Niezawodność to jeden z kluczowych czynników dla nabywców nowych i używanych samochodów. Aby ułatwić im dokonanie właściwego wyboru, Consumer Reports co roku publikuje zestawienie najsolidniejszych modeli.
Amerykańska organizacja opiera swoje rankingi najmniej problematycznych pojazdów na opiniach przeszło 400 tysięcy kierowców, którzy posiadali dany model przynajmniej przez trzy lata. Respondenci byli proszeni o ocenę działania zespołu napędowego, systemów wsparcia kierowcy, a także rozwiązań multimedialnych.
Czołowa dziesiątka raportu za 2022 r. została zdominowana przez azjatyckie modele. Część z nich znajdziemy także na polskim rynku wtórnym. W rankingu marek zwyciężył Lexus. Grono 15 najlepszych producentów dopełniły Mazda, Toyota, Infiniti, Buick, Honda, Subaru, Acura, Nissan, Mini, Hyundai, Chrysler, Porsche, Chevrolet oraz Audi.
Pierwsza odsłona Mazdy CX-9 była oferowana także w Polsce. Potężna, bo ponad 5-metrowa „dwójka” już do nas nie dotarła. Szkoda, bo zapewne znalazłaby nabywców, o czym świadczy obecność w serwisach ogłoszeniowych blisko 30 sprowadzonych aut (90-170 tys. zł). Są efektownie stylizowane i napędzane silnikiem 2.5 SkyActiv G Turbo (231 KM).
Crosstrek to amerykański odpowiednik coraz częściej spotykanego także na polskich drogach kompaktowego Subaru XV (na fot.). Auto przekonuje nie tylko niewielką problematycznością, ale również wysokim prześwitem, skutecznym napędem na cztery koła i chyba najlepszymi na rynku skrzyniami CVT. Jazda Subaru daje też poczucie elitarności – spotykający się na drodze kierowcy samochodów tej marki nierzadko się pozdrawiają lub nawiązują rozmowy.
Trwający w Europie boom na SUV-y sprawił, że Toyota na naszym rynku z dobrym skutkiem uruchomiła sprzedaż Highlandera – potężnego auta, którego trzy poprzednie generacje są znane od 2000 r. Współczesny Highlander idealnie wpisuje się w potrzebę chwili – jest naszpikowany elektroniką, a napędzany przez wydajny zespół hybrydowy. Używane hybrydowe Toyoty trzymają ceny i szybko znajdują kolejnych właścicieli. Zakup Highlandera nie jest więc ryzykownym krokiem.
Nieoferowana w Europie trzecia generacja Hondy Insight dzieli wiele rozwiązań technicznych z 10. generacją Civica, a także z amerykańskim Accordem. Ten hybrydowy sedan potwierdza, że reputacja Hondy jako producenta wyjątkowo solidnych samochodów nie jest dziełem przypadku. Japońska marka odnajduje się nawet w segmencie napędów spalinowo-elektrycznych.
Napęd na tył, silnik uwielbiający pracę na wysokich obrotach, sprężyste zawieszenie, niska masa, precyzyjny układ kierowniczy oraz doskonałe wyważenie to przepis Mazdy na radość z jazdy. W kultowym już modelu MX-5, w tym w jego najnowszej generacji ND, nie jest ona przerywana awariami. Każda generacja Mazdy MX-5 jest ceniona na rynku wtórnym. Zakup dobrze utrzymanego i bezwypadkowego egzemplarza to więc pewna lokata kapitału.
Należący do koncernu GM Cadillac wciąż próbuje zdobyć przyczółek w Europie. 4,8-metrowy SUV XT5 był oferowany na wybranych rynkach, w tym niemieckim. Dostępne w Polsce używane egzemplarze są wyceniane na 108-140 tys. zł. Obsługa zakupionego auta będzie możliwa, bo na terenie kraju działają pojedyncze punkty serwisowe. Wysoka pozycja XT5 w raporcie Consumer Reports pozwala przypuszczać, że częste wizyty w ASO nie będą koniecznością.
Toyota Prius jest bardzo lubiana za oceanem, gdzie jej kolejne odsłony biły kolejne rekordy przebiegów – nawet gdy przekraczały one pół miliona kilometrów, kierowcy nie skarżyli się na swoje samochody. Wysoka pozycja w rankingu pozwala przypuszczać, że odważnie stylizowany, ale mechanicznie konwencjonalny Prius IV także przejedzie wiele. Na polskim rynku wtórnym model jeszcze czeka na swój najlepszy czas. Obecnie trwa boom na Priusa III, którego ceny spadły do łatwo akceptowalnego poziomu.
W USA Prius z dopiskiem Prime to odpowiednik dostępnej w Europie wersji Plug-in, której akumulator trakcyjny można ładować z sieci. Jeżeli zabieg będzie powtarzany, istotnie zmniejszy zużycie paliwa na krótkich odcinkach – teoretyczny zasięg „na prądzie” sięga 40 km. Przy obecnych cenach paliwa zaczyna mieć to niebagatelne znaczenie. Kto będzie regularnie uzupełniał prąd, nawet z gniazdka 230 V, za pokonanie 100 km zapłaci najwyżej kilkanaście złotych.
Model znany w Europie jako e-Niro za oceanem był oferowany jako Niro EV. Koreański „elektryk” ma przestronne wnętrze, wydajny napęd elektryczny, akumulator zapewniający spory zasięg oraz korzystną relację ceny do wieku i wyposażenia. Jak widać, po stronie plusów można też wpisać ogólną solidność samochodu.
Pierwsza odsłona praktycznie nieznanego w Europie Lexusa GX zadebiutowała w 2002 r. Auto dzieli rozwiązania techniczne z popularną na Starym Kontynencie i cenioną za trwałość Toyotą Land Cruiser J150, co przekłada się na ponadprzeciętną dzielność terenową. Aby utrzymać atrakcyjność drugiej odsłony GX-a, modernizowano ją w 2013, 2019 i 2021 r. Za każdym razem przybywało LED-ów, systemów wsparcia kierowcy oraz bardziej zaawansowanej elektroniki pokładowej.