Toyota Corolla Coupe była modelem, którym w latach 70. największy japoński producent nieśmiało zaczął budować pozycję Corolli i całej marki w Europie. Jak popularne stały się potem zarówno Corolla, jak i sama Toyota (szczególnie w Polsce), chyba nikomu nie trzeba mówić. Przyjrzymy się bliżej początkom ekspansji aut z Dalekiego Wschodu.
My, miłośnicy samochodów, jesteśmy specyficzni. Nie możemy wyjść z podziwu dla Ferrari, Porsche, Mercedesa, w internecie szukamy części do naszego Fiata, Alfy, Forda i uważamy VW „ogórka” za ikonę.
Ale ta żółta Toyota Corolla 1200 Coupe, jeden z pierwszych przedstawicieli obecnie najbardziej popularnego modelu w historii motoryzacji, umyka naszej uwadze. Jednak to właśnie ten pojazd zapoczątkował historię sukcesu Toyoty w Europie. Pierwsza przymiarka w postaci zaoferowania w Europie w latach 60. modelu Crown nie zakończyła się sukcesem.
Przy dobrej pogodzie egzemplarz ze zdjęć wciąż można spotkać na drodze w nieskazitelnym stanie, z pełną dokumentacją i zabytkową tablicą rejestracyjną.
Zamówienie na samochód złożono 18 lutego 1971 r. Było proste, przejrzyste i nie zawierało klauzul zapisanych drobnym drukiem. Wypełnione długopisem na prostym formularzu z pieczątką stacji benzynowej Total, należącej do Karla Walterscheidta i zlokalizowanej w dzielnicy Paffrath w Bergisch Gladbach. „Marka: Toyota Corolla 1200”, widnieje na druku. „Typ: Coupe. Kolor: żółty. Tapicerka: czarna. Dodatkowe wyposażenie: radio + podgrzewana tylna szyba. Płatność gotówką. Odbiór własny”. Pierwsza Toyota w Niemczech i jedna z najważniejszych spośród ponad 25 mln Corolli sprzedanych na całym świecie.
Ponad 50 lat temu Japonia wydawała się jeszcze bardziej odległa niż dziś. Niektórzy mogą pamiętać egzotyczne widoki z Igrzysk Olimpijskich z 1964 r. lub z jednego z filmów z serii o Bondzie, „Żyje się tylko dwa razy”. Późniejszy zdobywca dwóch Oskarów, Akira Kurosawa, zanim stał się światowej sławy reżyserem, w Europie był znany tylko kinomanom.
Z Kraju Wschodzącego Słońca sprowadzaliśmy radia tranzystorowe i lustrzanki Nikona i Canona. Ale japońskie samochody były w Europie rzadkością, kojarzyły się raczej z małymi modelami Hondy o motocyklowych korzeniach. Toyotę Corollę można było spotkać na drogach w Szwajcarii, Danii czy Holandii.
Honda: małe N600 było pierwszym japońskim samochodem w Niemczech, gdzie pojawiło się w 1967 r., wraz z modelami N360 i S800. / Corbis
Pierwsza Toyota w Niemczech była samochodem czteroosobowym, mierzyła prawie 4 metry długości, oferowała pojemny bagażnik i była napędzana czterocylindrowym silnikiem o mocy 58 KM. Cena zaczynała się od 6890 marek, była więc przystępna, choć wyższa niż w przypadku np. Garbusa.
Coupe kosztowało od 7650 marek i kusiło niezwykłymi dodatkami, takimi jak rozkładane fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, uchylnymi oknami z tyłu, zamykanym korkiem wlewu paliwa, przyciemnianymi szybami, sportową kierownicą, dwustopniową dmuchawą i dobowym licznikiem kilometrów. Za podgrzewaną tylną szybę i radio odbierające na falach średnich trzeba było dopłacić.
Luksusowy wygląd w stylu lat 70. - trójramienna sportowa kierownica z drewnianymi wstawkami była standardem w Coupe, ale radio odbierające na falach średnich wymagało dopłaty. / Jurgen Zerha/AZ
Wygodne fotele. Siedzenia pokryto imitacją skóry, ich regulowane oparcia ze zintegrowanymi zagłówkami można rozłożyć aż do pozycji leżącej. / Jurgen Zerha/AZ
Dziennikarze testujący ten model chwalili brzmienie silnika, precyzyjną zmianę biegów i dobre wykonanie. Jednak mała Toyota niezupełnie przypadła im do gustu: była zbyt barokowa i zbyt egzotyczna.
| Dane techniczne | Toyota Corolla Coupe (1971) |
|---|---|
| Silnik | benzynowy |
| Pojemność skokowa | 1166 cm3 |
| Układ cylindrów/zawory | R4/8 |
| Moc maksymalna | 58 KM/6000 |
| Maks. moment obrotowy | 80 Nm/3900 |
| Napęd | tylny |
| Skrzynia biegów | manualna/4-biegowa |
| Długość/szerokość/wysokość | 395/151/138 cm |
| Rozstaw osi | 234 cm |
| Masa własna | 800 kg |
| Opony | 155 SR12 |
| Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) | |
| Prędkość maksymalna | 145 km/h |
| Przyspieszenie 0-100 km/h | b.d. |
| Średnie zużycie paliwa | 8,4 l/100 km |
Ale właśnie to sprawia, że dziś jest tak atrakcyjna. Pierwsza Corolla jest rzadsza niż Mercedes Gullwing, a podczas jazdy tym dobrze utrzymanym klasykiem niemal nie odczuwa się jego wieku. Corolla Coupe wykazuje umiarkowany temperament, jest dość bezpieczna i zapewnia dobrą widoczność. Wnętrze robi nieco surowe wrażenie.
Zawieszenie ze sztywną osią i resorami piórowymi z tyłu pracuje dość sztywno, a układ kierowniczy niezbyt precyzyjnie zachowuje się w środkowym ustawieniu kierownicy, ale tak to już było w 1971 r. Coupe potrzebuje ok. 9 l/100 km. W tamtych czasach zużycie na tym poziomie było uznawane za niskie, ale i dziś nie budzi zastrzeżeń – podobnie jak cała Toyota.