Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mini One/Cooper II (R56)

Mini One/Cooper II (R56)

Archiwum

Mini One/Cooper II (R56)

Leciwa już, druga odsłona współczesnego Mini jest zaskakująco droga w zakupie i utrzymaniu. Minusem są silniki benzynowe.

  • Lata produkcji: 2006-2013
  • Silniki: benz. 1.4-1.6 (75 KM), diesle 1.6-2.0 (90-143 KM)
  • Wersje: htb 3d, kmb, cab, cpe
  • Długość/rozstaw osi: 370-396/247-254 cm, szerokość/wysokość: 169/141 cm, bagażnik: htb 160-680 l, kmb 260-930 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Efektowne Mini ma wnętrze typu 2+2, co oznacza, że przestrzeni z przodu jest pod dostatkiem, a w ciasnym tyle wygodnie będzie najwyżej dzieciom. Trzonem oferty na rynku wtórnym jest hatchback. Poza nim dostępne są kombi (Mini Clubman), 4-osobowy kabriolet z brezentowym dachem oraz dwusobowe wersje Coupe i Roadster.

Mini-One_Cooper-(R56)_3
Wyjątkowo oryginalna stylizacja wnętrza ogranicza jego funkcjonalność oraz ergonomię.

SILNIKI

Większość silników Mini jest doskonale znana z aut koncernu PSA – to udane turbodiesle 1.6 oraz sprawiający różne problemy silnik benzynowy 1.6 THP/VTi z podatnym na rozciąganie łańcuchem rozrządu. Turbodiesel 2.0 (Cooper SD, 2011-2013) to silnik BMW.

AWARYJNOŚĆ

Najsłabszym komponentem samochodu okazuje się silnik 1.6 z niezbyt trwałym rozrządem. W niektórych autach spala znaczne ilości oleju. Problemem jest też odkładanie się nagaru w układzie dolotowym. W dieslach awarie ograniczają się do osprzętu.

KOSZTY

Na rynku wtórnym nie brakuje zamienników części eksploatacyjnych. Najtańsze w utrzymaniu są słabsze wersje. Mocniejsze mają m.in. opony i hamulce w większym rozmiarze.

SYTUACJA RYNKOWA

Do wyboru jest ponad pół tysiąca różnych wersji Mini. Przeglądania ofert nie ułatwia ich rozbicie na odmiany silnikowe, jednak przy braku możliwości wyboru generacji Mini. Na rynku wtórnym królują sprowadzone samochody z silnikami benzynowymi.

Mini-One_Cooper-(R56)_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Opisywane auto to... Mini. Oznaczenia kodowe (R55-R59) dotyczą wersji nadwoziowych. Z kolei dopiski One, One D, Cooper SD, Cooper, Cooper S czy John Cooper Works to wyróżniki wersji silnikowych.
  • W serwisach ogłoszeniowych panuje spory bałagan w zakresie kategoryzacji Mini.
  • Mini Clubman ma nietypowe nadwozie – drzwi boczne tego kombi nie są symetryczne – z prawej strony są podwójne.

CENY

12 000 zł – Świeżo sprowadzone podstawowe wersje silnikowe ze skromnym wyposażeniem i wysokimi przebiegami.
20 000 zł – Optymalny budżet na zakup „zwykłego” Mini Coopera z wolnossącym silnikiem o mocy 120 KM.
50 000 zł – Doinwestowane i ładnie utrzymane Coopery S z niskimi przebiegami, nierzadko po tuningu mechanicznym.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 One 1.6 Cooper 1.6 Cooper S 1.6 JCW 1.6 ONE D 1.6 Cooper D 2.0 Cooper SD
Pojemność skokowa 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1995 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benz. turbo benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 90 KM 122 KM 184 KM 211 KM 90 KM 110 KM 143 KM
Maks. moment obr. 153 Nm 160 Nm 240 Nm 260 Nm 215 Nm 240 Nm 305 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,5 s 9,1 s 7,0 s 6,5 s 11,5 s 9,9 s 8,1 s
Prędkość maks. 186 km/h 203 km/h 228 km/h 238 km/h 182 km/h 195 km/h 215 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,1 l/100 km 6,4 l/100 km 5,8 l/100 km 6,9 l/100 km 3,9 l/100 km 5,0 l/100 km 4,3 l/100 km

HISTORIA MODELU

2006 - debiutuje druga odsłona współczesnego Mini (hatchback oznaczony kodem R56)
2007 - premiera Mini Clubman (R55)
2008 - gamę uzupełnia 211-konny Mini John Cooper Works
2011 - Mini Cooper SD z dieslem 2.0 (143 KM)
2013 - rozpoczęcie sprzedaży Mini III (F56)

Mini-Clubman-(R55)_5
Mini Clubman R55 (2007-2014).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Mało żywotny łańcuch rozrządu
    Benzynowe silniki 1.6 mają zbyt słaby napinacz, który przyspiesza zużycie łańcucha.
    Koszt wymiany: od 1500 zł
  • Nagar w układzie dolotowym
    W wersji 1.6 THP na zaworach i w kanałach dolotowych z czasem odkłada sie nagar.
    Czyszczenie bez demontażu głowicy: od 300 zł
  • Zużycie pompy wysokiego ciśnienia
    Nierówne obroty biegu jałowego w Cooperze S mogą świadczyć o awarii pompy paliwa.
    Koszt wymiany: od 1100 zł
  • Problemy z elektryką
    Do zawodnych elementów należą m.in. przełącznik przy kierownicy czy podnośniki szyb.
    Koszt naprawy: od 350 zł

ZALETY I WADY

+ Atrakcyjne nadwozie i wnętrze.
+ Ponadprzeciętne prowadzenie.
+ Oszczędny, trwały i wystarczająco dynamiczny turbodiesel 1.6 (Cooper D).

- Usterkowy silnik Coopera S (1.6 THP).
- Bagażnik niczym w miejskim aucie.
- Wyśrubowane ceny dobrych Cooperów S.

Mini-One_Cooper-(R56)_4
Niewielki bagażnik (160 l) pomieści najwyżej zakupy. Kanapa tylko dla dwóch osób.

WARTO KUPIĆ

Do jazdy na co dzień w zupełności wystarczy Cooper z wolnossącym silnikiem benzynowym 1.6 bądź dieslem 1.6.

UWAŻAJ NA

Okazyjnie tanie Coopery S, w szczególności sprowadzone z USA. Zwykle mają powypadkową historię.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 2/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 3/6
Koszty: 3/6

SUMA 13/24 pkt

Czytaj także