Ceny na rynku wtórnym gwałtownie rosną, a klienci poszukują aut z dolnych półek cenowych. Oznaczać to musi albo wybór starszego rocznika, albo modelu niższej klasy. Albo i jedno, i drugie. Jednocześnie wyraźnie rośnie odsetek osób wyszukujących droższe samochody.
Przedstawiamy kolejną część raportu podsumowującego rok 2022 opracowanego przez popularną platformę ogłoszeniową Otomoto.pl.
W pierwszej skupiliśmy się na najbardziej poszukiwanych modelach na naszym rynku aut używanych, teraz przyjrzymy się kwestiom związanym z zakupem auta.
Przede wszystkim temu w jakich przedziałach cenowych wyszukuje się najwięcej samochodów, jak zmieniły się ceny w ciągu roku i jak wygląda sposób finansowania zakupu pojazdu.

W porównaniu z 2021 rokiem w serwisie Otomoto.pl spadła liczba wyświetleń używanych samochodów w cenie do 40 tys. zł. W gronie aut za 40-60 tys. zł nie odnotowano zmian, natomiast wzrósł odsetek wyświetleń ogłoszeń sprzedaży pojazdów wycenianych na 60 tys. zł i więcej, co może mieć związek z rosnącymi cenami nowych samochodów oraz ich niedoborami. Dobrze wyposażona, zadbana kilkuletnia „używka” staje się coraz ciekawszą alternatywą – nie tylko ze względu na cenę, ale także możliwość odbioru od ręki.
| Kwota | Rok 2021 | Rok 2022 |
|---|---|---|
| Do 5 tys. zł | 5,0% | 4,0% |
| 5-10 tys. zł | 9,1% | 8,1% |
| 10-15 tys. zł | 9,0% | 8,3% |
| 15-20 tys. zł | 9,7% | 9,0% |
| 20-25 tys. zł | 7,7% | 7,1% |
| 25-30 tys. zł | 7,9% | 7,6% |
| 30-35 tys. zł | 5,7% | 5,4% |
| 35-40 tys. zł | 6,0% | 5,9% |
| 40-45 tys. zł | 3,9% | 3,9% |
| 45-50 tys. zł | 4,4% | 4,4% |
| 50-60 tys. zł | 6,1% | 6,1% |
| 60-70 tys. zł | 4,8% | 5,1% |
| 70-80 tys. zł | 3,6% | 3,9% |
| 80-90 tys. zł | 2,8% | 3,2% |
| 90-100 tys. zł | 2,2% | 2,5% |
| 100-150 tys. zł | 5,2% | 6,5% |
| 150-200 tys. zł | 2,8% | 3,4% |
| Pow. 200 tys. zł | 4,2% | 5,6% |
Na podstawie danych ogłoszeń publikowanych w Otomoto można stwierdzić, że na przestrzeni roku auta drożały średnio o 26%. Największy, bo wynoszący aż 31%, skok dotyczył samochodów w wieku 5-10 lat. Rekordy te wcale nie zostały ustanowione przez modele premium, a przez popularne auta, których Top 5 prezentujemy poniżej.
| Auta | Zmiana |
|---|---|
| Samochody w wieku 5-10 lat | 31,00% |
| Średnia dla aut używanych | 26,00% |
| Volkswagen Golf | 23,26% |
| BMW serii 3 | 21,64% |
| Volkswagen Passat | 18,87% |
| Audi A4 | 18,69% |
| Opel Astra | 14,81% |

Wejście w posiadanie samochodu – zarówno nowego, jak i używanego – staje się coraz trudniejsze. W 2022 r. wciąż byliśmy świadkami ograniczonej dostępności aut w salonach, topniejącego importu z Zachodu oraz pędzącej inflacji. Nie powinno więc dziwić, że rośnie grono osób szukających współfinansowania swojego zakupu. Podpisując umowę, warto zwrócić uwagę na jej treść i warunki – np. w przypadku kredytu rosnące stopy procentowe mogą znacząco wpłynąć ja jego całkowity koszt.

Otomoto.pl, powołując się na dane z Carsmile, podało, że 60% umów leasingu jest zawieranych na 5 lat. W przypadku wynajmu długoterminowego okres najczęściej wynosił 3 lata. Dotyczył on 69% umów. Udział kredytu czy współfinansowania okazał się najwyższy dla marek premium. Średnia dla wszystkich pojazdów to 74% ich całkowitej wartości. Poniżej prezentujemy marki, w których przypadku udział kwoty finansowania zewnętrznego do wartości auta był największy i najmniejszy.
| Marka | Udział finansowania |
|---|---|
| Lexus | 89,0% |
| Jaguar | 88,0% |
| Audi | 86,0% |
| Skoda | 51,0% |
| Subaru | 35,0% |
| Honda | 25,0% |
Kobiety decydujące się na finansowanie pojazdu wybierają umowę na dłuższy czas oraz nieco większą część pojazdu od mężczyzn. Statystycznie rzecz biorąc, kierowcy z miast liczących 100-250 tys. mieszkańców korzystają z największego współfinansowania – wynoszącego aż 82% wartości pojazdu. Z raportu Otomoto.pl wynika też, że posiadający kredyt hipoteczny biorą większe kredyty na zakup auta niż pozostali (średnio 30 878 złotych).