Choć w wersji R-Line prezentuje się niemal jak sportowa „erka”, 130-konny VW Golf eTSI DSG błyszczy... swoją wstrzemięźliwością. To zasługa licznych nowoczesnych rozwiązań zastosowanych w jego układzie napędowym.
Wiadomo już, że następca aktualnego Volkswagena Golfa ma być elektryczny. Pojawi się jednak dopiero za 3-4 lata. Do tego czasu niemiecki bestseller nadal będzie oferowany z konwencjonalnymi silnikami. W tym z 1,5-litrową, 130-konną jednostką eTSI EVO.
Silnik eTSI, a więc z układem miękkiej hybrydy, może mieć 130 lub 150 KM. Oba warianty współpracują wyłącznie z 7-biegową przekładnią DSG, a mocniejszy kosztuje o 5000 zł więcej, zapewnia lepsze przyspieszenie (0-100 km/h w 8,5 zamiast 9,4 s) i zużywa niemal identyczne ilości paliwa (średnio: 5,7 wobec 5,6 l/100 km).
Dane techniczne | Volkswagen Golf 1.5 eTSI EVO mHEV 130 DSG R-Line |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1498 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 130 KM/5000 |
Maks. moment obrotowy | 200 Nm/1400 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut./7-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 428/179/148 cm |
Rozstaw osi | 262 cm |
Średnica zawracania | 11,1 m |
Masa/ładowność | 1350/490 kg |
Masa przyczepy z hamulcem | 1400 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 381/1237 l |
Poj. zbiornika paliwa | 45 l (Pb 95) |
Opony | 225/45 R17 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 213 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,4 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,6 l/100 km |
Zasięg | 800 km |
Cena | 135 690 zł |
Zresztą pod tym względem 130-konny Golf na co dzień pokazuje się ze świetnej strony. Na autostradzie zużywa niewiele ponad 7 l na 100 km. W trasie bez problemu schodzi do 4,5 l/100 km, zaś w miejskim zgiełku potrzebuje 7,0-7,8 l/100 km.
Silnik ma przyjazną charakterystykę: wigoru nabiera przy ok. 1500 obr./min, a na gaz, m.in. dzięki układowi miękkiej hybrydy, reaguje rześko. Co istotne, niewyczuwalnie wyłącza się przy jeździe z niewielkim obciążeniem i w taki sam sposób przechodzi w 2-cylindrowy tryb pracy.
Skrzynia DSG w podstawowych trybach jazdy z uporem maniaka dąży do wbicia jak najwyższego biegu. To celowe działanie w celu oszczędzania paliwa. W rezultacie każe ona chwilę czekać na kickdown i niespecjalnie nadaje się do dynamicznej jazdy. Za to w trybie S znacznie lepiej współpracuje z kierowcą, a na dodatek szybko i bez szarpania wbija kolejne przełożenia.
W przeciwieństwie do modelu 150-konnego, słabszy w tylnym zawieszeniu wykorzystuje prostą belkę skrętną. W zdecydowanej większości sytuacji na drodze się tego nie odczuwa, a auto posłusznie i płynnie reaguje na komendy kierowcy.
Zachowanie Golfa jest neutralne, natomiast praca, seryjnego w R-Line, progresywnego układu kierowniczego – płynna i zdecydowana. W podstawowych trybach przydałoby się jednak nieco więcej informacji z kół.
Na drodze Golf jest zwarty, zwinny oraz solidny. Wyróżnia się szeroko rozwieszoną granicą przyczepności i... jedynie przyzwoitym komfortem. Wina za to spada z pewnością na usztywnione zawieszenie, z którym auto niezbyt dobrze tłumi pojedyncze skazy w asfalcie.
dane testowe | Volkswagen Golf 1.5 eTSI EVO mHEV 130 DSG R-Line |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,2 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,3 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 34,3 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 34,0 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 57,2 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 63,1 dB |
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) | 96 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,5 |
Testowe zużycie paliwa (miasto, trasa, cykl mieszany) | 7,4/4,5/6,0 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 750 km |
Niespecjalnie do gustu przypada również obsługa Golfa. Rozbudowany system informacyjno-rozrywkowy działa niezbyt szybko, a dotykowe paski do zmiany temperatury czy głośności radia – nie są podświetlone.
Plus za atrakcyjną szatę graficzną cyfrowych zegarów i centralnego ekranu oraz schludne wykończenie. I choć względem poprzednika widać tu pewne oszczędności, jak np. twarde wyłożenie schowka po stronie pasażera, jakością kabina Golfa góruje nad większością rywali.
Niezależnie od tego kompakt Volkswagena nadal prezentuje wysoką formę. 130-konny silnik eTSI polubią przede wszystkim kierowcy, którzy preferują oszczędny sposób jazdy.