Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volvo XC60 T8 AWD

Volvo XC60 T8 AWD – test

Volvo XC60 T8 AWD – test

Oferuje te same zalety co słabsze odmiany. Choć ma dwa silniki i pełno mocy, nadal stawia na komfort, a sport pozostawia innym. Oto Volvo XC60 T8. 

Ile potrzeba koni mechanicznych, aby rozbudzić wyobraźnię? 200, 300, 400, 500, a może 600? Tak naprawdę wszystko jest względne i zależy od punktu odniesienia. Podobnie jest np. z pieniędzmi. Dla jednych 100 tys. zł to oszczędności życia, a dla innych – kieszonkowe. Ale przyznacie, że 317 koni „benzynowych” i 87 „elektrycznych” (Volvo nie podaje mocy systemowej) w SUV-ie mocno działa na wyobraźnię.

KSZ_VOLVO_XC60_II_RDESIGN_T8_INTERIOR_155
2-litrową jednostkę benzynową można wzmocnić z 303 do 317 KM dzięki fabrycznemu programowi Polestar. Do prędkości 160 km/h wspomaga ją 87-konny silnik elektryczny. 

W końcu niegdyś taka moc oznaczała przynależność do świata superaut i wcale nie była łatwa do „wyczarowania”. Ani do opanowania. A dziś? Aby ją osiągnąć, XC60 wystarcza 2-litrowa jednostka benzynowa, którą wspomaga ekipa pomocników. Podstawowy skład stanowią turbosprężarka i kompresor. Jest też trzeci pomocnik, działający na odległość. To dodatkowy silnik elektryczny przy tylnej osi, na którą przekazuje 87 KM i 240 Nm, podczas gdy na przednie koła wędruje 430 Nm (moc: zwiększona z 303 do 317 KM dzięki oprogramowaniu Polestar, w cenie 4400 zł). 

Prąd z gniazdka

Na hybrydowy układ napędowy XC60 obok dwóch silników składa się jeszcze akumulator (11,6 kWh) zamontowany w tunelu środkowym, a więc niekradnący miejsca z tyłu, a także specjalny układ spajający ze sobą wszystkie elementy oraz sprawny i gładko pracujący 8-biegowy automat.

KSZ_VOLVO_XC60_II_RDESIGN_T8_EXTERIOR_087
Ładowanie akumulatorów o pojemności 11,6 kWh ze „słupka” zajmuje 2:45 godz. Na pełnych bateriach XC60 realnie pokonuje dystans około 38 km. 

Co ważne, baterie szwedzkiego auta można ładować wprost z sieci elektrycznej. W zależności od źródła prądu do pełni „szczęścia” wystarcza im od ok. 2:45 (wallbox) do 4:15 godz. (przy korzystaniu z domowego gniazdka). Zasięg na „elektronach” to 44-54 km (WLTP). W praktyce nie jest równie różowo, ale i nie jest... szaro. Podczas poruszania się po mieście i w jego okolicach nietrudno osiągnąć wynik ok. 38 km bez zużycia choćby kropli benzyny. Nietrudno się też poruszać tylko na prądzie – 87-konny silnik zapewnia bowiem odpowiednią dynamikę i pozwala na rozwinięcie 125 km/h. 

Dane testowe Volvo
Przyspieszenie 0-50 km/h 1,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,5 s
Przyspieszenie 0-160 km/h 13,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 35,0 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,5 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 62,0 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 3,0
Średnie zużycie paliwa/energii 10,7 l/100 km/30,5 kWh
Rzeczywisty zasięg 654+38 km

Oczywiście po mocnym dodaniu gazu, np. podczas wyprzedzania, bez chwili zwłoki i żadnych wibracji dołącza do niego jednostka spalinowa, pozwalając na niezwykle szybkie i skuteczne wykonanie tego manewru. 

Różne odczucia

Hybrydowe Volvo może pracować w 1 z 6 trybów. W Pure, przy wystarczająco naładowanych bateriach, porusza się na samym prądzie, natomiast w ustawieniu Hybrid, którego używa się najczęściej, bardzo umiejętnie „żongluje” oboma silnikami – podczas jazdy ze stałą prędkością wyłącza jednostkę spalinową, a przy spokojnym rozpędzaniu korzysta z elektrycznej i zawsze wspiera się nią w momencie dodania gazu.

Dzięki temu XC60 „rażone” potężnym momentem obrotowym z łatwością skacze do przodu. Szczególnie mocno czuć to w trybach Constant AWD (oba silniki są stale uruchomione) oraz w Polestar Engineered, w którym szwedzkie auto mobilizuje całą dostępną moc. Do 100 km/h XC60 przyspiesza w 5,5 s, a do 160 – w 13,9 s. To wyniki porównywalne z Range Roverem Velarem (380 KM, 14,0 s). Szkoda tylko, że w każdym trybie mniej lub bardziej (Hybrid) czuć, że na przednie koła trafia wyraźnie więcej niutonometrów niż na tylne. A jak ze zużyciem paliwa?

Przy niskim poziomie naładowania baterii w trasie trzeba się liczyć ze spalaniem 8-9, a w mieście – 12-13 l/100 km. Jak na taką dużą moc to niezłe wyniki. Oczywiście największe korzyści w przypadku plug-ina czerpie się przy częstym ładowaniu akumulatorów. 

Moc to nie wszystko

Mimo że w odmianie R-Design XC60 wygląda na mocne auto, fani sportowych wrażeń nie mają tutaj czego szukać. Szczególnie gdy układ jezdny „obsługuje” opcjonalne zawieszenie pneumatyczne (seryjnie jest usportowione), wymagające wyłożenia 10 130 zł. Przemienia ono Volvo w bardzo komfortowego SUV-a, któremu nawet na 21-calowych kołach niestraszne są niedoskonałości asfaltu. Odbywa się to jednak kosztem prowadzenia.

KSZ_VOLVO_XC60_II_RDESIGN_T8_INTERIOR_024
XC60 T8 oferuje wybór spośród aż 6 trybów jazdy. Przeważnie korzysta się jednak z Hybrid. Do ich zmiany używa przełącznika opisanego jako Drive Mode.

Układ kierowniczy zawsze jest nieco za bardzo rozlazły, choć nieźle kamufluje aż 2195 kg masy auta, a nadwozie – niezależnie od trybu – pozwala sobie na niewielkie wzdłużne i poprzeczne ruchy. Owszem, szwedzkie auto prowadzi się stabilnie i chętnie wykonuje polecenia, tyle że nie lubi być zapędzane pod granicę przyczepności. Karci za to kierowcę wyczuwalną, aczkolwiek łatwą do opanowania podsterownością.

Dlatego moc XC60 najlepiej wykorzystać na prostej drodze, a w każdym innym przypadku czerpać przyjemność z jego jakości, stylu i wysokiego komfortu.   

Dane techniczne Volvo
Silnik benz., turbo, kompr. + el.
Pojemność skokowa 1969 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 317+87 KM
Maks. moment obrotowy 430+240 Nm
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./8-biegowa
Dług./szer./wys. 469/190/166 cm
Rozstaw osi 287 cm
Średnica zawracania 11,4 m
Masa/ładowność 2195/465 kg
Poj. bagażnika 505-1432
Poj. zbiornika paliwa 70 l (Pb 95)
Opony 225/40 R21
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)  
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,4 s
Średnie zużycie paliwa 2,3-3,0 l/100 km
Zasięg 3043 km

PODSUMOWANIE

Potrafi być bardzo szybkie, a gdy naładuje się jego akumulatory do pełna – wyjątkowo oszczędne. Niezależnie od tego XC60 jest przede wszystkim bardzo komfortowym samochodem – nawet w odmianie T8. 

 

Czytaj także