Samochody używane importowane z zagranicy to wciąż ważne źródło zasilania polskiego rynku wtórnego. Jakie marki i modele były najchętniej sprowadzane do naszego kraju w 2024 roku? W tych kwestiach Polacy wiernie trzymają się wypracowanej przez lata tradycji.
Wiele wskazuje, że wywołane przez pandemię i związane z nią ograniczenia rozchwianie rynku wtórnego mamy za sobą.
Samar poinformował, że tylko w samym grudniu 2024 roku zarejestrowaliśmy 71 537 sprowadzonych z zagranicy używanych aut osobowych i lekkich dostawczych (DMC do 3,5 t), co oznacza wzrost o 16,5% względem grudnia 2023 roku. Samar odnotował też osiemnasty z kolei miesiąc wzrostu. Skumulowany import aut osobowych i lekkich dostawczych w 2024 roku osiągnął poziom 967 579 sztuk, co oznacza wzrost aż o 20,1% względem 2023 roku.
Kluczowym źródłem używanych pojazdów dla polskiego rynku wtórnego pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,4%. Na tamtejszym rynku królują pojazdy rodzimych producentów, więc za zaskoczenie trudno uznać, że najliczniej sprowadzaliśmy samochody niemieckich marek. Wiele z nich to produkty z półki premium – ich zakup na rynku wtórnym to dla części osób spełnienie motoryzacyjnych marzeń.
Z danych Samaru wynika, że w 2024 r., podobnie jak w latach wcześniejszych, największą liczbę sprowadzonych aut używanych rejestrowaliśmy w okresie innym niż zimowy.
Najchętniej sprowadzamy auta niemieckich producentów. Warto zwrócić uwagę na wysokie tempo importu samochodów marek premium, które po latach stają się drogie w utrzymaniu.
Pozycja | Marka | Import w 2024 r. (szt.) |
---|---|---|
1. | Volkswagen | 86 921 |
2. | Ford | 82 374 |
3. | Opel | 79 363 |
4. | Audi | 71 643 |
5. | BMW | 56 663 |
6. | Mercedes | 42 607 |
7. | Peugeot | 40 569 |
8. | Renault | 40 494 |
9. | Hyundai | 38 707 |
10. | Toyota | 33 999 |
11. | Volvo | 32 390 |
12. | Citroen | 29 544 |
13. | Kia | 29 285 |
14. | Skoda | 27 638 |
15. | Nissan | 24 625 |
Audi A4 straciło pierwszą pozycję. Astra i Golf awansowały. W przypadku Opla cenione są niskie koszty utrzymania i dostępność silników dobrze pracujących na LPG.
Pozycja | Marka i model | Import w 2024 r. (szt.) |
---|---|---|
1. | Opel Astra | 24 293 |
2. | Volkswagen Golf | 23 553 |
3. | Audi A4 | 21 292 |
4. | BMW serii 3 | 17 956 |
5. | Ford Focus | 16 501 |
6. | Audi A3 | 14 588 |
7. | VW Passat | 13 840 |
8. | Nissan Qashqai | 13 314 |
9. | Ford Fiesta | 12 767 |
10. | Opel Corsa | 12 594 |
11. | Ford Kuga | 11 852 |
12. | Audi A6 | 11 493 |
13. | BMW serii 5 | 11 342 |
14. | Kia Sportage | 10 613 |
15. | Ford Mondeo | 10 269 |
Zapowiedzi dotyczące wdrożenia stref czystego transportu w wielu miastach Polski, obawy o wysoki koszt napraw leciwych diesli, wysokie ceny oleju napędowego i rosnąca wydajność silników benzynowych robią swoje.
Samar notuje systematyczne spadki zainteresowania używanymi autami z jednostkami wysokoprężnymi. Mimo że ich ceny na Zachodzie topnieją, raczej nie należy spodziewać się istotnego odwrócenia trendu.
Rodzaj napędu | Udział w rynku (proc.) | 2024 vs 2023 (p.p.) |
---|---|---|
Benzynowy | 58,4 | +1,9 |
Diesel | 40,8 | -2,1 |
Elektryczny | 0,6 | +0,1 |
Pozostałe | 0,1 | +0,1 |
Typ silnika przekłada się na wiek importowanych aut. Elektryki są rynkową nowością, więc nawet używane nie mają zaawansowanego wieku. Samar podaje, że najwyższy średni wiek mają używane auta z silnikami benzynowymi. Statystycznie sprowadzane używane auto ma 12,52 roku. Zaczyna się więc zbliżać do 2012 r. Nie są to zatem archaiczne konstrukcje.
Rodzaj napędu | Średni wiek |
---|---|
Benzynowy | 13,02 roku |
Diesel | 11,91 roku |
Elektryczny | 5,2 roku |
Średnia rynkowa | 12,52 roku |