Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
280-konna Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 – przód jazda

280-konna Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 – osiągi na pokaz? | TEST

tygodnik „Motor”

280-konna Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 – osiągi na pokaz? | TEST

Alfa Romeo Tonale z 280-konnym hybrydowym napędem plug-in potrafi przyspieszyć do 100 km/h w 6,1 s i zużywać w mieście 3,5 l na 100 km. Ale i tak lepiej... pozostać przy słabszej wersji.

Hybrydy plug-in mnożą się w ofercie wielu producentów. I choć niektórzy traktują je jako sezonowe zjawisko, spowodowane korzystnym cyklem pomiaru zużycia paliwa, nie można odmówić im sensu – kto ma dostęp do źródła prądu, może na co dzień jeździć takim autem jak „elektrykiem”. Ale bez obaw o ładowanie czy niewielki zasięg.

Szczytne intencje

Również w gamie Alfy zagościła pierwsza hybryda plug-in. To topowy wariant kompaktowego SUV-a włoskiego producenta – Alfa Romeo Tonale PHEV Q4. Przednie koła napędza tu 1,3-litrowy silnik R4 turbo o mocy 180 KM, połączony z 6-biegowym automatem, a tylne – 122-konna jednostka elektryczna, która pobiera energię ze sporego akumulatora (15,5 kWh). Ten ostatni ma zapewniać 80 km zasięgu w trybie elektrycznym. Jego ładowanie przy użyciu ładowarki AC 7,4 kW trwa około 2,5 godziny.

Tyle teorii. W praktyce Alfa niezbyt chętnie demonstruje swoje osiągi. Na gwałtowne obciążenie jej napęd odpowiada z rezerwą, a pełnię swoich możliwości pokazuje jedynie w trybie sportowym i z zapasem prądu w baterii. Na pocieszenie: sprint do 100 km/h trwa wtedy krócej, niż deklaruje producent (6,1 wobec 6,5 s). Po rozładowaniu wydłuża się jednak do 7,1 s. 

Dane techniczne Alfa Romeo Tonale Q4 PHEV
Silnik  benz., turbo + elektr.
Pojemność skokowa 1332 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc systemowa (benz./elektr.) 280 KM (180/122 KM)
Syst. moment obrotowy (benz./elektr.) b.d. (270/250 Nm)
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 453/184/160 cm
Rozstaw osi 264 cm
Średnica zawracania 11,6 m
Masa/ładowność 1760/b.d. kg
Poj. bagażnika 385/1430 l
Poj. zbiornika paliwa 43 l (Pb 95)
Opony 235/45 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 205 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,5 s
Średnie zużycie paliwa 1,1 l/100 km
Zasięg (tryb elektr./benzynowy) 80/3900 km
Cena 236 500 zł

6-biegowy automat z jednej strony intuicyjnie reaguje na ruchy prawej stopy kierowcy, z drugiej pracuje nieco siermiężnie – sam z siebie załącza kolejne przełożenia przy dość wysokich obrotach i agresywnie redukuje biegi. Po części z tego powodu benzynowy silnik sprawia wrażenie wysilonego.

alfa romeo tonale q4 phev test 2023 e-save
Przycisk E-Save do zachowania prądu „na później”.

Jako „elektryk” Tonale preferuje bardzo spokojną jazdę – przy mocniejszym wciśnięciu gazu uruchamia jednostkę spalinową, a żeby ta zgasła, trzeba pokonać niemały odcinek lub odpuścić prawy pedał. 

Z tego względu w napęd Alfy trzeba się „wjeździć”, a poruszanie się w trybie elektrycznym łączy się tu z trybem hybrydowym. Zasięg „na prądzie” przy lekkich mrozach wynosi ok. 45-50 km, jednak samochód przy okazji zużywa nieco benzyny. Po rozładowaniu potrzebuje w mieście ok. 7,5-8 l/100 km, ok. 6,5 l w trasie do 90 km/h oraz 9,5 l na autostradzie.

Dane testowe
Przyspieszenie 0-60 km/h 2,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 42,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 41,6 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 59,8 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 62,7 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h na liczniku) 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,4
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) 8,0/6,5/7,3 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 580 km

Z potencjałem

Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 waży o 235 kg więcej od 160-konnej miękkiej hybrydy. Podwozie stara się zakamuflować tę masę – z niezłym skutkiem. Czuć, że Alfa jest ciężka, ale w zakrętach ma duże pokłady stabilności poprzecznej i posłusznie utrzymuje tor jazdy, wspierając się finezyjnie zestrojonym ESP. Subtelną podsterowność równoważą aktywne reakcje tyłu, a kierowcę angażują „żywy” układ kierowniczy oraz niezłe, jak na hybrydę, wyczucie pedału hamulca. Napęd 4x4 z silnikiem elektrycznym z tyłu rozczarowuje jednak opóźnionymi reakcjami przy ruszaniu. 

Zawieszenie Tonale, mimo odczuwalnej sztywności, kulturalnie tłumi pojedyncze dziury i dopiero na szybciej pokonywanych uskokach reaguje nieco szorstko – choć to uroda wielu hybryd.

Kawał racjonalnego SUV-a

Pomijając bagażnik, który w wersji plug-in „skurczył się” z 550 do 385 l, wnętrze Tonale reprezentuje wysoki klasowy standard – począwszy od wygody siedzenia przez intuicyjną obsługę oraz staranne wykończenie aż po bogate wyposażenie, godne segmentu premium. 

Kompaktowy SUV Alfy zasługuje na wariant GTI z prawdziwego zdarzenia – najlepiej z silnikiem 2.0 turbo 280 KM z Giulii i Stelvio. A na wady Tonale PHEV Q4 mamy odpowiedź – nazywa się Tonale 1.5 T4 160 KM (czyli miękka hybryda). Niewiele więcej pali i choć ma gorsze osiągi (0-100 km/h w 8,8 s), to kosztuje o ok. 45 tys. zł mniej. 

Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 – podsumowanie

alfa romeo tonale q4 phev test 2023 ładowanie
Ładowarka AC o mocy 7,4 kW pozwala naładować akumulator Tonale w 2,5 h (z gniazdka 230 V: w ok. 7 h).
  •  praktyczne nadwozie, dobre wykonanie, angażujące prowadzenie, nieprzesadnie sztywne podwozie, 5 lat gwarancji mechanicznej
  • niechęć do demonstrowania osiągów, brak intensywniejszej rekuperacji

Udany kompaktowy SUV z mało porywającym napędem.

Czytaj także