Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mercedes klasy S (W221)

Mercedes klasy S (W221)

Archiwum

Mercedes klasy S (W221)

To obecnie najlepsza „eska” na rynku wtórnym. Chodzi nie tylko o komfort jazdy. ale także o koszty serwisowania oraz o niezawodność.

  • Lata produkcji: 2005-2013
  • Silniki: benz. 3.0-6.2 (231-525 KM), diesle 2.1-4.0 (204-320 KM)
  • Wersje: sed
  • Długość/rozstaw osi: 508-523/303-316 cm, szerokość/wysokość: 187/147 cm, bagażnik: 560 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Miłośnicy marki zacierają ręce. W przeciwieństwie do przeciętnej pod względem jakościowym poprzedniej generacji modelu, ta jest naprawdę udana. Nie rdzewieje, nie psuje się ponad miarę i sprawia wrażenie samochodu na lata. Z drugiej strony – zaawansowanie techniczne budzi szacunek. Do wyboru dwie wersje nadwozia – zwykła i wydłużona oraz dwie wersje zawieszenia (pneumatyczne oraz hydropneumatyczne). Kropką nad „i” jest opcjonalny napęd na cztery koła.

Mercedes-klasy-S-W221_3
W lepiej wyposażonych wersjach cyfrowy prędkościomierz może zamienić się w ekran noktowizora.

SILNIKI

W przypadku starszych, najtańszych modeli lepiej poszukać wersji benzynowej (byle nie S350) i przystosować ją do zasilania gazem. Jeśli ktoś dysponuje większym budżetem może śmiało kupować diesla. Polecamy wersje 320CDI oraz 350 CDI. S450 CDI to już wybór większego ryzyka. Najekonomiczniejszą opcją jest S250 CDI (dostępny od 2011 r. silnik 4-cylindrowy 2.1/204 KM).

AWARYJNOŚĆ

To najbardziej niezawodne i najtańsze w naprawach auto w tym segmencie.

KOSZTY

Ceny aut są wysokie, ale rachunki za części i serwis można zaakceptować. Po zakupie warto przygotować ok. 5-10 tys. zł na doprowadzenie auta do idealnego stanu (regeneracja wtryskiwaczy, filtra cząstek, rozrządu).

SYTUACJA RYNKOWA

Właśnie ta generacja klasy S jest najpopularniejszą „eską” w ogłoszeniach i najczęściej sprowadzanym luksusowym autem.

Mercedes-klasy-S-W221_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Pneumatyczne zawieszenie AirMatic jest seryjne. Droższe wersje mają także hydraulikę Active Body Control, która ogranicza przechyły w zakrętach, podczas przyspieszania i hamowania.
  • Model V12 ma tak mocny silnik, że wystarcza mu automat 5-biegowy, pozostałe wersje mają 7-biegów.
  • Niektóre elementy wyposażenia, np. przetwornice ksenonów są kodowane pod dany egzemplarz.

CENY

35 000 zł – Widać niewielką obniżkę cen. Przepustką do klasy S W221 jest ok. 35 tys. zł (zwykle są to „benzyny” z LPG).
50 000 zł – Tu się nic nie zmieniło. Żeby kupić ładne auto serwisowane, trzeba przygotować ok. 50 tys. zł.
170 000 zł – Tyle kosztują zadbane auta z końcówki produkcji. To najczęściej diesle z przebiegiem ok. 100 tys. km.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK S 350 S 400 H S 450 S 500 S 600 S 250 CDI S 320 CDI S 350 CDI S 450 CDI
Pojemność skokowa 3498 cm³ 3498 cm³ 4663 cm³ 5461 cm³ 5513 cm³ 2143 cm³ 2987 cm³ 2987 cm³ 3996 cm³
Zasilanie benzynowy benz.+elektr. benzynowy benzynowy benz. biturbo turbodiesel diesel biturbo diesel biturbo diesel biturbo
Moc maks. 272 KM 299 KM 340 KM 388 KM 517 KM 204 KM 235 KM 258 KM 320 KM
Maks. moment obr. 350 Nm 350+160 Nm 460 Nm 530 Nm 630 Nm 500 Nm 540 Nm 620 Nm 730 Nm
Przysp. 0-100 km/h 7‚3 s 7‚2 s 5‚9 s 5‚4 s 4‚6 s 8‚2 s 7‚8 s 7‚1 s 6‚6 s
Prędkość maks. 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 240 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Średnie zuż. paliwa 10‚3 l/100 km 7‚9 l/100 km 11‚4 l/100 km 11‚9 l/100 km 14‚9 l/100 km 5‚7 l/100 km 8‚5 l/100 km 6‚2 l/100 km 9‚6 l/100 km

HISTORIA MODELU

2005 - debiut rynkowy klasy S W221
2006 - w ofercie 8-cylindrowy diesel oraz „czysta” wersja 320 CDI BlueEfficiency
2009 - lifting, wersja hybrydowa
2010 - wersja E63 AMG Biturbo (544 KM)
2011 - wariant 2.1 diesel – 4-cylindrowa klasa S
2013 - debiut nowej generacji: S W222

Mercedes-klasy-S-W222_4
Kolejna generacja Mercedesa klasy S (W222).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Nie działa wyposażenie wnętrza
    Problemy wynikają z drobnych awarii elektroniki. Psują się tzw. moduły SAM.
    Koszt wymiany używanych: od 300 zł
  • Auto nie chce się wypoziomować
    W tańszych wersjach rozszczelnia się pneumatyka. W droższych – pneumatyko-hydraulika (AMG, V12).
  • Nierówna praca V12
    W silnikach benzynowych V12 przepalają się tzw. listwy zapłonowe (są dwie)
    Koszt używanej: od 1500 zł
  • Awarie sterowników w „automatach”
    To raczej zużycie eksploatacyjne. Po 300-400 tys. km trzeba regenerować skrzynię.
    Koszt regeneracji: od 4000 zł

ZALETY I WADY

+ Bardzo wysoki komfort jazdy.
+ Świetna jakość wykończenia.
+ Niektóre jednostki nadają się do LPG.
+ Mocne i bardzo mocne silniki, świetne skrzynie biegów .

- Wysoki koszty zakupu i obsługi.
- Brak zamienników do silników z topowych wersji.

WARTO KUPIĆ

Tak jak w przypadku CLS-a polecamy model 320 CDI. Niezłym pomysłem będzie także... starsza benzyna z gazem.

UWAŻAJ NA

Kieruj się intuicją – najwięcej problemów generują podejrzanie tanie oferty bez wiarygodnej historii serwisowej.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 3/6

SUMA: 17/24 pkt

Czytaj także