Ten samochód to gadżet. Jakiekolwiek próby racjonalnej oceny funkcjonalności czy opłacalności nie mają sensu.
Countryman jest największym modelem w gamie Mini. Od zwykłej, miejskiej wersji, jest dłuższy o ok. 20 i szerszy o 3 cm. Znacznie wygodniej siedzi się z tyłu. Powiększono wyraźnie bagażnik. W 2013 roku do gamy dołączył jeszcze bardziej stylowy i znacznie mniej racjonalny model 3-drzwiowy o nazwie Paceman. W 2014 r. samochód przeszedł niewielki lifting.
Gama silnikowa jest imponująca, ale jeśli się przyjrzeć dokładniej, okazuje się, że powstała na bazie trzech jednostek napędowych. Podstawa to wolnossący silnik benzynowy 1.6 w wersjach 98-122 KM. Półka wyżej – jego odmiany turbodoładowane. Paletę diesli tworzą 16-zaworowe silniki 1.6D oraz 2.0D. Wszystkie jednostki opracowało BMW.
Szkoda, że żadna z wersji nie zasługuje na miano używanego pewniaka. Zarówno w modelach benzynowych jak też wysokoprężnych pojawiają się problemy z łańcuchem rozrządu. Do ceny zakupu auta warto doliczyć 3-5 tys zł na serwis po zakupie.
Samochód jest jeszcze drogi w zakupie. Ograniczona popularność odbija się negatywnie na podaży części zamiennych. Jest ich niewiele, okazują się drogie.
Uwaga na auta powypadkowe. Ze względu na astronomiczne ceny, handlarze mają duży margines na naprawy.
30 000 zł – Ceny najtańszych Countrymanów spadły do 30 tys. zł. Miks aut jeżdżących, „anglików” i wraków.
50 000 zł – Optymalna kwota na zakup Countrymana w dobrym stanie. Można szukać ofert w salonach ASO.
85 000 zł – Trudno określić górną cenę, bo w tej grupie aut dominują limitowane wersje dla miłośników marki.
SILNIK | 1.6 (One) | 1.6 (Cooper) | 1.6 (Cooper S) | 1.6 (Cooper S) | 1.6 (JCW) | 1.6 (One D) | 2.0 (Cooper D) | 2.0 (CSD) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 98 KM | 122 KM | 184 KM | 190 KM | 218 KM | 90 KM | 112 KM | 143 KM |
Maks. moment obr. | 153 Nm | 160 Nm | 240 Nm | 240 Nm | 300 Nm | 215 Nm | 270 Nm | 305 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 12,9 s | 10,7 s | 7,8 s | 7,7 s | 6,9 s | 13,4 s | 11,8 s | 9,4 s |
Prędkość maks. | 175 km/h | 190 km/h | 207 km/h | 213 km/h | 222 km/h | 170 km/h | 180 km/h | 195 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 5,9 l/100 km | 6,1 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,4 l/100 km | 7,3 l/100 km | 4,3 l/100 km | 4,4 l/100 km | 4,6 l/100 km |
2010 - debiut modelu Mini Countryman
2013 - do gamy dołącza odmiana 3-drzwiowa Paceman
2014 - niewielka modernizacja, nowe światła, zderzaki, zaktualizowana lista wyposażenia dodatkowego, odświeżone silniki
2016 - druga generacja modelu
+ Oryginalny wygląd.
+ Do samochodu mieści się cała rodzina.
+ Diesle są oszczędne i bardzo dynamiczne.
+ W opcji napęd na cztery koła.
- Wysokie ceny aut i części karoseryjnych.
- Przeciętna jak na tę cenę jakość wykończenia.
Skoro żaden silnik nie jest pewniakiem, polecamy topowego diesla. Zapewnia dobre osiągi i jest bardzo ekonomiczny.
Okazyjnie tanie egzemplarze benzynowe. Na ogół mają jakiś problem z silnikiem,
co jest faktyczną przyczyną obniżki ceny.
Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 2/6
SUMA: 15/24 pkt