Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Lexus UX 250h FWD i Alfa Romeo Tonale 1.5 T4 Hybrid 130 – przody w ruchu

Alfa Romeo Tonale 1.5 T4 Hybrid 130 vs Lexus UX 250h FWD – porównanie

Alfa Romeo Tonale 1.5 T4 Hybrid 130 vs Lexus UX 250h FWD – porównanie

Zalewające rynek kompaktowe SUV-y często wtapiają się w tłum. W tym segmencie da się jednak znaleźć samochody pozwalające zdecydowanie wyróżnić się na ulicy. Jak testowana przez nas dwójka – Alfa Romeo Tonale i Lexus UX.

Lexus produkuje SUV-y już ćwierć wieku. Zaczął od dużego RX-a, który początkowo prezentował się dosyć zwyczajnie, ale wraz z kolejnymi odsłonami zyskał wyrazisty design – jego najnowsza, 5. generacja ma już typowe dla współczesnych Lexusów ostre linie. Tak jak dwa mniejsze SUV-y, które z czasem powiększyły gamę marki – w 2014 r. zaprezentowano model klasy średniej NX, a 4 lata później kompaktowego UX-a.

 

Tymczasem Alfa Romeo wkroczyła do świata uterenowionych aut niedawno, gdy w 2016 r. wprowadziła do sprzedaży zbudowanego na nowej, tylnonapędowej (lub 4x4) platformie SUV-a klasy średniej – Stelvio. Ostatnio w jej gamie był tylko on i dzielący z nim konstrukcję sedan Giulia. Ostatnio w jej gamie była tylko ta dwójka. I dopiero w tym roku dołączył kompaktowy SUV. Tonale wygląda inaczej niż UX, ale też wyróżnia się na drodze i nie zostawia wątpliwości co do swojego producenta. Sprawdziliśmy, jak poradzi sobie w porównaniu z odpowiednikiem z gamy Lexusa.

Alfa Romeo Tonale, Lexus UX 4
Testowane SUV-y zdecydowanie różnią się stylizacją, ale oba mogą się podobać.

Nadwozie, przestronność: przyzwoity standard

Na pierwszy rzut oka Alfa wydaje się większa od Lexusa. To jednak tylko złudzenie, spowodowane zapewne innym designem oraz większą o 6,1 cm wysokością nadwozia Tonale. Pozostałe różnice w wymiarach są bowiem pomijalne: włoski SUV jest o 3,3 cm dłuższy i o zaledwie milimetr szerszy, a rozstawem osi ustępuje japońskiemu o 4 mm. Prześwitem też się niemal nie różnią – Alfa: 15,6 cm, Lexus: 16 cm.

Dostęp do wnętrz, dla wielu ważny argument za SUV-ami, w obu autach wypada bardzo dobrze: mają spore drzwi, wysoko (ale nie bardzo wysoko) zamontowane fotele oraz wąskie progi osłonięte drzwiami przed błotem i kurzem.

Zarówno Tonale, jak i UX zapewniają wewnątrz tyle miejsca, ile można się spodziewać po 4,5-metrowych SUV-ach. Z przodu łatwo mieszczą się zatem nawet osoby mierzące 190-195 cm, a z tyłu na przyzwoite warunki można liczyć do ok. 180-185 cm wzrostu. Lexus zapewnia o 3 cm większą przestrzeń na nogi kierowcy, Alfa – o tyle samo więcej miejsca na kolana jadących na kanapie. Mogą się oni tam cieszyć także większą o 4 cm szerokością kabiny, co nie zmienia faktu, że z tyłu trójce pasażerów nie będzie wygodnie w żadnym z testowanych samochodów.

Bagażnik: dwa poziomy praktyczności

Wyraźniejsze różnice w kwestii praktyczności ujawniają się dopiero po otworzeniu bagażników. Ten w Tonale mieści się w klasowych normach. Ma przyzwoite 500 l pojemności, a po złożeniu kanapy zapewnia 1550 l, z powierzchnią bez stopnia na podłodze. Pod tą ostatnią jest kilkunastocentymetrowej wysokości schowek, a gdy się ją uniesie, zaczepy w burtach trzymają ją w górze. Włosi nie zapomnieli o hakach na siatki z drobiazgami.

Tymczasem bagażnik UX-a prezentuje poziom aut miejskich, nie licząc wyraźnie lepszego niż w Alfie wykończenia. Jest nieduży (320-1231 l) i niski – jego chybotliwą zasłonę dzielą od podłogi tylko 33 cm, o 21 cm mniej niż u rywalki. Do tego obniżyć można wyłącznie część jego dna – i to jedynie o kilka centymetrów. Poza tym, w przeciwieństwie do Alfy, nie ma tu okienka w oparciu do przewozu np. nart, a próg jest aż 81 cm nad ziemią (Tonale: 77 cm). Za to tylko w Lexusie złożenie kanapy daje zupełnie płaską podłogę.

SUV z Włoch wygrywa z japońskim ładownością (nieznacznie: 610 wobec 570 kg) i uciągiem. Tutaj różnica jest już zdecydowana – Tonale pociągnie przyczepę o masie 1500 kg, UX dwa razy lżejszą.

Silnik, osiągi, spalanie: hybryda hybrydzie nierówna

Jeszcze bardziej różnią się napędy obu aut. Lexus od lat stawia na układy hybrydowe i dziś dominują one w jego gamie. UX dostępny jest też w wersji benzynowej, ale do testu trafił właśnie jako hybryda, która dzięki połączeniu wolnossącego silnika 2.0 z elektrycznym rozwija moc 184 KM i przekazuje ją na przednie koła przy pomocy planetarnej skrzyni bezstopniowej.

Dzięki niemałej mocy ważący 1540 kg Lexus oferuje niezłe osiągi. Z miejsca rusza dość niemrawo, ale po chwili wykazuje się już niezłą dynamiką. Potrzebuje mniej niż 9 s, by rozpędzić się do „setki” i szybko osiąga autostradowe prędkości. Nie wykazuje jednak sportowych zapędów. Choć zaraz po dodaniu gazu całkiem sprawnie przyspiesza, nie zachęca do jego mocniejszego wduszania. Silnik „wkręca się” wówczas niespiesznie do 6000 obr./min i utrzymuje je aż do ujęcia gazu, donośnie hałasując, przez co sprawia wrażenie wysilonego.

Bezstopniowa przekładnia pozwala zmieniać symulowane biegi, ale funkcja ta przydaje się właściwie tylko wtedy, gdy kierowca zechce intensywniej hamować silnikiem podczas zjazdu ze wzniesienia.

DANE TECHNICZNE Alfa Romeo Tonale Lexus UX
Silnik  benzynowy, turbo + el. benzynowy + el.
Pojemność skokowa 1469 cm3 1987 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16
Moc maksymalna (benz.) 130 KM/5500 152 KM/6600
Moc maksymalna (el./łączna) 20/b.d. KM 109/184 KM
Maks. moment obr. (benz.) 240 Nm/1500 190 Nm/4400
Maks. moment obr. (el./łączny) 55/b.d. Nm 202/b.d. Nm
Napęd przedni przedni
Skrzynia biegów aut./7-biegowa aut./bezstopniowa
Długość/szerokość/wysokość 453/184/160 cm 450/184/154 cm
Rozstaw osi 264 cm 264 cm
Średnica zawracania 11,6 m 11,2 m
Masa/ładowność 1525/610 kg 1540/570 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 500/1550 l 320/1231 l
Poj. zbiornika paliwa 55 l (Pb 95) 43 l (Pb 95)
Opony 235/40 R20 225/50 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna 200 km/h 177 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s 8,5 s
Średnie zużycie paliwa 5,7-6,2 l/100 km 5,3-5,7 l/100 km
Zasięg 960 km 810 km
Cena od 157 000 zł 167 900 zł

Zupełnie inaczej sprawa wygląda w Alfie, gdzie dwusprzęgłowy automat nieźle dobiera biegi, ale dwie wielkie aluminiowe łopatki przy kierownicy wręcz zachęcają do samodzielnego wyboru przełożeń. Zwłaszcza że odpowiedź na ich użycie jest szybka. Biegi można też zmieniać drążkiem, jak w Lexusie – z tym że tutaj robi się to we „właściwych” kierunkach, czyli wrzuca wyższe przełożenie, pociągając dźwignię do siebie, a redukuje przez jej odepchnięcie.

Szkoda tylko, że skromna moc testowanej, bazowej wersji Tonale nie skłania do dynamicznej jazdy. Jej benzynowy silnik 1.5 turbo rozwija tylko 130 KM, a 48-woltowa „elektryka” dokłada do tego 20 KM. I choć gdy „wydusi się” z napędu wszystko, ważąca 1525 kg Alfa osiągnie 100 km/h o zaledwie sekundę wolniej niż Lexus, to przy wyższych prędkościach już zdecydowanie od niego odstaje. Do tego sprawnie reaguje na dodanie gazu, ale na kickdown już dość ospale.

Choć Alfa ma w nazwie słowo Hybrid, nie jest „pełnoprawną” hybrydą, a jedynie wykorzystuje rozbudowany układ mild hybrid. W przeciwieństwie do większości rozwiązań tego typu Tonale nie tylko gasi spalinowy silnik po zdjęciu nogi z gazu, ale pozwala ruszyć „na prądzie”, powoli rozpędzić się do „korkowej” prędkości i przejechać w ten sposób niewielki dystans.

DANE TESTOWE Alfa Romeo Tonale Lexus UX
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,3 s 3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,8 s 8,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 36,4 m 37,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 35,9 m 38,5 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 56,4 dB 55,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 63,4 dB 62,0 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 98 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,3 2,8
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 8,5/5,6/7,1 5,8/5,5/5,7
Rzeczywisty zasięg 770 km 750 km

Mimo to w mieście testowane auto spaliło 8,5 l paliwa na 100 km i dopiero poza nim robiło się oszczędne (5,6 l) – oczywiście dopóki nie podróżowało się autostradowym tempem (9,8 l). Japońska hybryda dużo częściej porusza się „na prądzie”. Na drodze jednopasmowej pali niemal tyle samo co Alfa (5,5 l/100 km), ale w korkach jej „apetyt” rośnie tylko do 5,8 l, a przy 140 km/h zużywa 8,5 l.

Zawieszenie: lepszy kompromis?

Do wyboru mocniejszej o 30 KM wersji Tonale skłania też zachowanie testowanej na krętych drogach, gdzie włoska nowość wykazuje się zwinnością, bardzo dobrym balansem, niezłą przyczepnością boczną i przyjemnie zestrojonym układem kierowniczym. A wszystko to bez uciekania się do szczególnie twardego zawieszenia – Alfa Romeo skutecznie tłumi wstrząsy, przepuszczając je do wnętrza tylko na sporych wybojach.

UX, choć szybszy, wykazuje zdecydowanie bardziej komfortowy charakter. Jego układ jezdny ciszej i sprawniej radzi sobie z niedoskonałościami jezdni, a podróżni odczuwają większe niedogodności tylko w szczególnych sytuacjach, np. po szybkim pokonaniu dość wysokiego progu zwalniającego. Za to w łukach UX nie błyszczy. Owszem, pokonuje je z dużą pewnością i nie zaskakuje nieprzewidywalnymi zachowaniami, ale naciskany wykazuje się sporą podsterownością. Do tego hamuje znacznie słabiej od Alfy.

Alfa Romeo Tonale, Lexus UX 2
W ruchu miejskim zdecydowanie lepiej czuje się SUV Lexusa, ale w trasie traci argumenty na rzecz Alfy.

Cena, wyposażenie: z wyższej półki

Testowana Alfa Romeo to specjalna wersja premierowa. Nazywa się Edizione Speciale, kosztuje 180 tys. zł i plasuje się na szczycie gamy, oferując bardzo bogate wyposażenie, obejmujące m.in. niezłe matrycowe światła LED czy aż 20-calowe felgi z oponami 235/40. Ale nie da się do niej zamówić paru elementów dostępnych w innych odmianach, np. okna dachowego czy czarnego i białego lakieru.

Z kolei Lexus właśnie przeszedł modernizację, obejmującą głównie multimedia, ale do testu trafił model sprzed zmian. Oceniliśmy jednak odpowiadającą przeciwnikowi wersję odświeżonego UX-a – kosztującą 191 400 zł Business. Niestety nie dorównuje ona wyposażeniem Tonale, a spora część dodatków wymaga wyboru droższych odmian.

PUNKTACJA maksymalna liczba punktów Alfa Romeo Tonale Lexus UX
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 25 21
Wykończenie i ergonomia 10 7 9
Wyciszenie 10 7 6
Multimedia i obsługa 10 8 6
Bagażnik 20 15 8
SUMA 100 62 52
Układ napędowy
Osiągi 30 13 15
Praca silnika 10 7 7
Skrzynia biegów 10 8 6
Zużycie paliwa 30 20 24
SUMA 80 48 52
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 24 18
Komfort jazdy 30 21 24
Układ kierowniczy 10 8 8
Hamulce 20 12 10
SUMA 90 65 60
SUMA (bez kosztów) 270 175 164
MIEJSCA   1 2
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 31 29
Poziom wyposażenia 40 17 14
Systemy bezpieczeństwa 30 14 15
Wyposażenie dodatkowe 10 5 3
SUMA 130 67 61
RAZEM 400 242 225
MIEJSCA   1 2

Alfa Romeo Tonale vs Lexus UX – porównanie: podsumowanie

Testowane auta łączy dużo więcej niż kolor nadwozia. Mają zbliżone rozmiary i ceny, a przede wszystkim – mimo że należą do wyjątkowo popularnych kompaktowych SUV-ów – obydwa pozwalają zdecydowanie wyróżnić się na ulicy. Mimo tych podobieństw Alfa Romeo Tonale i Lexus UX mają jednak zupełnie różne charaktery i celują w innych odbiorców. Bezpośrednie porównanie pokazuje, że znacznie korzystniejszą propozycją jest Alfa.

Alfa Romeo Tonale, Lexus UX 3
Choć oba auta należą do tego samego segmentu i wykorzystują hybrydowe napędy, są zupełnie różne.

Alfa Romeo Tonale 1.5 T4 Hybrid 130: galeria zdjęć

Lexus UX 250h FWD: galeria zdjęć

Czytaj także