Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Dodge Hornet – widok z góry

Alfa Romeo Tonale bez scudetto, czyli pierwszy zupełnie nowy Dodge od 10 lat!

Alfa Romeo Tonale bez scudetto, czyli pierwszy zupełnie nowy Dodge od 10 lat!

Dodge, podobnie jak niedawno Alfa Romeo, właśnie zapoczątkował erę elektryfikacji. Obu markom posłużył do tego praktycznie ten sam model samochodu. Jest nim Tonale, które w amerykańskiej odmianie nie ma scudetto i nazywa się Hornet.

Dodge, który przez lata cierpiał na brak nowych modeli czy generacji samochodów, ostatnio zaczął specjalizować się w upychaniu potężnego silnika V8 do każdego swojego auta. W ten sposób powstały takie maszyny, jak choćby 800-konne odmiany Challengera i Chargera, określane mianem SRT Demon. 

Amerykańskie wcielenie Tonale to auto, które nagle wywraca ostatnie operacje Dodge'a do góry nogami. Nie dość, że ma być oferowane w zelektryfikowanym wariancie plug-in, to jeszcze będzie dostępne z silnikami o maksymalnej liczbie cylindrów wynoszącej... cztery. 

KSZ_AR_TONALE_SPECIALE_DYNAMIKA_013
Podstawowy wariant Tonale jest napędzany przez hybrydowy układ napędowy o mocy 130 lub 160 KM. Cena najtańszej odmiany startuje z pułapu 157 000 zł. 
motor

Takiej wersji brakuje w Europie

Podstawowa odmiana Horneta, zwana GT i dostępna w cenie około 30 000 dolarów, w przeciwieństwie do Tonale nie będzie jednak hybrydą. Pod jej maskę trafi 2-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 272 KM, do współpracy z którym zaprzęgnięto 9-biegową przekładnię automatyczną. 

Na przyspieszenie od 0 do 60 mil/h (96,6 km/h) przednionapędowy Dodge potrzebuje 6,5 s i osiąga prędkość maksymalną wynoszącą 225 km/h.

Dodge Hornet 2023 (3)
Hronet od Tonale odróżnia się przede wszystkim w przedniej części nadwozia. 
dodge

Druga odmiana amerykańskiego crossovera, powstającego we Włoszech, określana jest mianem R/T. Do jej napędu służą 1,3-litrowa, turbodoładowana jednostka benzynowa oraz 121-konny silnik elektryczny, umieszczony przy tylnych kołach. Dzięki takiej konfiguracji R/T oferuje napęd na obie osie.

Łączna moc układu to 292 KM (Tonale plug-in: 275 KM), ale można ją zwiększyć za pomocą funkcji „PowerStop”. Zapewnia ona bowiem dodatkowe 25 KM przez czas 15 s. Choć Hornet R/T zapewnia prędkość maksymalną niższą niż wariant GT, wynoszącą 206 km/h (ograniczone elektronicznie), do 60 mil/h rozpędza się o 0,4 s szybciej niż on. 

Dodge Hornet 2023 (6)
W odmianie plug-in, zwanej u Dodge'a R/T, Hornet ma napęd na obie osie, ale tylna jest wprawiana w ruchu wyłącznie przez silnik elektryczny. 
dodge

Akumulator litowo-jonowy Horneta R/T ma pojemność użytkową wynoszącą 12 kWh, a dzięki pokładowej ładowarce o mocy 7,2 kWh można go naładować do pełna w ciągu około 2,5 godziny. Zasięg na samych „elektronach” ma wynieść około 48 km, choć nie został jeszcze potwierdzony. 

Mocno widoczny związek z Tonale

Zarówno z zewnątrz, jak i w kabinie Horneta nie da się nie zauważyć związku z Tonale. Typowo dla Dodge'a auto ma wyciągi powietrza w masce oraz wąskie reflektory i potężną kratkę wentylacyjną w zderzaku. Oczywiście, na próżno szukać tutaj... scudetto. 

Kokpit, poza skrajnymi kratkami nawiewu (tymi umieszczonymi w okolicy drzwi), które nie są okrągłe jak w Tonale, tylko prostokątne, jest praktycznie identyczny z tym we włoskim aucie. Obejmuje więc 12,3-calowy zestaw wskaźników oraz 10,3-calowy dotykowy ekran rozbudowanego i płynnie działającego systemu multimedialnego, oferującego m.in. asystenta Alexa. 

Dodge Hornet 2023 (10)
Kokpit Horneta jest praktycznie identyczny z tym w Tonale. Uwagę zwracają jednak nieco inaczej zaprojektowane nawiewy powietrza, umieszczone z boku deski rozdzielczej. 
DODGE

W bazowej wersji Hornet oferowany jest z wnętrzem z tkaninową tapicerką ozdobioną kontrastującymi czerwonymi szwami. Ponadto auto w swoim wyposażeniu zawiera m.in. automatycznego asystenta hamowania, monitorowanie martwego pola i wspomaganie utrzymania na pasie ruchu. W opcji są m.in. adaptacyjny tempomat czy asystent parkowania. 

Wariant PHEV korzysta z hamulców Brembo z 4-tłoczkowymi zaciskami (opcja w GT) oraz jest dostępny z pakietem Track, obejmującym m.in. 20-calowe koła, zmodernizowane amortyzatory i unikalne elementy stylizacyjne. 

Dodge Hornet 2023 (8)
Wariant R/T standardowo korzysta z hamulców Brembo, zaopatrzonych w czterotłoczkowe zaciski przy przedniej osi. 
DODGE

Cena odmiany R/T ma startować z pułapu 39 995 dolarów. O ile wariant GT trafi do dealerów w grudniu tego roku, o tyle na hybrydę plug-in trzeba będzie poczekać do wiosny 2023 roku. 

Pierwsze nowe auto do 10 lat

Hornet to pierwszy całkowicie nowy model Dodge'a zaprezentowany od 2012 roku, kiedy Amerykanie wprowadzili na rynek nieudanego Darta. Co ciekawe, w przeciwieństwie do innych producentów przedstawiciela Dodge'a nie podkreślają „ekologicznych” aspektów Horneta, tylko.... chwalą się jego osiągami, nazywając to auto „pierwszym zelektryfikowanym pojazdem o wysokich osiągach”. 

Ale wprowadzenie do sprzedaży Horneta wcale nie oznacza, że Amerykanie odchodzą od swoich korzeni. Nic z tych rzeczy! W tym tygodniu firma planuje bowiem zaprezentować koncept elektrycznego... muscle cara!

Dodge Hornet 2023 (2)
Hornet jest pierwszym zupełnie nowym modelem Dodge'a od 10 lat, kiedy to na rynku debiutował niezbyt udany Dart. Pozostawał on w produkcji przez zaledwie 4 lata. 
dodge

To akurat nie dziwi w przypadku marki, która żyje przede wszystkim dzięki dwóm modelom, będącym na rynku mnóstwo lat. Charger w aktualnym wydaniu zadebiutował w 2005 roku, a Challenger – dwa lata później. Oba powstały na tej samej platformie Chrysler LX, która wyróżnia się m.in. tylną konfiguracją zaczerpniętą z Mercedesa klasy E (W210). 

Tyle tylko, że są one systematycznie unowocześniane oraz oferowane w coraz to nowych odmianach, dzięki czemu nadal pozostają atrakcyjną alternatywą dla modeli innych marek. 

Czytaj także