Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mercedes ML (W164)

Mercedes ML (W164)

Archiwum

Mercedes ML (W164)

Druga generacja Mercedesa ML jest znacznie lepszym autem od pierwszej. Używane egzemplarze trzymają ceny.

  • Lata produkcji: 2005-2011
  • Silniki: benz. 3.5-6.2 (272-510 KM), diesle 3.0-4.0 (190-306 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 478/292 cm, szerokość/wysokość: 191/181 cm, bagażnik: 550-2050 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Samochód był produkowany wyłącznie w USA, gdzie znajdował się też największy rynek zbytu. Mimo sporych rozmiarów nie oferowano trzeciego rzędu siedzeń. Kto szukał jeszcze większego Mercedesa, od 2006 r. mógł wybrać model GL, technicznie blisko spokrewniony z ML.

Mercedes-ML-W164_3
W każdym ML można liczyć na wysokiej jakości materiały, dbałość o szczegóły i bogate wyposażenie.

SILNIKI

Paleta jednostek napędowych była spora, jednak w Europie królują diesle. Na mocne jednostki benzynowe najłatwiej trafić w ML-ach sprowadzonych z USA. Optymalnym wyborem będzie diesel 3.0 V6. Flagowy 4.0 V8 zapewnia nieco lepsze osiągi, ale dużo więcej pali i jest droższy w naprawach.

AWARYJNOŚĆ

Poza kapryśną elektroniką, trudno wskazać usterki, które miałby przypadkowy charakter, a nie wynikały z eksploatacyjnego zużycia. A do takich zaliczają się problemy z łańcuchami rozrządu czy pneumatycznym zawieszeniem.

KOSZTY

Utrzymanie ML-a jest drogie (auta z silnikami V6) lub... bardzo drogie (jednostki V8). Konieczność wyłożenia na naprawę czy większy serwis nawet kilkunastu tysięcy złotych nie jest czarnym scenariuszem, tylko rzeczywistością. Kieszeń kierowcy drenuje szczególnie flagowa wersja AMG – wiele części do niej nie występuje w formie zamienników.

SYTUACJA RYNKOWA

Zaskakująco duża podaż. Blisko 280 aut do wyboru. Zdecydowana większość z nich to diesle.

Mercedes-ML-W164_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Wszystkie Mercedesy ML mają stały, oparty o centralny mechanizm różnicowy napęd na obie osie 4Matic, który rozdziela siły napędowe na przednią i tylną oś w proporcji 45:55.
  • Jedną z opcji był pakiet Offroad ze 100-procentową blokadą centralnego i tylnego mechanizmu różnicowego, reduktorem oraz osłonami podwozia.
  • W wielu wersjach znajdziemy opcjonalne zawieszenie pneumatyczne Airmatic .

CENY

30 000 zł – Kiepskie ML-e kosztują od 25 do 30 tys. zł. Co ciekawe – w tym przedziale znajdziemy wiele roczników.
50 000 zł – Optymalna kwota na zakup zadbanego auta z lat 2007-2008. Dominują wersje wysokoprężne 320 CDI.
110 000 zł – ML II jest silnym konkurentem BMW X5 – widać to doskonale na podstawie porównania cen – są podobne.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 350 500 ML 500 ML 63 280 CDI 320 CDI 350 CDI 420 CDI
Pojemność skokowa 3498 cm³ 4966 cm³ 5461 cm³ 6208 cm³ 2987 cm³ 2987 cm³ 2987 cm³ 3996 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 272 KM 306 KM 388 KM 510 KM 190 KM 224 KM 211 KM 306 KM
Maks. moment obr. 350 Nm 460 Nm 530 Nm 630 Nm 440 Nm 510 Nm 540 Nm 700 Nm
Przysp. 0-100 km/h 8,4 s 6,9 s 5,8 s 5,0 s 9,8 s 8,6 s 8,7 s 6,5 s
Prędkość maks. 225 km/h 240 km/h 250 km/h 250 km/h 205 km/h 215 km/h 210 km/h 235 km/h
Średnie zuż. paliwa 11,4 l/100 km 13,4 l/100 km 13,1 l/100 km 16,5 l/100 km 9,6 l/100 km 9,6 l/100 km 8,7 l/100 km 10,6 l/100 km

HISTORIA MODELU

2005 - premiera drugiej generacji ML (W164)
2008 - face lifting – nowy pas przedni, odświeżone wnętrze, wprowadzenie automatycznych skrzyń 7G-Tronic
2010 - zakończenie produkcji wersji ML 450 CDI ML 63 AMG
2011 - trzecia generacja Mercedesa ML (W166)

Mercedes-ML-W166_4
Trzecia generacja Mercedesa ML (W166).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Problemy z zawieszeniem pneumatycznym
    Zmniejszanie się prześwitu podczas postoju świadczy o nieszczelnościach układu.
    Koszt jednego miecha: od 1900 zł
  • Awarie podnośnika tylnej klapy
    Siłownik klapy bagażnika potrafi się zacinać. Można spróbować zamontować używany.
    Koszt naprawy: od 500 zł
  • Awarie skrzyń biegów w dieslach V8
    Potężny moment obrotowy istotnie skraca żywotność skrzyń biegów.
    Koszt naprawy: od 4000 zł
  • Awarie turbosprężarek
    Diesel V8 ma dwie turbiny, a ich wymiana wymaga demontażu silnika.
    Koszt wymiany: od 5000 zł

ZALETY I WADY

+ Wysoki komfort jazdy dzięki mocy silników i pneumatycznemu zawieszeniu.
+ Bogate wyposażenie większości aut.
+ Skuteczny i trwały napęd 4Matic.

- Bardzo wysokie koszty zakupu i utrzymania.
- Duże spalanie (także diesle).
- Wysokie przebiegi używanych aut.

WARTO KUPIĆ

ML-a z udokumentowaną historią serwisową. Raczej diesla, biorąc pod uwagę wysokie zużycie paliwa przez silniki benzynowe.

UWAŻAJ NA

Samochody sprowadzone z USA. Większość została naprawiona po poważnych wypadkach czy podtopieniach.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 6/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 4/6

SUMA: 19/24 pkt

Czytaj także