Przeglądając oferty sprzedaży aut używanych, widzimy, że oferta coraz bardziej rozmija się z potrzebami kupujących. Budżet przeciętnego nabywcy jest ograniczony, a wybierać może przede wszystkim wśród drogich, kilkuletnich pojazdów.
Dane publikowane cyklicznie przez Eurostat są dla nas bezlitosne. Z przedstawionego w sierpniu bieżącego roku zestawienia wynika, że to właśnie Polacy jeżdżą najstarszymi w Europie autami – aż 41,3% z nich ma ponad 20 lat, 37,1% to samochody w wieku od 10 do 20 lat, a tylko 5% z nich to auta liczące sobie maksymalnie 2 lata.
Świadomość tego, jak kształtuje się struktura wiekowa samochodów poruszających się po naszych drogach pomaga też w zrozumieniu, skąd się biorą liczne protesty i tak silny opór przed wprowadzaniem w polskich miastach stref czystego transportu. Ich działanie ma stopniowo eliminować z centrów miast, a w przypadku Krakowa – nawet z całego jego obszaru, właśnie najstarsze pojazdy. Ze statystyk wyraźnie wynika, że problem ten może dotyczyć znacznego procenta właścicieli samochodów.
Sęk w tym, że nawet jeśli część z nich stać by było na zakup nieco młodszego auta, czyli przesunięcie, choć o parę lat, „wyroku”, nie bardzo mają w czym wybierać. Rynek samochodów używanych ma bowiem bardzo nieprzyjazną takim planom strukturę i sprzyja głównie dość majętnym klientom
Z opublikowanych przez AAA AUTO danych wynika, że w październiku bieżącego roku najwięcej ofert sprzedaży dotyczyło aut w wieku 4 lat – 12 009, a ich mediana ceny wyniosła aż 85 900 zł (przy medianie przebiegu 84 363 km). Za nimi znalazły się samochody w wieku 5 lat – 11 751 ofert i auta 6-letnie – 10 735 ofert. Natomiast samochodów 20-letnich wystawionych na sprzedaż było jedynie 4879.
W opinii ekspertów z AAA Auto, od lat śledzących sytuację na polskim rynku, mimo tego, że park jeżdżących po naszych drogach aut wciąż jest bardzo leciwy, sytuacja związana z wiekiem samochodów oferowanych na sprzedaż stopniowo ulega zmianie.
Mimo tego, że wciąż najwięcej samochodów ma ponad dwadzieścia lat, to od kilku lat obserwuję stopniowo malejącą medianę wieku aut na wtórnym rynku. W tym samym okresie 2020 roku najwięcej było ofert sprzedaży aut w wieku ponad 13 lat. Zatem auta stają się młodsze, co z czasem korzystnie wpłynie na bezpieczeństwo na polskich drogach.
Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO
TOP 10 modeli w październiku 2023 r. | ||||
---|---|---|---|---|
Model | Liczba ofert | Mediana ceny (zł) | Mediana przebiegu (km) | Mediana wieku (lata) |
Skoda Octavia | 3984 | 69 550 | 119 279 | 4,0 |
Toyota Corolla | 2916 | 89 899 | 69 278 | 4,0 |
Volkswagen Golf | 2671 | 65 900 | 104 700 | 4,0 |
Opel Astra | 2552 | 56 999 | 93 740 | 4,0 |
Volkswagen Passat | 2476 | 92 900 | 113 780 | 4,0 |
Škoda Superb | 2216 | 105 900 | 120 000 | 4,0 |
Ford Focus | 2012 | 64 900 | 123 022 | 4,0 |
Škoda Fabia | 1957 | 44 900 | 100 189 | 3,9 |
BMW serii 3 | 1597 | 125 000 | 87 530 | 4,0 |
Renault Megane | 1533 | 61 900 | 82 765 | 4,0 |