Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
samochody używane na lawecie – widok z tyłu

Jakie auta używane sprowadzaliśmy do Polski w 2024 roku?

fot. archiwum/Motor

Jakie auta używane sprowadzaliśmy do Polski w 2024 roku?

Samochody używane importowane z zagranicy to wciąż ważne źródło zasilania polskiego rynku wtórnego. Jakie marki i modele były najchętniej sprowadzane do naszego kraju w 2024 roku? W tych kwestiach Polacy wiernie trzymają się wypracowanej przez lata tradycji.

Wiele wskazuje, że wywołane przez pandemię i związane z nią ograniczenia rozchwianie rynku wtórnego mamy za sobą.

Samar poinformował, że tylko w samym grudniu 2024 roku zarejestrowaliśmy 71 537 sprowadzonych z zagranicy używanych aut osobowych i lekkich dostawczych (DMC do 3,5 t), co oznacza wzrost o 16,5% względem grudnia 2023 roku. Samar odnotował też osiemnasty z kolei miesiąc wzrostu. Skumulowany import aut osobowych i lekkich dostawczych w 2024 roku osiągnął poziom 967 579 sztuk, co oznacza wzrost aż o 20,1% względem 2023 roku.

 Kluczowym źródłem używanych pojazdów dla polskiego rynku wtórnego pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,4%. Na tamtejszym rynku królują pojazdy rodzimych producentów, więc za zaskoczenie trudno uznać, że najliczniej sprowadzaliśmy samochody niemieckich marek. Wiele z nich to produkty z półki premium – ich zakup na rynku wtórnym to dla części osób spełnienie motoryzacyjnych marzeń.

Liczba sprowadzonych aut

Z danych Samaru wynika, że w 2024 r., podobnie jak w latach wcześniejszych, największą liczbę sprowadzonych aut używanych rejestrowaliśmy w okresie innym niż zimowy.

import-samocchodow-uzywanych-do-polski-w-2024-roku
źródło: Samar

Samochody używane z importu: top 15 marek

Najchętniej sprowadzamy auta niemieckich producentów. Warto zwrócić uwagę na wysokie tempo importu samochodów marek premium, które po latach stają się drogie w utrzymaniu.

Auta używane importowane do Polski: najpopularniejsze modele
Pozycja Marka Import w 2024 r. (szt.)
1. Volkswagen 86 921
2. Ford 82 374
3. Opel 79 363
4. Audi 71 643
5. BMW 56 663
6. Mercedes 42 607
7. Peugeot 40 569
8. Renault 40 494
9. Hyundai 38 707
10. Toyota 33 999
11. Volvo 32 390
12. Citroen 29 544
13. Kia 29 285
14. Skoda 27 638
15. Nissan 24 625

Samochody używane z importu: top 15 modeli

Audi A4 straciło pierwszą pozycję. Astra i Golf awansowały. W przypadku Opla cenione są niskie koszty utrzymania i dostępność silników dobrze pracujących na LPG.

Auta używane importowane do Polski: najpopularniejsze modele
Pozycja Marka i model Import w 2024 r. (szt.)
1. Opel Astra 24 293
2. Volkswagen Golf 23 553
3. Audi A4 21 292
4. BMW serii 3 17 956
5. Ford Focus 16 501
6. Audi A3 14 588
7. VW Passat 13 840
8. Nissan Qashqai 13 314
9. Ford Fiesta 12 767
10. Opel Corsa 12 594
11. Ford Kuga 11 852
12. Audi A6 11 493
13. BMW serii 5 11 342
14. Kia Sportage 10 613
15. Ford Mondeo 10 269

Samochody sprowadzane do Polski – udział rodzajów napędu

Zapowiedzi dotyczące wdrożenia stref czystego transportu w wielu miastach Polski, obawy o wysoki koszt napraw leciwych diesli, wysokie ceny oleju napędowego i rosnąca wydajność silników benzynowych robią swoje.

Samar notuje systematyczne spadki zainteresowania używanymi autami z jednostkami wysokoprężnymi. Mimo że ich ceny na Zachodzie topnieją, raczej nie należy spodziewać się istotnego odwrócenia trendu.

Auta używane importowane do Polski – udział rodzajów napędu
Rodzaj napędu Udział w rynku (proc.) 2024 vs 2023 (p.p.)
Benzynowy 58,4 +1,9
Diesel 40,8 -2,1
Elektryczny 0,6 +0,1
Pozostałe 0,1 +0,1

Rodzaj paliwa a średni wiek sprowadzanych aut

Typ silnika przekłada się na wiek importowanych aut. Elektryki są rynkową nowością, więc nawet używane nie mają zaawansowanego wieku. Samar podaje, że najwyższy średni wiek mają używane auta z silnikami benzynowymi. Statystycznie sprowadzane używane auto ma 12,52 roku. Zaczyna się więc zbliżać do 2012 r. Nie są to zatem archaiczne konstrukcje.

Rodzaj napędu a wiek importowanych aut używanych
Rodzaj napędu Średni wiek
Benzynowy 13,02 roku
Diesel 11,91 roku
Elektryczny 5,2 roku
Średnia rynkowa 12,52 roku

Czytaj także