Ten model przypomina trochę blaszaną puszkę, ale jest bez wątpienia tani i wyjątkowo funkcjonalny.
Moda na minivany przeminęła, stąd konstruowanie takich nowych aut jest wątpliwą inwestycją. No chyba, że zrobi to Dacia i powstanie wyjątkowo budżetowy projekt. Takie właśnie jest Lodgy. Samochód bazuje na rozwiązaniach technicznych Logana MCV i Renault Grand Scenic. Ma 7 miejsc a w 5-osobowej konfiguracji bagażnik mieści aż 827 l. Na jakość plastików można narzekać. Awaryjność nie jest wcale taka zła.
Najpewniejszym i jednocześnie najpopularniejszym źródłem napędu jest stary wolnossący silnik 1.6 MPI opracowany przez Renault, który nie dość że jest niezawodny i tani w naprawach, to jeszcze nadaje się do LPG. W ogłoszeniach bardzo często pojawia się także diesel 1.5 dCi (K9). To nie jest pancerna jednostka na lata, ale przynajmniej została udoskonalona w porównaniu ze starymi odpowiednikami montowanymi np. w Renault Megane II. Po 2015 r. gamę zasiliły jednostki Nissana. Jakościowo nie są złe, ale ich serwisowanie kosztuje więcej.
Główne problemy: korozja, śniedziejące złącza elektryczne, pękające plastiki.
Auto jest wyjątkowo tanie w zakupie. Ceny części również są dosyć niskie.
Lodgy jest mniej popularna od Logana czy Dustera. Z drugiej strony – dość łatwo o samochód zadbany i krajowy.
15 000 zł – Brzydkie, najczęściej białe egzemplarze. Wiele z nich jeździło wcześniej jako taksówki.
25 000 zł – W tym budżecie można wybierać wśród wszystkich wersji. Auta z przebiegiem ok. 100 tys. km.
60 000 zł – Trudno o droższą wersję, bo to już ceny fabrycznie nowych, topowych odmian na wyprzedaży w salonach.
SILNIK | 1.2 TCe | 1.6 MPI | 1.6 SCe | 1.6 MPi LPG | 1.5 dCi | 1.5 dCi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1119 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1461 cm³ | 1461 cm³ |
Zasilanie | benz., turbo | benzynowy | benzynowy | benz./LPG | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 116 KM | 83 KM | 102 KM | 83 KM | 90 KM | 116 KM |
Maks. moment obr. | 190 Nm | 134 Nm | 156 Nm | 134 Nm | 200 Nm | 260 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 10,6 s | 11,4 s | 11,4s | 14,5 s | 12,4 s | 10,9 s |
Prędkość maks. | 179 km/h | 160 km/h | 170 km/h | 160 km/h | 169 km/h | 185 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 6,0 l/100 km | 7,1 l/100 km | 6,7 l/100 km | 6,7 l/100 km | 4,2 l/100 km | 4,4 l/100 km |
2011 - sportowy prototyp Lodgy Glace
2012 - prezentacja Dacii Lodgy w Genewie
2012 - na wybranych rynkach samochód debiutuje jako Renault Lodgy
2014 - „uterenowiona” odmiana Stepway
2015 - nowe silniki opracowane przez Nissana
2017 - lifting, nowa ładniejsza kierownica
+ Rekordowo niska cena samochodu.
+ Bardzo dobra funkcjonalność.
+ Optymalna gama silnikowa, w której znajduj się jednostki odpowiednie do zasilania LPG.
- Bardzo niska jakość wykończenia.
- Przeciętny komfort jazdy.
Polecamy tanią w obsłudze wersję z silnikiem Renault 1.6 MPI. Interesująca jest także 1.2 TCe.
Zajeżdżone diesle po taksówkach. Lodgy było chętnie kupowane przez taksówkarzy i kierowców Ubera.
Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 6/6
SUMA: 20/24 pkt