Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mercedes GLK

Mercedes GLK

Mercedes GLK

Drogi w zakupie, ale zaskakująco trwały model. Polecamy auta z 4-cylindrowym dieslem i napędem na tył.

  • Lata produkcji: 2008-2015
  • Silniki: benz. 2.0-3.5 (184-306 KM), diesle 2.1-3.0 (143-231 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 453/276 cm, szerokość/wysokość: 184-189/167 cm, bagażnik: 450-1550 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Mercedes GLK jest wyjątkowo niepozorną propozycją. W salonach sprzedawał się tak sobie (średnio 23 tys. szt. rocznie), a i w ogłoszeniach pojawia się rzadko. Jest drogi w zakupie i nie gwarantuje szybkiej odsprzedaży. W 2012 roku samochód przeszedł niewielki lifting, który nie poprawił jego notowań w segmencie. Trzy lata później zadebiutował zgrabniej narysowany GLC, który bez porównania lepiej radzi sobie na rynku.

Mercedes-GLK_3
Wnętrze przed liftingiem. Po modernizacji pojawiły się okrągłe nawiewy powietrza.

SILNIKI

Oferta silnikowa na polskim rynku wtórnym składa się prawie wyłącznie z diesli. Początkowo bazową propozycją był 170-konny 220 CDI. To udana, polecana jednostka. W 2010 r. pojawiła się jego słabsza, 143-konna odmiana (200 CDI). Flagowy diesel to 350 CDI o mocy 231 KM. Ale są jeszcze odmiany pośrednie – 250 CDI oraz 320 CDI. Tak naprawdę wszystkie mocniejsze wersje zasługują na uwagę i jeśli trafią się w atrakcyjnej cenie – warto się skusić. Gamę benzynowych silników Mercedesa tworzą czterocylindrowe, dwulitrowe „rzędówki” (184-211 KM) oraz silniki V6 (3.0-3.5 o mocy od 231 do 306 KM)

AWARYJNOŚĆ

Auto jest trwałe. Nie można narzekać nawet na filtry DPF.

KOSZTY

Drogi samochód, dość tanie części.

SYTUACJA RYNKOWA

Auto pozostaje w cieniu większego modelu ML, więc przy zakupie można się skutecznie targować.

Mercedes-GLK_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Niektóre egzemplarze mają pakiet off-road, który obejmuje zwiększony prześwit o 3 cm, szereg terenowych ozdób na nadwoziu i tryb terenowy w działaniu układu ABS oraz kontroli trakcji.
  • Uspokajamy wszystkich, którzy obawiają się problemów z układem wtryskowym w dieslach z okolicy rocznika 2010 – to historia, producent rozwiązał sprawę w okresie gwarancji, wymieniając wadliwe elementy.

CENY

45 000 zł – Minimum na zakup. Warto się zastanowić, bo w tej cenie są auta tańszych marek w lepszym stanie.
70 000 zł – Realna szansa na zakup auta z lat 2011-2013 z przebiegiem niższym niż 200 tys. km.
150 000 zł – Auta w specjalnych wersjach oraz te z końcówki produkcji. Przebiegi – ok. 100 tys. km.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 300 350 200 CDI 220 CDI 250 CDI 350 CDI
Pojemność skokowa 2996 cm³ 3498 cm³ 2143 cm³ 2143 cm³ 2143 cm³ 2987 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 231 KM 272 KM 143 KM 170 KM 204 KM 231 KM
Maks. moment obr. 300 Nm 350 Nm 350 Nm 400 Nm 500 Nm 540 Nm
Przysp. 0-100 km/h 7,6 s 6,7 s 10,3 s 8,8 s 7,9 s 7,9 s
Prędkość maks. 210 km/h 230 km/h 195 km/h 205 km/h 210 km/h 225 km/h
Średnie zuż. paliwa 10,2 l/100 km 10,5 l/100 km 5,8 l/100 km 6,7 l/100 km 6,7 l/100 km 8,0 l/100 km

Mercedes-GLK_4

HISTORIA MODELU

2008 - prezentacja modelu GLK, wszystkie wersje mają napęd na cztery koła
2009 - do gamy dołącza tańszy model z napędem na tył
2012 - lifting – nowe światła z wbudowanymi panelami LED, nowe zderzaki
2015 - koniec produkcji, następca ma już inną nazwę.

Mercedes-GLC_5
Następca nazywa się Mercedes GLC.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Problemy wersji benzynowych
    W modelach 4-cylindrowych warto po zakupie sprawdzić stan rozrządu ponieważ zdarza się, że się naciąga.
    Wymiana rozrządu: od 4000 zł
  • Awarie systemu automatycznego zamykania tylnej klapy
    To wada większości Mercedesów z tamtego okresu.
  • Problematyczny M276
    W modelach V6 z silnikiem M276 trzeba się nastawić na wymianę zużytego wałka balansującego (wyciera się zębatka współpracująca z łańcuchem rozrządu).
    Koszt serwisu: ponad 5 tys. zł
  • Awarie wskaźnika paliwa.
    Zawiesza się, wprowadza w błąd.

ZALETY I WADY

+ Wysoka jakość wykonania.
+ Dobre osiągi większości wersji.
+ Kompletne wyposażenie, duża liczba opcji dobieranych indywidualnie.
+ Znikoma awaryjność.

- Wysokie ceny aut używanych.
- Ograniczona podaż na naszym rynku.

WARTO KUPIĆ

Warto zapolować na auto, które pełniło rolę drugiego samochodu w rodzinie i ma realny, niski przebieg.

UWAŻAJ NA

Samochody przerabiane na LPG. Instalacje spisują się nieźle w tym modelu, pod warunkiem że są dobrze zamontowane.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 6/6
Niezawodność: 6/6
Koszty: 3/6

SUMA: 20/24 pkt

Czytaj także