Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mini Countryman I

Mini Countryman I

Archiwum

Mini Countryman I

Ten samochód to gadżet. Jakiekolwiek próby racjonalnej oceny funkcjonalności czy opłacalności nie mają sensu.

  • Lata produkcji: 2010–2016
  • Silniki: benz. 1.6 (98-218 KM), diesle 1.6-2.0 (90-143 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 410/260 cm, szerokość/wysokość: 179/156 cm, bagażnik: 350–1170 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Countryman jest największym modelem w gamie Mini. Od zwykłej, miejskiej wersji, jest dłuższy o ok. 20 i szerszy o 3 cm. Znacznie wygodniej siedzi się z tyłu. Powiększono wyraźnie bagażnik. W 2013 roku do gamy dołączył jeszcze bardziej stylowy i znacznie mniej racjonalny model 3-drzwiowy o nazwie Paceman. W 2014 r. samochód przeszedł niewielki lifting.

Mini-Countryman-I_3
W lepszych wersjach olbrzymi centralny zegar ma duży wyświetlacz multimediów.

SILNIKI

Gama silnikowa jest imponująca, ale jeśli się przyjrzeć dokładniej, okazuje się, że powstała na bazie trzech jednostek napędowych. Podstawa to wolnossący silnik benzynowy 1.6 w wersjach 98-122 KM. Półka wyżej – jego odmiany turbodoładowane. Paletę diesli tworzą 16-zaworowe silniki 1.6D oraz 2.0D. Wszystkie jednostki opracowało BMW.

AWARYJNOŚĆ

Szkoda, że żadna z wersji nie zasługuje na miano używanego pewniaka. Zarówno w modelach benzynowych jak też wysokoprężnych pojawiają się problemy z łańcuchem rozrządu. Do ceny zakupu auta warto doliczyć 3-5 tys zł na serwis po zakupie.

KOSZTY

Samochód jest jeszcze drogi w zakupie. Ograniczona popularność odbija się negatywnie na podaży części zamiennych. Jest ich niewiele, okazują się drogie.

SYTUACJA RYNKOWA

Uwaga na auta powypadkowe. Ze względu na astronomiczne ceny, handlarze mają duży margines na naprawy.

Mini-Countryman-I_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Wersje bazowe mają napęd na koła przednie. Droższe odmiany są wyposażone w międzyosiowe sprzęgło sterowane elektronicznie i napęd 4x4.
  • Zmorą egzemplarzy odbudowywanych po stłuczkach jest... niekompletność. Tak duża liczba detali utrudnia doprowadzenie rozbitego auta do idealnego stanu. Zawsze czegoś brakuje, ponieważ niektóre części karoseryjne są towarem deficytowym.

CENY

30 000 zł – Ceny najtańszych Countrymanów spadły do 30 tys. zł. Miks aut jeżdżących, „anglików” i wraków.
50 000 zł – Optymalna kwota na zakup Countrymana w dobrym stanie. Można szukać ofert w salonach ASO.
85 000 zł – Trudno określić górną cenę, bo w tej grupie aut dominują limitowane wersje dla miłośników marki.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 (One) 1.6 (Cooper) 1.6 (Cooper S) 1.6 (Cooper S) 1.6 (JCW) 1.6 (One D) 2.0 (Cooper D) 2.0 (CSD)
Pojemność skokowa 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benz., turbo benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 98 KM 122 KM 184 KM 190 KM 218 KM 90 KM 112 KM 143 KM
Maks. moment obr. 153 Nm 160 Nm 240 Nm 240 Nm 300 Nm 215 Nm 270 Nm 305 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,9 s 10,7 s 7,8 s 7,7 s 6,9 s 13,4 s 11,8 s 9,4 s
Prędkość maks. 175 km/h 190 km/h 207 km/h 213 km/h 222 km/h 170 km/h 180 km/h 195 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,9 l/100 km 6,1 l/100 km 6,3 l/100 km 6,4 l/100 km 7,3 l/100 km 4,3 l/100 km 4,4 l/100 km 4,6 l/100 km

HISTORIA MODELU

2010 - debiut modelu Mini Countryman
2013 - do gamy dołącza odmiana 3-drzwiowa Paceman
2014 - niewielka modernizacja, nowe światła, zderzaki, zaktualizowana lista wyposażenia dodatkowego, odświeżone silniki
2016 - druga generacja modelu

Mini-Countryman-II_4
Mini Countryman II.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Awarie łańcuchowego rozrządu
    Problem dotyczy wszystkich wersji benzynowych i dwulitrowych wysokoprężnych. W tych pierwszych przedwcześnie zużywa się napinacz. Koszt jego wymiany to 1200 zł. W tych drugich niezbędne jest rozebranie całego łańcuchowego rozrządu i wymiana większości współpracujących elementów.
    Koszt takiej operacji to nawet 3500 zł
  • Zapiekają się wtryskiwacze
    Problem dotyczy diesli 1.6. Wszystko zaczyna się od zużycia podkładek pod wtryskiwaczami i zapachu spalin w kabinie (głównie tuż po uruchomieniu samochodu). Lekceważenie problemu sprawia, że na nieszczelnościach tworzy się osad, który z czasem kamienieje. W efekcie demontaż wtryskiwaczy staje się wyzwaniem...

ZALETY I WADY

+ Oryginalny wygląd.
+ Do samochodu mieści się cała rodzina.
+ Diesle są oszczędne i bardzo dynamiczne.
+ W opcji napęd na cztery koła.

- Wysokie ceny aut i części karoseryjnych.
- Przeciętna jak na tę cenę jakość wykończenia.

WARTO KUPIĆ

Skoro żaden silnik nie jest pewniakiem, polecamy topowego diesla. Zapewnia dobre osiągi i jest bardzo ekonomiczny.

UWAŻAJ NA

Okazyjnie tanie egzemplarze benzynowe. Na ogół mają jakiś problem z silnikiem,
co jest faktyczną przyczyną obniżki ceny.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 2/6

SUMA: 15/24 pkt

Czytaj także