Leciwa już, druga odsłona współczesnego Mini jest zaskakująco droga w zakupie i utrzymaniu. Minusem są silniki benzynowe.
Efektowne Mini ma wnętrze typu 2+2, co oznacza, że przestrzeni z przodu jest pod dostatkiem, a w ciasnym tyle wygodnie będzie najwyżej dzieciom. Trzonem oferty na rynku wtórnym jest hatchback. Poza nim dostępne są kombi (Mini Clubman), 4-osobowy kabriolet z brezentowym dachem oraz dwusobowe wersje Coupe i Roadster.
Większość silników Mini jest doskonale znana z aut koncernu PSA – to udane turbodiesle 1.6 oraz sprawiający różne problemy silnik benzynowy 1.6 THP/VTi z podatnym na rozciąganie łańcuchem rozrządu. Turbodiesel 2.0 (Cooper SD, 2011-2013) to silnik BMW.
Najsłabszym komponentem samochodu okazuje się silnik 1.6 z niezbyt trwałym rozrządem. W niektórych autach spala znaczne ilości oleju. Problemem jest też odkładanie się nagaru w układzie dolotowym. W dieslach awarie ograniczają się do osprzętu.
Na rynku wtórnym nie brakuje zamienników części eksploatacyjnych. Najtańsze w utrzymaniu są słabsze wersje. Mocniejsze mają m.in. opony i hamulce w większym rozmiarze.
Do wyboru jest ponad pół tysiąca różnych wersji Mini. Przeglądania ofert nie ułatwia ich rozbicie na odmiany silnikowe, jednak przy braku możliwości wyboru generacji Mini. Na rynku wtórnym królują sprowadzone samochody z silnikami benzynowymi.
Mini Clubman ma nietypowe nadwozie – drzwi boczne tego kombi nie są symetryczne – z prawej strony są podwójne.
12 000 zł – Świeżo sprowadzone podstawowe wersje silnikowe ze skromnym wyposażeniem i wysokimi przebiegami.
20 000 zł – Optymalny budżet na zakup „zwykłego” Mini Coopera z wolnossącym silnikiem o mocy 120 KM.
50 000 zł – Doinwestowane i ładnie utrzymane Coopery S z niskimi przebiegami, nierzadko po tuningu mechanicznym.
SILNIK | 1.6 One | 1.6 Cooper | 1.6 Cooper S | 1.6 JCW | 1.6 ONE D | 1.6 Cooper D | 2.0 Cooper SD |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1995 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benz. turbo | benz. turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 90 KM | 122 KM | 184 KM | 211 KM | 90 KM | 110 KM | 143 KM |
Maks. moment obr. | 153 Nm | 160 Nm | 240 Nm | 260 Nm | 215 Nm | 240 Nm | 305 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 10,5 s | 9,1 s | 7,0 s | 6,5 s | 11,5 s | 9,9 s | 8,1 s |
Prędkość maks. | 186 km/h | 203 km/h | 228 km/h | 238 km/h | 182 km/h | 195 km/h | 215 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 5,1 l/100 km | 6,4 l/100 km | 5,8 l/100 km | 6,9 l/100 km | 3,9 l/100 km | 5,0 l/100 km | 4,3 l/100 km |
2006 - debiutuje druga odsłona współczesnego Mini (hatchback oznaczony kodem R56)
2007 - premiera Mini Clubman (R55)
2008 - gamę uzupełnia 211-konny Mini John Cooper Works
2011 - Mini Cooper SD z dieslem 2.0 (143 KM)
2013 - rozpoczęcie sprzedaży Mini III (F56)
+ Atrakcyjne nadwozie i wnętrze.
+ Ponadprzeciętne prowadzenie.
+ Oszczędny, trwały i wystarczająco dynamiczny turbodiesel 1.6 (Cooper D).
- Usterkowy silnik Coopera S (1.6 THP).
- Bagażnik niczym w miejskim aucie.
- Wyśrubowane ceny dobrych Cooperów S.
Do jazdy na co dzień w zupełności wystarczy Cooper z wolnossącym silnikiem benzynowym 1.6 bądź dieslem 1.6.
Okazyjnie tanie Coopery S, w szczególności sprowadzone z USA. Zwykle mają powypadkową historię.
Funkcjonalność: 2/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 3/6
Koszty: 3/6
SUMA 13/24 pkt