpnięcie albo dłuższe niż u rywala zawahanie.

DANE TESTOWE Alfa Romeo Tonale Mitsubishi Eclipse Cross
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,4 s 4,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,2 s 10,6 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 36,5 m 37,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 36,1 m 37,8 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 58,5 dB 55,8 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 62,3 dB 63,0 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 98 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,3 3,0
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 7,9/6,3/7,1 7,0/7,2/7,1
Rzeczywisty zasięg/„na prądzie” 600/55 km 600/45 km

W mieście częściej korzystający z prądu Eclipse Cross okazuje się o blisko litr na 100 km oszczędniejszy, ale w trasie zużywa o niemal tyle samo więcej niż Tonale, przez co średnie spalanie obu aut okazało się identyczne: 7,1 l/100 km. Przy 140 km/h „japończyk” potrzebuje jednak aż 14 l, podczas gdy „włoszce” wystarcza ponad 10 l.

Cenne argumenty – cena, wyposażenie, gwarancja

Porównanie cenników przechyla na swoją korzyść japoński SUV, także gdy nie bierze się pod uwagę do 35 tys. zł rabatu na zeszłoroczne egzemplarze. Nawet po dokupieniu za 11 600 zł widocznego na zdjęciach pakietu dodatków Ralliart (dokładki zderzaków i progów, spory spojler dachowy, liczne emblematy Ralliart) Eclipse Cross kosztuje o około 10 tys. zł mniej od Tonale.

A jednocześnie może się pochwalić bogatszą specyfikacją. Jako jedyny oferuje ekran head-up czy ogrzewanie kanapy i przedniej szyby, nie wymaga też dopłat za skórzane, elektrycznie sterowane oraz podgrzewane fotele, asystenta martwych pól i kamery wokół auta.

Alfa Romeo ma jednak lepsze światła i bardziej zaawansowane systemy wsparcia, oferuje też więcej dodatków oraz lepszą gwarancję (na 5 lat lub 200 tys. km; Mitsubishi: też 5 lat, ale tylko 100 tys. km).

PUNKTACJA maksymalna liczba punktów Alfa Romeo Tonale Mitsubishi Eclipse Cross
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 25 27
Wykończenie i ergonomia 10 8 7
Wyciszenie 10 6 7
Multimedia i obsługa 10 7 7
Bagażnik 30 11 10
SUMA 110 57 58
Układ napędowy
Osiągi 30 20 12
Praca silnika 10 7 7
Skrzynia biegów 10 7 6
Zużycie paliwa 30 20 20
SUMA 80 54 45
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 24 18
Komfort jazdy 30 21 21
Układ kierowniczy 10 8 7
Hamulce 20 12 11
SUMA 90 65 57
SUMA (bez kosztów) 280 176 160
MIEJSCA   1 2
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 20 21
Poziom wyposażenia 30 17 19
Systemy bezpieczeństwa 30 14 16
Wyposażenie dodatkowe 10 3 1
SUMA 120 54 57
RAZEM 400 230 217
MIEJSCA   1 2

Alfa Romeo Tonale, Mitsubishi Eclipse Cross – podsumowanie

Alfa Romeo Tonale, Mitsubishi Eclipse Cross 3

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV jest odpowiednim samochodem dla osób, które od SUV-a z takim napędem oczekują nie sportowego ducha, lecz wygody, wszechstronności i oszczędności. Fakt, że model ten należy do najpopularniejszych hybryd plug-in, pokazuje, że to udana propozycja. Jednak ostatecznie wygrywa Alfa Romeo Tonale, która pod wieloma względami co najmniej dorównuje Mitsubishi, ale przebija je kapitalnymi osiągami bez „skutków ubocznych” i przyjemniejszym zachowaniem na drodze.

Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 Veloce – galeria zdjęć

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Instyle Plus Ralliart – galeria zdjęć

Czytaj także