Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Toyota Corolla Coupe 1200 (1971) – przód

Toyota Corolla 1200 Coupe – zapomniany wstęp do japońskiego sukcesu

fot. Jurgen Zerha/AZ

Toyota Corolla 1200 Coupe – zapomniany wstęp do japońskiego sukcesu

Toyota Corolla Coupe była modelem, którym w latach 70. największy japoński producent nieśmiało zaczął budować pozycję Corolli i całej marki w Europie. Jak popularne stały się potem zarówno Corolla, jak i sama Toyota (szczególnie w Polsce), chyba nikomu nie trzeba mówić. Przyjrzymy się bliżej początkom ekspansji aut z Dalekiego Wschodu.

My, miłośnicy samochodów, jesteśmy specyficzni. Nie możemy wyjść z podziwu dla Ferrari, Porsche, Mercedesa, w internecie szukamy części do naszego Fiata, Alfy, Forda i uważamy VW „ogórka” za ikonę.

Ale ta żółta Toyota Corolla 1200 Coupe, jeden z pierwszych przedstawicieli obecnie najbardziej popularnego modelu w historii motoryzacji, umyka naszej uwadze. Jednak to właśnie ten pojazd zapoczątkował historię sukcesu Toyoty w Europie. Pierwsza przymiarka w postaci zaoferowania w Europie w latach 60. modelu Crown nie zakończyła się sukcesem.

Przy dobrej pogodzie egzemplarz ze zdjęć wciąż można spotkać na drodze w nieskazitelnym stanie, z pełną dokumentacją i zabytkową tablicą rejestracyjną.

Toyota Corolla Coupe tył
Barokowe linie – tył Toyoty Corolli Coupe wyróżnia wysoki próg załadunku, samochód prowadzi się bardzo przyjemnie.
Jurgen Zerha/AZ

Zakup bez formalności

Toyota Corolla Coupe zamówienie
Papierkowa robota: do złożenia zamówienia wystarczyło wypełnienie kartki na stacji benzynowej.
Jurgen Zerha/AZ

Zamówienie na samochód złożono 18 lutego 1971 r. Było proste, przejrzyste i nie zawierało klauzul zapisanych drobnym drukiem. Wypełnione długopisem na prostym formularzu z pieczątką stacji benzynowej Total, należącej do Karla Walterscheidta i zlokalizowanej w dzielnicy Paffrath w Bergisch Gladbach. „Marka: Toyota Corolla 1200”, widnieje na druku. „Typ: Coupe. Kolor: żółty. Tapicerka: czarna. Dodatkowe wyposażenie: radio + podgrzewana tylna szyba. Płatność gotówką. Odbiór własny”. Pierwsza Toyota w Niemczech i jedna z najważniejszych spośród ponad 25 mln Corolli sprzedanych na całym świecie.

Samochód z dalekiego kraju

Ponad 50 lat temu Japonia wydawała się jeszcze bardziej odległa niż dziś. Niektórzy mogą pamiętać egzotyczne widoki z Igrzysk Olimpijskich z 1964 r. lub z jednego z filmów z serii o Bondzie, „Żyje się tylko dwa razy”. Późniejszy zdobywca dwóch Oskarów, Akira Kurosawa, zanim stał się światowej sławy reżyserem, w Europie był znany tylko kinomanom.

Z Kraju Wschodzącego Słońca sprowadzaliśmy radia tranzystorowe i lustrzanki Nikona i Canona. Ale japońskie samochody były w Europie rzadkością, kojarzyły się raczej z małymi modelami Hondy o motocyklowych korzeniach. Toyotę Corollę można było spotkać na drogach w Szwajcarii, Danii czy Holandii.

Niesamowite wyposażenie

Pierwsza Toyota w Niemczech była samochodem czteroosobowym, mierzyła prawie 4 metry długości, oferowała pojemny bagażnik i była napędzana czterocylindrowym silnikiem o mocy 58 KM. Cena zaczynała się od 6890 marek, była więc przystępna, choć wyższa niż w przypadku np. Garbusa.

Coupe kosztowało od 7650 marek i kusiło niezwykłymi dodatkami, takimi jak rozkładane fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, uchylnymi oknami z tyłu, zamykanym korkiem wlewu paliwa, przyciemnianymi szybami, sportową kierownicą, dwustopniową dmuchawą i dobowym licznikiem kilometrów. Za podgrzewaną tylną szybę i radio odbierające na falach średnich trzeba było dopłacić.

Dziennikarze testujący ten model chwalili brzmienie silnika, precyzyjną zmianę biegów i dobre wykonanie. Jednak mała Toyota niezupełnie przypadła im do gustu: była zbyt barokowa i zbyt egzotyczna.

Dane techniczne Toyota Corolla Coupe (1971)
Silnik benzynowy
Pojemność skokowa 1166 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/8
Moc maksymalna 58 KM/6000
Maks. moment obrotowy 80 Nm/3900
Napęd tylny
Skrzynia biegów manualna/4-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 395/151/138 cm
Rozstaw osi 234 cm
Masa własna 800 kg
Opony 155 SR12
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna 145 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h b.d.
Średnie zużycie paliwa 8,4 l/100 km

 

Samochodowy unikat

Ale właśnie to sprawia, że dziś jest tak atrakcyjna. Pierwsza Corolla jest rzadsza niż Mercedes Gullwing, a podczas jazdy tym dobrze utrzymanym klasykiem niemal nie odczuwa się jego wieku. Corolla Coupe wykazuje umiarkowany temperament, jest dość bezpieczna i zapewnia dobrą widoczność. Wnętrze robi nieco surowe wrażenie.

Zawieszenie ze sztywną osią i resorami piórowymi z tyłu pracuje dość sztywno, a układ kierowniczy niezbyt precyzyjnie zachowuje się w środkowym ustawieniu kierownicy, ale tak to już było w 1971 r. Coupe potrzebuje ok. 9 l/100 km. W tamtych czasach zużycie na tym poziomie było uznawane za niskie, ale i dziś nie budzi zastrzeżeń – podobnie jak cała Toyota.

Czytaj także