Alfa Romeo Tonale z 280-konnym hybrydowym napędem plug-in potrafi przyspieszyć do 100 km/h w 6,1 s i zużywać w mieście 3,5 l na 100 km. Ale i tak lepiej... pozostać przy słabszej wersji.
Hybrydy plug-in mnożą się w ofercie wielu producentów. I choć niektórzy traktują je jako sezonowe zjawisko, spowodowane korzystnym cyklem pomiaru zużycia paliwa, nie można odmówić im sensu – kto ma dostęp do źródła prądu, może na co dzień jeździć takim autem jak „elektrykiem”. Ale bez obaw o ładowanie czy niewielki zasięg.
Również w gamie Alfy zagościła pierwsza hybryda plug-in. To topowy wariant kompaktowego SUV-a włoskiego producenta – Alfa Romeo Tonale PHEV Q4. Przednie koła napędza tu 1,3-litrowy silnik R4 turbo o mocy 180 KM, połączony z 6-biegowym automatem, a tylne – 122-konna jednostka elektryczna, która pobiera energię ze sporego akumulatora (15,5 kWh). Ten ostatni ma zapewniać 80 km zasięgu w trybie elektrycznym. Jego ładowanie przy użyciu ładowarki AC 7,4 kW trwa około 2,5 godziny.
Tyle teorii. W praktyce Alfa niezbyt chętnie demonstruje swoje osiągi. Na gwałtowne obciążenie jej napęd odpowiada z rezerwą, a pełnię swoich możliwości pokazuje jedynie w trybie sportowym i z zapasem prądu w baterii. Na pocieszenie: sprint do 100 km/h trwa wtedy krócej, niż deklaruje producent (6,1 wobec 6,5 s). Po rozładowaniu wydłuża się jednak do 7,1 s.
Dane techniczne | Alfa Romeo Tonale Q4 PHEV |
---|---|
Silnik | benz., turbo + elektr. |
Pojemność skokowa | 1332 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc systemowa (benz./elektr.) | 280 KM (180/122 KM) |
Syst. moment obrotowy (benz./elektr.) | b.d. (270/250 Nm) |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./6-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 453/184/160 cm |
Rozstaw osi | 264 cm |
Średnica zawracania | 11,6 m |
Masa/ładowność | 1760/b.d. kg |
Poj. bagażnika | 385/1430 l |
Poj. zbiornika paliwa | 43 l (Pb 95) |
Opony | 235/45 R19 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 205 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 1,1 l/100 km |
Zasięg (tryb elektr./benzynowy) | 80/3900 km |
Cena | 236 500 zł |
6-biegowy automat z jednej strony intuicyjnie reaguje na ruchy prawej stopy kierowcy, z drugiej pracuje nieco siermiężnie – sam z siebie załącza kolejne przełożenia przy dość wysokich obrotach i agresywnie redukuje biegi. Po części z tego powodu benzynowy silnik sprawia wrażenie wysilonego.
Jako „elektryk” Tonale preferuje bardzo spokojną jazdę – przy mocniejszym wciśnięciu gazu uruchamia jednostkę spalinową, a żeby ta zgasła, trzeba pokonać niemały odcinek lub odpuścić prawy pedał.
Z tego względu w napęd Alfy trzeba się „wjeździć”, a poruszanie się w trybie elektrycznym łączy się tu z trybem hybrydowym. Zasięg „na prądzie” przy lekkich mrozach wynosi ok. 45-50 km, jednak samochód przy okazji zużywa nieco benzyny. Po rozładowaniu potrzebuje w mieście ok. 7,5-8 l/100 km, ok. 6,5 l w trasie do 90 km/h oraz 9,5 l na autostradzie.
Dane testowe | |
---|---|
Przyspieszenie 0-60 km/h | 2,3 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,1 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 42,0 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 41,6 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 59,8 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 62,7 dB |
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h na liczniku) | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,4 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) | 8,0/6,5/7,3 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 580 km |
Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 waży o 235 kg więcej od 160-konnej miękkiej hybrydy. Podwozie stara się zakamuflować tę masę – z niezłym skutkiem. Czuć, że Alfa jest ciężka, ale w zakrętach ma duże pokłady stabilności poprzecznej i posłusznie utrzymuje tor jazdy, wspierając się finezyjnie zestrojonym ESP. Subtelną podsterowność równoważą aktywne reakcje tyłu, a kierowcę angażują „żywy” układ kierowniczy oraz niezłe, jak na hybrydę, wyczucie pedału hamulca. Napęd 4x4 z silnikiem elektrycznym z tyłu rozczarowuje jednak opóźnionymi reakcjami przy ruszaniu.
Zawieszenie Tonale, mimo odczuwalnej sztywności, kulturalnie tłumi pojedyncze dziury i dopiero na szybciej pokonywanych uskokach reaguje nieco szorstko – choć to uroda wielu hybryd.
Kokpit Tonale jest wykończony estetycznymi materiałami i ergonomicznie rozplanowany. Dużo tradycyjnych przełączników, zegary o sporych możliwościach konfiguracji.
Porządnie wyprofilowane fotele, ale ze skokową regulacją pochylenia oparcia. Plus za przesuwny podłokietnik.
Pomijając bagażnik, który w wersji plug-in „skurczył się” z 550 do 385 l, wnętrze Tonale reprezentuje wysoki klasowy standard – począwszy od wygody siedzenia przez intuicyjną obsługę oraz staranne wykończenie aż po bogate wyposażenie, godne segmentu premium.
Kompaktowy SUV Alfy zasługuje na wariant GTI z prawdziwego zdarzenia – najlepiej z silnikiem 2.0 turbo 280 KM z Giulii i Stelvio. A na wady Tonale PHEV Q4 mamy odpowiedź – nazywa się Tonale 1.5 T4 160 KM (czyli miękka hybryda). Niewiele więcej pali i choć ma gorsze osiągi (0-100 km/h w 8,8 s), to kosztuje o ok. 45 tys. zł mniej.
Udany kompaktowy SUV z mało porywającym napędem.