Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe LPG – test

Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe LPG – test

Tygodnik Motor

Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe LPG – test

Nowe Sandero dobitnie potwierdza, że Dacia jest w coraz lepszej formie. W teście wersja a la crossover.

Dacia i Renault, które jest właścicielem rumuńskiej firmy, pokazały, jak wskrzesza się markę i buduje jej pozycję. Od nowego początku w 2004 r. (debiut Logana I) do 2020 r. Dacia sprzedała 7 mln aut, a obecnie jej samochody znajdują w Europie więcej nabywców niż m.in. Nissany (marka należąca do tego samego aliansu) czy Seaty.

2021_Dacia_Sandero (4)

Sandero w wersji Stepway wyróżnia się m.in. inaczej stylizowanymi zderzakami i maską oraz nakładkami błotników i drzwi.

W ramach najnowszej strategii Dacia zostanie połączona we wspólną jednostkę organizacyjną z Ładą, jej auta będą w przyszłości budowane tylko na jednej modularnej platformie i pojawią się ciekawe nowości – m.in. około 4,6-metrowy SUV.

Debiutancka płyta

Trzecia generacja Sandero już na pierwszy rzut oka prezentuje się naprawdę interesująco. To zasługa bardziej wyrazistych linii nadwozia, ale także lepszych proporcji. W porównaniu z poprzednikiem nowy model jest nieco dłuższy, szerszy, ale za to niższy. Pojemność bagażnika wzrosła z 320 do 328 l. Ale ładna powierzchowność to nie wszystko – Sandero zbudowano na innej niż dotąd płycie podłogowej. To najnowsza platforma CMF-B aliansu Renault-Nissan (Sandero otrzymało ją jako pierwsza Dacia), na której oparte są m.in. Clio czy Captur.

Naprawdę ładna kabina

Nie mniejszą rewolucję niż nadwozie przeszła kabina. Deska rozdzielcza jest zaprojektowana zupełnie inaczej niż poprzednio, z ekranem nie w konsoli, ale nad nią. W Sandero nie odnajdziemy modnych cyfrowych wskaźników, ale to żadna strata, bo te analogowe są bardzo czytelne.

2021_Dacia_Sandero (18)
Duża zmiana – na plus – w designie deski w stosunku do poprzednika. Zakres regulacji fotela i kierownicy jest duży.

W testowym modelu zastosowano topowy system multimedialny z nawigacją. 8-calowy ekran wystarczająco szybko reaguje na dotyk, ale nie zachwyca rozdzielczością. Za to obsługa prostego systemu jest banalna, a parowanie ze smartfonem i np. Android Auto przebiega bezproblemowo. Plusem jest seryjny, umieszczony w dogodnym miejscu uchwyt do smartfona. Ergonomia okazuje się naprawdę dobra, a przeszkadzają jedynie detale, np. niepodświetlony regulator lusterek, nieco za nisko umieszczony panel klimatyzacji, nieregulowane podłokietnik fotela kierowcy czy pasy.

2021_Dacia_Sandero (3)

Na głowę wystarczy miejsca dla naprawdę wysokich pasażerów, na nogi – tych do średniego wzrostu.

Przestronność jest lepsza niż w modelu 2. generacji – wnętrze stało się szersze (z przodu o 4, a z tyłu o 3 cm), pasażerowie kanapy mają też więcej miejsca na nogi (+5 cm). W przypadku budżetowej marki pojawia się oczywiste pytanie o jakość wykonania. Od Sandero nie ma co oczekiwać poziomu Clio, ale i tak Dacia nie ma się czego wstydzić. Wszystkie plastiki są twarde, ale porządne i solidnie zmontowane, a materiałowe wstawki na desce i drzwiach ożywiają czarną kabinę. 

Gaz z fabryki

W Sandero może pracować silnik 1.0 SCe (65 KM) lub 1.0 TCe (90 KM). Ten drugi jest oferowany także w testowanej wersji zasilanej LPG. Instalacja jest montowana w fabryce i świetnie zintegrowana z autem. Zawór gazu najduje się pod pokrywą wlewu paliwa (do tankowania nie trzeba używać przejściówki), a komputer pokładowy podaje wszelkie wartości dla LPG i benzyny (tego bardzo brakuje w Dusterze z LPG). Zasilanie gazem nie tylko w sposób zdecydowany poprawia ekonomikę eksploatacji (pokonanie 100 km kosztuje 18 zamiast 30 zł), ale silnik zasilany LPG ma o 10 KM większą moc i gwarantuje autu nieco lepsze osiągi.

DANE TECHNICZNE Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe LPG
Silnik benz., turbo
Pojemność skokowa 999 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12
Moc maksymalna (na benzynie) 90 KM/5000
Moc maksymalna (na LPG) 100 KM/5000
Maks. moment obr. (na benz.) 160 Nm/3750
Maks. moment obr. (na LPG) 170 Nm/2000
Napęd przedni
Skrzynia biegów man./6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 410/185/154 cm
Rozstaw osi 260 cm
Średnica zawracania 10,4 m
Masa/ładowność 1134/468 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 328/1455 l
Poj. zbiornika paliwa (benz./LPG) 50/40 l
Opony 205/60 R16
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna (benz./LPG) 173/177 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s
Średnie zużycie paliwa (benz./LPG) 5,8/7,4 l/100 km
Zasięg (benz./LPG) 1400 (860+540) km
Cena od (wersja Comfort) 56 900 zł

Trzycylindrowa jednostka lekko wibruje i warczy, ale zapewnia wystarczającą dynamikę zarówno w warunkach miejskich (tutaj szczególnie ważna jest sprawna reakcja na gaz już od ok. 1400 obr.), jak i na drogach krajowych. Na autostradzie silnik musi się mocno wysilać, by po przyhamowaniu do ok. 100 km/h ponownie rozpędzić samochód do 140 km/h. 

Zorientowana na komfort

Sandero w testowanej wersji Stepway ma większy prześwit i rozmiar opon, więc nie boi się ani dróg szutrowych, ani wyższych krawężników. Dacia jest przyjemna w prowadzeniu – jej zawieszenie dobrze zestrojono. Z jednej strony zapewnia neutralne, spokojne zachowanie na zakrętach (auto nie jest wrażliwe na zmiany obciążenia) i wystarczająco szybkie reakcje na ruchy kierownicą, a z drugiej – więcej niż dobry komfort. Nawierzchnia musi być naprawdę fatalna, by narzekać w Sandero Stepway na niewystarczające tłumienie wybojów.

DANE TESTOWE (OPONY ZIMOWE) Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe LPG
Przyspieszenie 0-50 km/h (benz./LPG) 4,6/4,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h (benz./LPG) 13,1/12,5 s
Elastyczność 60-100 km/h (benz./LPG) 10,3/9,5 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h (benz./LPG) 22,8/21,3 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 44,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 44,6 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 56,6 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,8 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 96 km/h
Liczba obrotów kierownicą 3,2
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 7,6/5,8/6,7 l/100 km (benz.)
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 9,4/7,3/8,4 l/100 km (LPG)

PLUSY/MINUSY

Nadwozie i wnętrze

+ dobra przestronność, szczególnie z przodu,
+ bardzo łatwa obsługa,
+ udane multimedia,
+ całkiem wygodne siedzenia,
+ niezłe wyciszenie,
+ porządny montaż

– tylne drzwi pozbawione tapicerki,
– panel klimatyzacji jest nieco za nisko,
– nierówna powierzchnia po złożeniu oparć

Układ napędowy

+ akceptowalne osiągi,
+ znakomita integracja instalacji LPG,
+ niskie zużycie paliwa,
+ dobra reakcja na gaz na niskich obrotach,
+ precyzyjnie pracująca przekładnia,
+ bardzo duży zasięg

– wyczuwalne wibracje 3-cylindrowego silnika,
– ograniczona dynamika powyżej 120 km/h,
– bardzo słaba elastyczność na 6. biegu

Właściwości jezdne
+ wystarczająco pewne właściwości jezdne,
+ dobrze dobrana siła wspomagania kierownicy,
+ skuteczne tłumienie większości nierówności,
+ cicha praca zawieszenia, 
+ dobra trakcja

– wyraźne przechyły na zakrętach,
– na autostradzie wymaga korekt kursu,
– czasami zbyt brutalnie reagujący ASR

Wyposażenie i cena

+ bardzo atrakcyjnie skalkulowane ceny,
+ sensownie wycenione pakiety wyposażenia,
+ instalacja gazowa montowana fabrycznie,
+ dopłata za instalację LPG zaledwie 1000 zł,
+ rozbudowana sieć salonów i serwisów

– mało nowoczesnych systemów czynnego bezpieczeństwa,
– przeciętna gwarancja (3 lata/100 tys. km)

2021_Dacia_Sandero (5)

Nowe Sandero przekonuje neutralnymi właściwościami jezdnymi i porządnym komfortem.

Dacia Sandero Stepway Comfort 1.0 TCe LPG – test: podsumowanie

W nowym Sandero coraz mniej czuje się, że to model budżetowy. Miejska Dacia udowadnia, że tani samochód wcale nie musi prezentować się nieciekawie. Wersja z LPG to rewelacyjny wybór – eksploatacja jest bardzo tania, a dopłata w stosunku do wersji jedynie benzynowej wynosi zaledwie 1000 zł (zwróci się po przejechaniu nieco ponad 8 tys. km).

Czytaj także