Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mini hatch, Mini Countryman

Nowe generacje miejskiego Mini Coopera i kompaktowego SUV-a Mini Countrymana – tylko ten drugi ma silniki spalinowe

Mini

Nowe generacje miejskiego Mini Coopera i kompaktowego SUV-a Mini Countrymana – tylko ten drugi ma silniki spalinowe

Mini jednocześnie zaprezentowało dwa ważne modele – elektrycznego Coopera oraz spokrewnionego z BMW X1 Countrymana, który będzie oferowany zarówno w wersjach elektrycznych, jak i z silnikami spalinowymi (z dieslem włącznie).

Mini rozpoczęło właśnie ofensywę modelową i przed targami IAA Mobility w Monachium (dzień prasowy przewidziano na poniedziałek 4 września, zaś impreza dla szerokiej publiczności będzie trwała od  5 do 10 września) pokazało całkiem nowego, stworzonego od podstaw hatchbacka Cooper E/SE oraz korzystającego z części rozwiązań z BMW X1/iX1 Countrymana. Oto najważniejsze informacje o obu autach.

Mini Cooper

To całkiem nowa konstrukcja, pierwszy „elektryk” Mini zbudowany na platformie przeznaczonej dla samochodów z takim napędem. Jest ona owocem współpracy koncernu BMW (właściciel Mini) z chińskim Great Wall. Dzięki tej kooperacji nowy model stał się m.in. tańszy niż poprzedni w wersji BEV (u nas cen jeszcze nie podano, ale w Wielkiej Brytanii wynoszą one, odpowiednio, 30 000 i 32 550 funtów).

Mini Cooper pojawi się w dwóch wersjach. Podstawowa E ma silnik rozwijający 184 KM i 290 Nm oraz akumulator trakcyjny o pojemności 40,7 kWh. Ta odmiana przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,3 s, a jej zasięg wynosi 305 km. Wariant SE dysponuje 218 KM i 330 Nm, a bateria ma 54,2 kWh. „Sprint do setki” trwa tutaj 6,7 s, a deklarowany przez producenta zasięg to 402 km. Oba akumulatory można ładować prądem przemiennym o mocy 11 kW lub stałym – 75 kW (mniejszy) lub 95 (większy). Nie są to obecnie wyniki szczególnie imponujące. Można by nawet zaryzykować stwierdzenie, że rozczarowujące.

Dostępne będą cztery linie stylizacyjne Mini Coopera: Essential Trim, Clasic Trim, Favoured Trim oraz John Cooper Works Trim.

Widoczne na zdjęciach Mini Cooper będzie sprzedawane tylko w wersji elektrycznej, ale dla miłośników silników spalinowych jest jednak nadzieja. Aktualne Mini hatch ma bowiem przejść modernizację (upodobnić się do nowego Coopera E/SE) i pozostać w gamie. 

mini-hatch-przod
Nowe elektryczne Mini nosi nazwę Cooper, a nie Hatch jak poprzednik. Stylizacja jest wyraźnie inna niż dotąd, ale nadal nie ma najmniejszych wątpliwości, jaki to model. 
Mini
mini-hatch-tyl
W tylnych lampach nadal widać, choć mniej wyraźnie, fragmenty brytyjskiej flagi (Union Jack). Auto jest produkowane w Chinach. 
Mini
mini-hatch-bok
Mini na zdjęciach wyposażono w opony o rozmiarze 225/40 R18.
Mini
mini-hatch-przod-1
Nowy język projektowania Mini nazwano charyzmatyczną prostotą. 
Mini
mini-hatch-tyl-1
Ten model Mini będzie oferowany tylko w wersji elektrycznej. Bagażnik ma od 200 do 800 l (po złożeniu siedzeń, do dachu).
Mini
mini-hatch-deska-rozdzielcza
Deska rozdzielcza ma po raz pierwszy specjalnie opracowane tekstylne obicie (wg zapewnień – łatwe w pielęgnacji). Klimatyzację obsługuje się poprzez ekran, na panelu poniżej są przełączniki m.in. biegów, startera i trybów jazdy. Centralny ekran OLED ma średnicę 24 cm. System multimedialny bazuje na oprogramowaniu Android Open Source Project.
Mini

Mini Countryman

Od dawna było wiadomo, że Countryman trzeciej generacji wyraźnie urośnie. Teraz już są na to konkretne, potwierdzające wszystkie przypuszczenia dane. Nowy model jest dłuższy od poprzednika aż o 13 cm i osiąga 443,3 cm. Jest też o 2 cm szerszy (184,3 cm) i o 10 cm wyższy (165,6 cm), a jego rozstaw osi to 269,2 cm (+2,2 cm). Ta ostatnia wartość jest taka sama jak w spokrewnionym z Countrymanem kompaktowym SUV-ie BMW, czyli X1/iX1. Pojemność bagażnika wynosi zaś od 460 do 1450 l (+10-60 l), a kanapę da się przesuwać w zakresie 13 cm i regulować jej oparcia. Można więc śmiało przyjąć, że nowy Countryman to pierwszy w pełni rodzinny samochód tej brytyjsko-niemieckiej marki.

Nowe auto pojawi się w odmianach elektrycznych:

  • Countryman E (204 KM, 250 Nm, od 0 do 100 km/h w 8,6 s, prędkość maksymalna 170 km/h, akumulator 66,45 kWh, zasięg 462 km),
  • Countryman SE ALL4 (napęd 4x4, dwa silniki łącznie rozwijające 313 KM, 494 Nm, 0-100 km/h w 5,6 s, prędkość maksymalna 180 km/h, akumulator 66,45 kWh, zasięg 433 km).

Baterie obu wersji można ładować prądem przemiennym (do 22 kW) lub stałym (do 130 kW).

Przewidziano także jednostki spalinowe:

  • 1.5 R3 turbo (170 KM; napęd przedni),
  • 2.0 R4 turbo (218 KM; 4x4),
  • 2.0 R4 turbo (300 KM; odmiana JCW, 4x4).

Co ważne, Countryman będzie dostępny także z silnikiem diesla.

mini-countryman-przod
Oto największe Mini, jakie kiedykolwiek powstało.
Mini
mini-countryman-tyl
Mini Countryman może mieć adaptacyjne zawieszenie, a maksymalny rozmiar felg, jaki przewidziano, to 20 cali.
Mini
mini-countryman-bok
Countryman został pełnoprawnym kompaktowym crossoverem. Rozstaw osi jest identyczny jak w BMW X1/iX1.
Mini
mini-countryman-przod-1
Tak jak Cooper, Countryman będzie dostępny w czterech wersjach stylizacyjnych.
Mini
mini-countryman-tyl-1
Poza odmianami elektrycznymi będą oferowane benzynowe i wysokoprężne.
Mini
mini-countryman-deska-rodzielcza
Styl, rozwiązania ergonomiczne i elektronika w kokpicie Countrymana są takie, jak w Mini Cooperze.   
Mini

Czytaj także