Zalewające rynek kompaktowe SUV-y często wtapiają się w tłum. W tym segmencie da się jednak znaleźć samochody pozwalające zdecydowanie wyróżnić się na ulicy. Jak testowana przez nas dwójka – Alfa Romeo Tonale i Lexus UX.
Lexus produkuje SUV-y już ćwierć wieku. Zaczął od dużego RX-a, który początkowo prezentował się dosyć zwyczajnie, ale wraz z kolejnymi odsłonami zyskał wyrazisty design – jego najnowsza, 5. generacja ma już typowe dla współczesnych Lexusów ostre linie. Tak jak dwa mniejsze SUV-y, które z czasem powiększyły gamę marki – w 2014 r. zaprezentowano model klasy średniej NX, a 4 lata później kompaktowego UX-a.
Tymczasem Alfa Romeo wkroczyła do świata uterenowionych aut niedawno, gdy w 2016 r. wprowadziła do sprzedaży zbudowanego na nowej, tylnonapędowej (lub 4x4) platformie SUV-a klasy średniej – Stelvio. Ostatnio w jej gamie był tylko on i dzielący z nim konstrukcję sedan Giulia. Ostatnio w jej gamie była tylko ta dwójka. I dopiero w tym roku dołączył kompaktowy SUV. Tonale wygląda inaczej niż UX, ale też wyróżnia się na drodze i nie zostawia wątpliwości co do swojego producenta. Sprawdziliśmy, jak poradzi sobie w porównaniu z odpowiednikiem z gamy Lexusa.
Na pierwszy rzut oka Alfa wydaje się większa od Lexusa. To jednak tylko złudzenie, spowodowane zapewne innym designem oraz większą o 6,1 cm wysokością nadwozia Tonale. Pozostałe różnice w wymiarach są bowiem pomijalne: włoski SUV jest o 3,3 cm dłuższy i o zaledwie milimetr szerszy, a rozstawem osi ustępuje japońskiemu o 4 mm. Prześwitem też się niemal nie różnią – Alfa: 15,6 cm, Lexus: 16 cm.
Dostęp do wnętrz, dla wielu ważny argument za SUV-ami, w obu autach wypada bardzo dobrze: mają spore drzwi, wysoko (ale nie bardzo wysoko) zamontowane fotele oraz wąskie progi osłonięte drzwiami przed błotem i kurzem.
Niezłe fotele Alfy Romeo zmieszczą nawet bardzo wysokie osoby. Szkoda, że nie odsuwają się zbyt daleko w tył.
Zarówno Tonale, jak i UX zapewniają wewnątrz tyle miejsca, ile można się spodziewać po 4,5-metrowych SUV-ach. Z przodu łatwo mieszczą się zatem nawet osoby mierzące 190-195 cm, a z tyłu na przyzwoite warunki można liczyć do ok. 180-185 cm wzrostu. Lexus zapewnia o 3 cm większą przestrzeń na nogi kierowcy, Alfa – o tyle samo więcej miejsca na kolana jadących na kanapie. Mogą się oni tam cieszyć także większą o 4 cm szerokością kabiny, co nie zmienia faktu, że z tyłu trójce pasażerów nie będzie wygodnie w żadnym z testowanych samochodów.
Wyraźniejsze różnice w kwestii praktyczności ujawniają się dopiero po otworzeniu bagażników. Ten w Tonale mieści się w klasowych normach. Ma przyzwoite 500 l pojemności, a po złożeniu kanapy zapewnia 1550 l, z powierzchnią bez stopnia na podłodze. Pod tą ostatnią jest kilkunastocentymetrowej wysokości schowek, a gdy się ją uniesie, zaczepy w burtach trzymają ją w górze. Włosi nie zapomnieli o hakach na siatki z drobiazgami.
Tymczasem bagażnik UX-a prezentuje poziom aut miejskich, nie licząc wyraźnie lepszego niż w Alfie wykończenia. Jest nieduży (320-1231 l) i niski – jego chybotliwą zasłonę dzielą od podłogi tylko 33 cm, o 21 cm mniej niż u rywalki. Do tego obniżyć można wyłącznie część jego dna – i to jedynie o kilka centymetrów. Poza tym, w przeciwieństwie do Alfy, nie ma tu okienka w oparciu do przewozu np. nart, a próg jest aż 81 cm nad ziemią (Tonale: 77 cm). Za to tylko w Lexusie złożenie kanapy daje zupełnie płaską podłogę.
SUV z Włoch wygrywa z japońskim ładownością (nieznacznie: 610 wobec 570 kg) i uciągiem. Tutaj różnica jest już zdecydowana – Tonale pociągnie przyczepę o masie 1500 kg, UX dwa razy lżejszą.
Jeszcze bardziej różnią się napędy obu aut. Lexus od lat stawia na układy hybrydowe i dziś dominują one w jego gamie. UX dostępny jest też w wersji benzynowej, ale do testu trafił właśnie jako hybryda, która dzięki połączeniu wolnossącego silnika 2.0 z elektrycznym rozwija moc 184 KM i przekazuje ją na przednie koła przy pomocy planetarnej skrzyni bezstopniowej.
Dzięki niemałej mocy ważący 1540 kg Lexus oferuje niezłe osiągi. Z miejsca rusza dość niemrawo, ale po chwili wykazuje się już niezłą dynamiką. Potrzebuje mniej niż 9 s, by rozpędzić się do „setki” i szybko osiąga autostradowe prędkości. Nie wykazuje jednak sportowych zapędów. Choć zaraz po dodaniu gazu całkiem sprawnie przyspiesza, nie zachęca do jego mocniejszego wduszania. Silnik „wkręca się” wówczas niespiesznie do 6000 obr./min i utrzymuje je aż do ujęcia gazu, donośnie hałasując, przez co sprawia wrażenie wysilonego.
Bezstopniowa przekładnia pozwala zmieniać symulowane biegi, ale funkcja ta przydaje się właściwie tylko wtedy, gdy kierowca zechce intensywniej hamować silnikiem podczas zjazdu ze wzniesienia.
DANE TECHNICZNE | Alfa Romeo Tonale | Lexus UX |
---|---|---|
Silnik | benzynowy, turbo + el. | benzynowy + el. |
Pojemność skokowa | 1469 cm3 | 1987 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna (benz.) | 130 KM/5500 | 152 KM/6600 |
Moc maksymalna (el./łączna) | 20/b.d. KM | 109/184 KM |
Maks. moment obr. (benz.) | 240 Nm/1500 | 190 Nm/4400 |
Maks. moment obr. (el./łączny) | 55/b.d. Nm | 202/b.d. Nm |
Napęd | przedni | przedni |
Skrzynia biegów | aut./7-biegowa | aut./bezstopniowa |
Długość/szerokość/wysokość | 453/184/160 cm | 450/184/154 cm |
Rozstaw osi | 264 cm | 264 cm |
Średnica zawracania | 11,6 m | 11,2 m |
Masa/ładowność | 1525/610 kg | 1540/570 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 500/1550 l | 320/1231 l |
Poj. zbiornika paliwa | 55 l (Pb 95) | 43 l (Pb 95) |
Opony | 235/40 R20 | 225/50 R18 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) | ||
Prędkość maksymalna | 200 km/h | 177 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,6 s | 8,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,7-6,2 l/100 km | 5,3-5,7 l/100 km |
Zasięg | 960 km | 810 km |
Cena od | 157 000 zł | 167 900 zł |
Zupełnie inaczej sprawa wygląda w Alfie, gdzie dwusprzęgłowy automat nieźle dobiera biegi, ale dwie wielkie aluminiowe łopatki przy kierownicy wręcz zachęcają do samodzielnego wyboru przełożeń. Zwłaszcza że odpowiedź na ich użycie jest szybka. Biegi można też zmieniać drążkiem, jak w Lexusie – z tym że tutaj robi się to we „właściwych” kierunkach, czyli wrzuca wyższe przełożenie, pociągając dźwignię do siebie, a redukuje przez jej odepchnięcie.
Szkoda tylko, że skromna moc testowanej, bazowej wersji Tonale nie skłania do dynamicznej jazdy. Jej benzynowy silnik 1.5 turbo rozwija tylko 130 KM, a 48-woltowa „elektryka” dokłada do tego 20 KM. I choć gdy „wydusi się” z napędu wszystko, ważąca 1525 kg Alfa osiągnie 100 km/h o zaledwie sekundę wolniej niż Lexus, to przy wyższych prędkościach już zdecydowanie od niego odstaje. Do tego sprawnie reaguje na dodanie gazu, ale na kickdown już dość ospale.
Choć Alfa ma w nazwie słowo Hybrid, nie jest „pełnoprawną” hybrydą, a jedynie wykorzystuje rozbudowany układ mild hybrid. W przeciwieństwie do większości rozwiązań tego typu Tonale nie tylko gasi spalinowy silnik po zdjęciu nogi z gazu, ale pozwala ruszyć „na prądzie”, powoli rozpędzić się do „korkowej” prędkości i przejechać w ten sposób niewielki dystans.
DANE TESTOWE | Alfa Romeo Tonale | Lexus UX |
---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,3 s | 3,1 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,8 s | 8,8 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 36,4 m | 37,7 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 35,9 m | 38,5 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 56,4 dB | 55,0 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 63,4 dB | 62,0 dB |
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) | 98 km/h | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,3 | 2,8 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) | 8,5/5,6/7,1 | 5,8/5,5/5,7 |
Rzeczywisty zasięg | 770 km | 750 km |
Mimo to w mieście testowane auto spaliło 8,5 l paliwa na 100 km i dopiero poza nim robiło się oszczędne (5,6 l) – oczywiście dopóki nie podróżowało się autostradowym tempem (9,8 l). Japońska hybryda dużo częściej porusza się „na prądzie”. Na drodze jednopasmowej pali niemal tyle samo co Alfa (5,5 l/100 km), ale w korkach jej „apetyt” rośnie tylko do 5,8 l, a przy 140 km/h zużywa 8,5 l.
Do wyboru mocniejszej o 30 KM wersji Tonale skłania też zachowanie testowanej na krętych drogach, gdzie włoska nowość wykazuje się zwinnością, bardzo dobrym balansem, niezłą przyczepnością boczną i przyjemnie zestrojonym układem kierowniczym. A wszystko to bez uciekania się do szczególnie twardego zawieszenia – Alfa Romeo skutecznie tłumi wstrząsy, przepuszczając je do wnętrza tylko na sporych wybojach.
UX, choć szybszy, wykazuje zdecydowanie bardziej komfortowy charakter. Jego układ jezdny ciszej i sprawniej radzi sobie z niedoskonałościami jezdni, a podróżni odczuwają większe niedogodności tylko w szczególnych sytuacjach, np. po szybkim pokonaniu dość wysokiego progu zwalniającego. Za to w łukach UX nie błyszczy. Owszem, pokonuje je z dużą pewnością i nie zaskakuje nieprzewidywalnymi zachowaniami, ale naciskany wykazuje się sporą podsterownością. Do tego hamuje znacznie słabiej od Alfy.
Testowana Alfa Romeo to specjalna wersja premierowa. Nazywa się Edizione Speciale, kosztuje 180 tys. zł i plasuje się na szczycie gamy, oferując bardzo bogate wyposażenie, obejmujące m.in. niezłe matrycowe światła LED czy aż 20-calowe felgi z oponami 235/40. Ale nie da się do niej zamówić paru elementów dostępnych w innych odmianach, np. okna dachowego czy czarnego i białego lakieru.
Z kolei Lexus właśnie przeszedł modernizację, obejmującą głównie multimedia, ale do testu trafił model sprzed zmian. Oceniliśmy jednak odpowiadającą przeciwnikowi wersję odświeżonego UX-a – kosztującą 191 400 zł Business. Niestety nie dorównuje ona wyposażeniem Tonale, a spora część dodatków wymaga wyboru droższych odmian.
PUNKTACJA | maksymalna liczba punktów | Alfa Romeo Tonale | Lexus UX |
---|---|---|---|
Nadwozie i wnętrze | |||
Wymiary wnętrza | 50 | 25 | 21 |
Wykończenie i ergonomia | 10 | 7 | 9 |
Wyciszenie | 10 | 7 | 6 |
Multimedia i obsługa | 10 | 8 | 6 |
Bagażnik | 20 | 15 | 8 |
SUMA | 100 | 62 | 52 |
Układ napędowy | |||
Osiągi | 30 | 13 | 15 |
Praca silnika | 10 | 7 | 7 |
Skrzynia biegów | 10 | 8 | 6 |
Zużycie paliwa | 30 | 20 | 24 |
SUMA | 80 | 48 | 52 |
Właściwości jezdne | |||
Prowadzenie | 30 | 24 | 18 |
Komfort jazdy | 30 | 21 | 24 |
Układ kierowniczy | 10 | 8 | 8 |
Hamulce | 20 | 12 | 10 |
SUMA | 90 | 65 | 60 |
SUMA (bez kosztów) | 270 | 175 | 164 |
MIEJSCA | 1 | 2 | |
Wyposażenie i koszty | |||
Cena zakupu | 50 | 31 | 29 |
Poziom wyposażenia | 40 | 17 | 14 |
Systemy bezpieczeństwa | 30 | 14 | 15 |
Wyposażenie dodatkowe | 10 | 5 | 3 |
SUMA | 130 | 67 | 61 |
RAZEM | 400 | 242 | 225 |
MIEJSCA | 1 | 2 |
Testowane auta łączy dużo więcej niż kolor nadwozia. Mają zbliżone rozmiary i ceny, a przede wszystkim – mimo że należą do wyjątkowo popularnych kompaktowych SUV-ów – obydwa pozwalają zdecydowanie wyróżnić się na ulicy. Mimo tych podobieństw Alfa Romeo Tonale i Lexus UX mają jednak zupełnie różne charaktery i celują w innych odbiorców. Bezpośrednie porównanie pokazuje, że znacznie korzystniejszą propozycją jest Alfa.
W testowanej odmianie Alfa ma czarne wykończenie detali (m.in. grilla) i efektowne diodowe światła dzienne.
Szerokie tylne słupki dachowe w połączeniu z nieskładanymi zagłówkami kanapy ograniczają widoczność w tył.
Wersja Edizione Speciale porusza się na aż 20-calowych felgach (klasyczne „telefony”) z oponami 235/40.
Kokpit wygląda dobrze, ale nie wszystkie elementy wykonano z porządnych tworzyw. Obsługa okazuje się przyjazna.
Centralny wyświetlacz ma 10,25 cala przekątnej, zapewnia świetną grafikę i całkiem przyjazną obsługę.
Wyróżnikiem najmniejszego SUV-a Lexusa są połączone tylne światła z charakterystycznymi „skrzydełkami”.
Wykończenie – o dwie półki lepsze niż w Tonale (wrażenie robi i jakość tworzyw, i np. przełączników).
Przed modernizacją UX mógł mieć ekran 7'' (fot.) lub 10,3'', teraz mniejszy ekran ma 8 cali, a większy 12,3 cala.
Przyzwoite fotele. Szkoda, że bez regulacji podparcia lędźwiowego. Wentylacja – w najwyższych wersjach.
Niski i niezbyt pojemny bagażnik (320 l), podłoga ruchoma, ale nie cała i w bardzo niedużym zakresie.