Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Dacia Lodgy

Ten model przypomina trochę blaszaną puszkę, ale jest bez wątpienia tani i wyjątkowo funkcjonalny.

  • Lata produkcji: od 2012 r.
  • Silniki: benz. 1.2-1.6 (80-131 KM), diesle 1.5 (95-116 KM)
  • Wersje: minivan
  • Długość/rozstaw osi: 450/281 cm, szerokość/wysokość: 175/168 cm, bagażnik: 207-2617 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Moda na minivany przeminęła, stąd konstruowanie takich nowych aut jest wątpliwą inwestycją. No chyba, że zrobi to Dacia i powstanie wyjątkowo budżetowy projekt. Takie właśnie jest Lodgy. Samochód bazuje na rozwiązaniach technicznych Logana MCV i Renault Grand Scenic. Ma 7 miejsc a w 5-osobowej konfiguracji bagażnik mieści aż 827 l. Na jakość plastików można narzekać. Awaryjność nie jest wcale taka zła.

Dacia-Lodgy_3
Przed liftingiem: kierowcę otaczają twarde plastiki. Dotykowy ekran multimediów to oczywiście opcja.

SILNIKI

Najpewniejszym i jednocześnie najpopularniejszym źródłem napędu jest stary wolnossący silnik 1.6 MPI opracowany przez Renault, który nie dość że jest niezawodny i tani w naprawach, to jeszcze nadaje się do LPG. W ogłoszeniach bardzo często pojawia się także diesel 1.5 dCi (K9). To nie jest pancerna jednostka na lata, ale przynajmniej została udoskonalona w porównaniu ze starymi odpowiednikami montowanymi np. w Renault Megane II. Po 2015 r. gamę zasiliły jednostki Nissana. Jakościowo nie są złe, ale ich serwisowanie kosztuje więcej.

AWARYJNOŚĆ

Główne problemy: korozja, śniedziejące złącza elektryczne, pękające plastiki.

KOSZTY

Auto jest wyjątkowo tanie w zakupie. Ceny części również są dosyć niskie.

SYTUACJA RYNKOWA

Lodgy jest mniej popularna od Logana czy Dustera. Z drugiej strony – dość łatwo o samochód zadbany i krajowy.

Dacia-Lodgy_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Nazwa Lodgy pochodzi od angielskiego słowa lodge i ma podkreślać komfortowe warunki jazdy.
  • W 2011 r. zaprezentowano przedpremierową wersję Lodgy – Lodgy Glace przygotowaną do francuskiej serii wyścigowej Andros Trophy. Auto wyposażono w 3.5 litrowy benzynowy V6/355 KM umieszczony centralnie.
  • Wybrane wersje mają fabryczne zasilanie LPG.

CENY

15 000 zł – Brzydkie, najczęściej białe egzemplarze. Wiele z nich jeździło wcześniej jako taksówki.
25 000 zł – W tym budżecie można wybierać wśród wszystkich wersji. Auta z przebiegiem ok. 100 tys. km.
60 000 zł – Trudno o droższą wersję, bo to już ceny fabrycznie nowych, topowych odmian na wyprzedaży w salonach.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.2 TCe 1.6 MPI 1.6 SCe 1.6 MPi LPG 1.5 dCi 1.5 dCi
Pojemność skokowa 1119 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1461 cm³ 1461 cm³
Zasilanie benz., turbo benzynowy benzynowy benz./LPG turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 116 KM 83 KM 102 KM 83 KM 90 KM 116 KM
Maks. moment obr. 190 Nm 134 Nm 156 Nm 134 Nm 200 Nm 260 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,6 s 11,4 s 11,4s 14,5 s 12,4 s 10,9 s
Prędkość maks. 179 km/h 160 km/h 170 km/h 160 km/h 169 km/h 185 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,0 l/100 km 7,1 l/100 km 6,7 l/100 km 6,7 l/100 km 4,2 l/100 km 4,4 l/100 km

HISTORIA MODELU

2011 - sportowy prototyp Lodgy Glace
2012 - prezentacja Dacii Lodgy w Genewie
2012 - na wybranych rynkach samochód debiutuje jako Renault Lodgy
2014 - „uterenowiona” odmiana Stepway
2015 - nowe silniki opracowane przez Nissana
2017 - lifting, nowa ładniejsza kierownica

Dacia-Lodgy_5
Dacia Lodgy po liftingu.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Niewielkie problemy z korozją
    Szybko zużywa się lakier, rdzewieją elementy podwozia oraz połączenia elektryczne. Ciężko odkręcają się śruby.
  • Problemy z przełączaniem biegów
    Ręczna skrzynia biegów pracuje nieprecyzyjnie od nowości. Z czasem sytuacja się pogarsza. Zgrzytają biegi 1. i 2.
  • Falowanie obrotów w silnikach 1.6
    Chodzi o polecane starsze jednostki Renault. Zdarza się, że falują w nich obroty biegu jałowego a silnik potrafi samoczynnie zgasnąć.
    Diagnostyka w ASO: 250 zł
  • Zacieranie się silników 1.5 dCi
    To już nie jest plaga, ale na warto dmuchać na zimne i zmieniać olej co 8-10 tys. km.

ZALETY I WADY

+ Rekordowo niska cena samochodu.
+ Bardzo dobra funkcjonalność.
+ Optymalna gama silnikowa, w której znajduj się jednostki odpowiednie do zasilania LPG.

- Bardzo niska jakość wykończenia.
- Przeciętny komfort jazdy.

Dacia-Lodgy_4
Gama diesli Dacii Lodgy to pięć wariantów mocy i osprzętu silnika 1.5 dCi

WARTO KUPIĆ

Polecamy tanią w obsłudze wersję z silnikiem Renault 1.6 MPI. Interesująca jest także 1.2 TCe.

UWAŻAJ NA

Zajeżdżone diesle po taksówkach. Lodgy było chętnie kupowane przez taksówkarzy i kierowców Ubera.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 6/6

SUMA: 20/24 pkt

Czytaj także