Analizujemy polski rynek wtórny – w ostatnich 9 latach. Porównujemy liczbę ofert, popularność modeli, ceny i wiek aut używanych w 2015 oraz w 2023 roku. I odnosimy to do sytuacji u naszych południowych sąsiadów – Czechów i Słowaków. Różnic jest sporo, i to nie zawsze tych spodziewanych czy oczywistych.
Efektywne handlowanie używanymi samochodami wymaga nie tylko skuteczności w pozyskiwaniu wartych uwagi aut i ich sprawnej redystrybucji, ale również monitorowania całego rynku, co pozwala na przewidywanie trendów i optymalne wycenianie pojazdów. Od lat rękę na motoryzacyjnym pulsie trzymają specjaliści z sieci sprzedaży AAA Auto. Gromadzone dane udostępniają także w formie opracowań. Jedno z ostatnich dotyczy zmian na rynku wtórnym w latach 2015-2023 – w Polsce, Czechach i na Słowacji.
Eksperci raportują, że w 2015 r. mediana ceny używanego samochodu wynosiła w Polsce 12 700 zł. W 2023 r. za przeciętne auto trzeba było zapłacić aż 29 700 zł, co jednak nie było równoznaczne ze spadkiem jego wieku.
Warto te dane odnieść do sytuacji u naszych sąsiadów z południa. Mediana ceny wzrosła we wszystkich badanych krajach, ale same wartości (jak i wzrosty) znacznie się od siebie różnią. W 2023 r. roku samochody używane oferowano w Czechach za (po przeliczeniu) 35 820 zł, a na Słowacji za 36 507 zł, nasze 29 700 zł wypada tu więc dość skromnie. Ale tylko do momentu, w którym nie przyjrzymy się bliżej, o ile te wartości wzrosły w relacji do analogicznych z 2015 roku – w Czechach to więcej o 66%, na Słowacji – o 60%, a w Polsce – aż o 134%!
Najgorzej wypadamy także pod względem wieku oferowanych na rynku wtórnym aut, który wzrósł we wszystkich krajach z zestawienia, ale... to znowu my jesteśmy tu aktualnie „liderem”. I tak – w Czechach w 2023 r. ów wiek to 11,2 lat, na Słowacji – 10,5 lat, a w Polsce – 12,8 lat.
Redukcji uległa natomiast pula dostępnych pojazdów. W 2023 r. w Polsce na sprzedaż wystawiono o 443 696 mniej używanych aut niż w 2020 r., ale więcej o 89 787 niż w 2015 r. Najwięcej pojazdów szukało kolejnego właściciela w czasie pandemii. W latach 2020 i 2021 specjaliści AAA Auto odnotowali, odpowiednio, 2 364 454 oraz 2 334 434 ofert.
Ponownie warto przyjrzeć się tego typu danym na tle naszych sąsiadów. W Czechach rynek wtórny zaczyna powoli się odradzać po spadkach z lat pandemii. W stosunku do 2022 roku było na nim ok. dziesięć tysięcy ofert samochodów więcej, na Słowacji – prawie trzydzieści tysięcy. W Polsce z kolei rok do roku (2023 do 2022) nastąpił spadek o prawie dwieście tysięcy samochodów. Ale ogólnie we wszystkich krajach z perspektywy długoterminowej w ciągu ostatnich dziewięciu lat widać wzrost.
W 2023 r. w Polsce najczęściej oferowano hatchbacki (30,2% vs 41,3% w 2015 r.), SUV-y (20,2%, zaledwie 6,2% w 2015 r.) oraz kombi (18,7%, 21,1% w 2015 r.). Z kolei w Czechach najczęściej pojawiały się oferty używanych kombi (2023 – 28,9% vs. 2015 – 36,3%) i SUV-ów (2023 - 26,7% vs. 2015 – 6,4%), hatchbacki są dopiero na trzecim miejscu (2023 – 20% vs. 2015 – 29,8%). Na Słowacji wygrywają z kolei SUV-y (2023 – 35,2%, 2015 – 5,7%), drugie miejsce na podium należy do kombi (2023 – 25,2%, 2015 – 33%), trzecie – jak w Czechach – do hatchbacków (2023 – 13,7%, 2015 – 26,2%).
Inne są także preferencje w zakresie najpopularniejszych na rynku wtórnym modeli. Wyraźnie widać tu niezmienne przywiązanie Czechów i Słowaków do „własnej” marki (szczegóły w tabeli w dalszej części materiału).
Najpopularniejszymi modelami samochodów elektrycznych na naszym rynku wtórnym były Nissan Leaf, BMW i3 oraz Tesla Model 3. W Czechach - Škoda Enyaq, BMW i3 i Tesla Model 3, a w Słowacji - Tesla Model 3, Nissan Leaf oraz BMW i3.
Czechy | Słowacja | Polska | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2023 | 2015 | 2023 | 2015 | 2023 | |
1 | Skoda Octavia | Skoda Octavia | Skoda Octavia | Skoda Octavia | Opel Astra | Opel Astra |
2 | Skoda Fabia | Skoda Fabia | Skoda Fabia | Skoda Fabia | Volkswagen Passat | Audi A4 |
3 | Volkswagen Passat | Skoda Superb | Skoda Octavia | Volkswagen Passat | Volkswagen Golf | Volkswagen Golf |
4 | Ford Focus | Volkswagen Golf | Volkswagen Passat | Volkswagen Golf | Audi A4 | BMW serii 3 |
5 | Volkswagen Golf | Volkswagen Passat | Volkswagen Golf | Skoda Superb | Ford Focus | Volkswagen Passat |
6 | Skoda Superb | BMW serii 3 | Skoda Superb | BMW serii 3 | Opel Vectra | Ford Focus |
7 | Ford Mondeo | Ford Focus | Volkswagen Passat | Audi A4 | Opel Corsa | Skoda Octavia |
8 | Skoda Felicia | Volkswagen Touran | BMW serii 5 | Audi A6 | Ford Mondeo | BMW serii 5 |
9 | Renault Megane | BMW serii 5 | Skoda Felicia | BMW serii 5 | Renault Megane | Audi A6 |
10 | Opel Astra | Audi A4 | BMW serii 3 | Opel Astra | BMW serii 3 | Ford Mondeo |
Na rynkach wtórnych Czech i Słowacji królują Skody, które wśród używanych aut w Polsce są rzadziej spotykane – nie brakuje u nas sprowadzanych aut premium. Struktura wszystkich rynków okazała się stabilna – wiele modeli z czołówki na przestrzeni lat najwyżej zamieniło się miejscami.
Polska jest znacznie większym i zamieszkiwanym przez większą liczbę osób krajem od Czech czy Słowacji, co przekłada się na dużo pokaźniejsze rozmiary rynku wtórnego. W ostatnim czasie spada podaż pojazdów, co przekłada się na wzrost ich cen ofertowych.
Inflacja nie została wygaszona, a nowe auta stale drożeją, więc nieuniknione są podwyżki na rynku wtórnym. We wszystkich krajach ceny szybko rosną. Aby ułatwić porównanie, kwoty z czeskich koron i obowiązującego na Słowacji euro przeliczyliśmy na złotówki.