Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW X1, Mercedes GLA i Volkswagen Tiguan – przody

Pierwsza próba sił – jak nowe BMW X1 poradzi sobie w starciu z Mercedesem GLA i Volkswagenem Tiguanem?

archiwum/AZ

Pierwsza próba sił – jak nowe BMW X1 poradzi sobie w starciu z Mercedesem GLA i Volkswagenem Tiguanem?

Nowa, już trzecia generacja BMW X1 w konfrontacji z rywalem premium – Mercedesem GLA i liderem sprzedaży – Volkswagenem Tiguanem. Trzy kompaktowe SUV-y, każdy o trochę innym charakterze, stanęły w szranki w wersjach z mocnymi turbodoładowanymi silnikami benzynowymi i napędem na wszystkie koła.

Lubimy konsekwencję, więc na początek wspomnijmy o nowym X1. Najmniejszy SUV BMW bryluje na rynku od 2009 r. A teraz doczekał się 3. generacji. Inni ten etap ewolucji wciąż mają jeszcze przed sobą. Na przykład Tiguan i GLA, – też bardzo uznane pojazdy. W tej klasie swoją pozycję ugruntował przede wszystkim Volkswagen, który nie tylko wygrał wiele testów, ale osiągnął również najwyższe wyniki sprzedaży.

Druga odsłona Tiguana nie jest już jednak najmłodsza. Ale na poziom sprzedaży nie musi narzekać. Najmniejszy SUV Mercedesa jest na rynku od trzech lat, a od debiutu drugiej generacji ma także swój elektryczny odpowiednik (EQA). W dzisiejszych czasach to dobra wizytówka – elektryczny wariant ma też nowe X1 (iX1).

BMW X1, Mercedes GLA, VW Tiguan 3
Od tyłu najlepiej widać, że SUV Volkswagena jest większy od pozostałej dwójki.

Dziś nie zajmujemy się jednak „elektrykami”, lecz samochodami napędzanymi silnikami benzynowymi z turbo o mocy ok. 200 KM, która trafia na wszystkie koła. To samo w sobie jest wystarczająco ekscytujące, lecz najbardziej ciekawi nas, czy nowe BMW X1 powtórzy sukces swoich poprzedników.

  • BMW X1 x Drive 23i – silnik: benzynowy, turbo, R4 1998 cm3, moc systemowa: 218 KM
  • Mercedes GLA 250v4 Matic – silnik: benzynowy, turbo, R4, 1991 cm3, moc maksymalna 224 KM
  • Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion – silnik benzynowy, R4, 1984 cm3, moc maksymalna: 245 KM

Nadwozia – z dodatkowymi centymetrami

Ogromny grill trochę przeraża, za to tył wygląda znajomo. A wnętrze od razu robi wrażenie. Bo trzecia generacja X1 należy do tego rodzaju samochodów, które w środku wyglądają na większe niż z zewnątrz. Da się zauważyć, że BWM urosło – o 5 cm na długość, 2 na szerokość i 3 na wysokość. A opisywany, wyposażony w okno dachowe (5200 zł) egzemplarz zapewnia siedzącym w drugim rzędzie wystarczającą ilość miejsca na głowy, również tym o wzroście powyżej 1,85 m.

Przestronność X1 jest szczególnie widoczna po bezpośredniej przesiadce z GLA. Mercedes jest bardziej dopasowany, co prawda nie ciasny, ale nie dorównuje pod tym względem rywalowi. Do X1 wygodniej się też wsiada. A ponieważ względem poprzednika o 2 cm zwiększono także rozstaw osi, pasażerowie siedzący z tyłu mogą się cieszyć największą ilością miejsca na stopy i nogi. Ponadto w X1 seryjnie zamontowano kanapę z regulacją pochylenia oparcia. Za możliwość jej przesuwania trzeba dopłacić 1300 zł. W GLA te funkcje nie są dostępne, Tiguan natomiast przesuwaną kanapę z odchylanym oparciem ma w standardzie.

Volkswagen oferuje też wzorową ilość miejsca. Imponuje dużą liczbą schowków i przegródek, największym bagażnikiem, najwyższą ładownością i możliwością holowania najcięższej przyczepy. W przypadku 245-konnego TSI standardem są także matrycowe reflektory LED z funkcją doświetlania zakrętów. W tej klasie cenowej jakością użytych materiałów przekonuje jednak tylko X1. W GLA i w Tiguanie za bardzo rzucają się w oczy wykonane z twardego plastiku panele drzwi.

Komfort jazdy – nie można mieć wszystkiego?

Doskonałe sportowe fotele znacząco wpływają na wygodę podróżowania X1. Wysokie boczki zapewniają kierowcy i współpasażerowi dobre trzymanie w trakcie szybkiego pokonywania zakrętów. A znakomite podparcie aż do górnej części pleców gwarantuje wysoki komfort podczas dłuższej jazdy.

W długich trasach sprawdzą się też seryjne fotele Tiguana oraz siedzenia GLA z opcjonalną regulacją podparcia lędźwiowego (1111 zł). Fotelom VW przydałoby się jednak nieco skuteczniejsze trzymanie boczne, które także lepiej pasowałoby do jego wysokiej mocy.

BMW X1 - fotele
BMW: dużo miejsca w środku plus wygodne siedzenia (na zdjęciu opcjonalne sportowe).

Kolejnym atutem X1 jest dobra izolacja akustyczna. Już przy 50 km/h nasze urządzenie pokazuje o kilka decybeli mniej, a na autostradzie subiektywnie różnice stają się jeszcze wyraźniejsze. W kabinie szczególnie dobrze wytłumiono odgłosy pracy napędu. W VW wyraźniej słychać toczenie opon, w GLA zaś – gardłowe brzmienie silnika.

Za to zawieszenie GLA błyszczy miękkim zestrojeniem. Sprężyny i amortyzatory z zaangażowaniem wybierają wszelkie niedoskonałości nawierzchni. Gdy zbyt wiele nierówności następuje po sobie, jego nadwozie zaczyna się jednak kołysać. Nie pomaga sztywniejsze ustawienie opcjonalnych amortyzatorów, zawieszenie reaguje wówczas raczej niezgrabnie, a ruchy nadwozia zmniejszają się nieznacznie. Kolejna wada: przy pełnym załadunku szybko wyczerpują się rezerwy podwozia, przez co zdolności tłumiące pogarszają się już przy niskiej prędkości. Nie jest to przyjemne i niezbyt pasuje do SUV-a. Za to GLA zachowuje spokój nawet podczas podróży z maksymalną prędkością, wynoszącą 240 km/h.

Mercedes GLA - fotele
Mercedes: obszerne i bardzo komfortowe fotele, ale i najmniej przestrzeni w kabinie.

Pakiet M sprawia, że wrażenia z jazdy X1 są zupełnie inne. Sztywno zestrojone zawieszenie w połączeniu z opcjonalnymi 19-calowymi kołami nie umilają codziennej jazdy. Zarówno na krótkich nierównościach, jak i na dłuższych pofalowaniach nawierzchni wstrząsy są wyraźnie odczuwalne. Ale wszystkie niedoskonałości wybierane są przy tym sprawnie i nawet podczas poruszania się z wyższą prędkością nadwozie błyskawicznie się uspokaja. Na dłuższą metę przydałoby się jednak więcej elastyczności. Za to wyposażone w sportowe zawieszenie X1 dobrze radzi sobie z dużym obciążeniem. Zachowuje spore rezerwy, a amortyzatory wykazują wtedy nieco większą sprężystość.

Zważywszy na to, że Tiguana wyposażono w opcjonalne 20-calowe opony runflat, o twardych ścianach bocznych, nieco zaskakuje, że to właśnie on robi tu najlepsze wrażenie. Co prawda zawsze porusza się sztywniej niż Mercedes, ale nawet najechanie na ostry uskok jest tu mniej bolesne (w porównaniu z X1 – również dla pleców). W wyraźnie twardszym trybie sportowym tłumienie też jest przyzwoite, a od czasu do czasu Tiguan zdumiewa tym, jak dobrze radzi sobie z uszkodzeniami asfaltu, o których wyraźniej informowani są podróżujący GLA i tym bardziej X1.

VW Tiguan - fotele
Volkswagen: siedzenia są dosyć przeciętne, za to ilość miejsca – ogromna.

Należy jeszcze wspomnieć o systemach wsparcia, które zwłaszcza w X1 okazują się bardzo pomocne. Szczególne wrażenie robi seryjny asystent parkowania umieszczający samochód dokładnie centralnie między białymi liniami, radzi on sobie ze skomplikowanymi manewrami i nawet w ciasnych parkingach nie daje się zwieść przeszkadzającym filarom. Tak dobrze nie sprawuje się ani opcjonalny system Mercedesa (3570 zł), ani asystent parkowania Volkswagena (970 zł), które czasem przestraszą się własnej odwagi i przerywają manewr. Opcjonalne systemy asystujące kierowcy również robią bardzo wyrafinowane wrażenie: utrzymują BMW na środku pasa ruchu, łagodnie zwalniają przed zakrętami i automatycznie zatrzymują się przed światłami, czasem nawet wtedy, gdy świecą się one na zielono.

Układ napędowy – żeglowanie to nie wszystko

Napędowi BMW należą się brawa za efektywność. Wsparcie silnika 2.0 turbo o mocy 204 KM ukrytą w skrzyni biegów jednostką elektryczną o mocy 19 KM dało zamierzony efekt. Zużycie poniżej 6 l na 100 km jest możliwe bez nadmiernego wysiłku – to bardzo dobry wynik jak na SUV-a z napędem 4x4.

Oszczędne obchodzenie się z paliwem to również zasługa inteligentnej rekuperacji, która automatycznie decyduje, kiedy najlepiej przełączyć samochód w tryb „żeglowania” lub podładować mały, umiejscowiony z tyłu akumulator o pojemności 0,9 kWh. Tiguan także dysponuje zawsze niezawodnie aktywowaną funkcją „żeglowania”, ale zużywa o 2 l/100 km więcej. Za to wygrywa w testach dynamiki wzdłużnej i bez problemu wyprzedza zarówno GLA, jak i X1. Podczas nabierania prędkości obrotowej silnik VW brzmi dość dosadnie.

DANE TECHNICZNE BMW Mercedes Volkswagen
Silnik benz., turbo + el. benzynowy, turbo benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1998 cm3 1991 cm3 1984 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16 R4/16
Moc maksymalna (benz.) 204 KM/5000 224 KM/5500 245 KM/5000
Moc maksymalna (el./syst.) 19/218 KM –/– –/–
Maks. moment obr. (benz.) 320 Nm/1500 350 Nm/1800 370 Nm/1600
Maks. moment obr. (el./syst.) 55/360 Nm –/– –/–
Napęd 4x4 4x4 4x4
Skrzynia biegów aut./7-biegowa aut./8-biegowa aut./7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 450/185/164 cm 441/183/161 cm 451/186/168 cm
Rozstaw osi 269 cm 273 cm 268 cm
Średnica zawracania 11,7 m 11,4 m 11,6 m
Masa/ładowność 1730/490 kg 1615/510 kg 1683/547 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 500/1545 l 435/1430 l 615/1655 l
Poj. zbiornika paliwa 45 l (Pb 95) 51 l (Pb 95) 58 l (Pb 95)
Opony 225/55 R18 235/50 R19 255/45 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 233 km/h 240 km/h 229 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,1 s 6,7 s 6,0 s
Średnie zużycie paliwa 6,5-7,2 l/100 km 7,7 l/100 km 8,7 l/100 km
Zasięg 690 km 660 km 660 km
Cena od 210 000 zł 201 400 zł 196 390 zł

Bardziej przeszkadzają jednak surowe dźwięki układu napędowego GLA, w przypadku którego wyraźnie czuć też zmiany trzech pierwszych biegów przez dwusprzęgłową skrzynię z długimi przełożeniami. Tu znacznie lepiej wypada przede wszystkim Tiguan. Z kolei przekładnia BMW (tak jak w VW 7-biegowa, dwusprzęgłowa) potrzebuje dłuższej chwili na oddech przy kickdownie, podczas którego X1 robi wrażenie, jakby najpierw zwalniało, zanim zdecydowanie przyspieszy. Za to, jak przystało na bawarski silnik, jednostka brzmi niezwykle przyjemnie i pracuje bardzo kulturalnie.

Właściwości jezdne – Mercedes za rywalami

Zgodnie z oczekiwaniami miękko zestrojone GLA nie dorównuje dynamicznemu X1. Mercedes wcześnie wpada w podsterowność, co z pewnością można też zrzucić na karb raczej mało sportowych opon o profilu 50. A niezbyt bezpośredni układ kierowniczy sprawia, że w ciasnych zakrętach wydaje się większy, niż jest w rzeczywistości.

DANE TESTOWE BMW Mercedes Volkswagen
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,5 s 2,5 s 2,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,9 s 6,6 s 6,2 s
Przyspieszenie 0-150 km/h 14,3 s 13,8 s 13,1 s
Przyspieszenie 0-200 km/h 28,7 s 26,8 s 26,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,5 m 35,2 m 33,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 35,6 m 35,7 m 34,8 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 59,0 dB 62,0 dB 60,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 63,0 dB 65,0 dB 66,0 dB
Okrążenie toru testowego 1:49,5 min 1:51,0 min 1:49,2 min
Prędkość w slalomie (co 18 m) 63,3 km/h 61,7 km/h 62,3 km/h
Średnie testowe zużycie paliwa 7,7 l/100 km 9,1 l/100 km 9,5 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 580 km 560 km 610 km

VW wykorzystuje wysoką moc i nieznacznie wyprzedza BMW. Na torze z impetem, ale i wysoką trakcją wychodzi z ciasnych łuków i byłby jeszcze lepszy, gdyby jego ESP nie przyhamowywało go w szybko pokonywanych zakrętach. W X1 system pozwala na pomocne „zarzucanie” tyłem, co inaczej wyglądało w przypadku jego poprzednika. Gdyby nie krótkie drogi hamowania Volkswagena, wyniki byłyby tu trochę bardziej zbliżone.

Wyposażenie i ceny – tanio nie jest

Na ocenę kosztującego 225 900 zł X1 w tej kategorii wpływa drogi Pakiet M (15 900 zł), czyniący sportowy charakter BMW dostępnym dla wybranych. Sytuację poprawia jednak niezłe wyposażenie. Mercedes (219,9 tys. zł) i VW (201,9 tys. zł) w kategorii kosztów zdobywają przez to mniej punktów.

BMW X1, Mercedes GLA, VW Tiguan 2
Nowa generacja BMW X1 kontra rywal premium (Mercedes GLA) i lider sprzedaży (VW Tiguan).
PUNKTACJA TESTOWA Maks. liczba pkt. BMW Mercedes Volkswagen
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 30 26 33
Wykończenie i ergonomia 10 9 7 8
Wyciszenie 10 6 4 5
Multimedia i obsługa 10 9 10 7
Bagażnik 20 15 13 19
SUMA 100 69 60 72
Układ napędowy
Osiągi 30 18 19 20
Praca silnika 10 8 7 8
Skrzynia biegów 10 8 8 9
Zużycie paliwa 30 19 15 14
SUMA 80 53 49 51
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 24 21 24
Komfort jazdy 30 21 21 24
Układ kierowniczy 10 9 8 9
Hamulce 20 12 12 13
SUMA 90 66 62 70
RAZEM (bez kosztów) 270 188 171 193
MIEJSCA   2 3 1
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 8 9 12
Poziom wyposażenia 40 15 10 11
Systemy bezpieczeństwa 30 12 14 12
Wyposażenie dodatkowe 10 5 5 4
SUMA 130 40 38 39
RAZEM 400 228 209 232
MIEJSCA   2 3 1

Trzy kompaktowe SUV-y: BMW X1 kontra Mercedes GLA i Volkswagen Tiguan – podsumowanie

Udany debiut nowego X1: choć przegrywa z Tiguanem, przekonuje większymi niż dotąd wymiarami oraz wydajnym i kulturalnym napędem. Brakuje pokrętła iDrive i mniej zagmatwanego menu. Wszechstronny Volkswagne z powodzeniem stawia czoła nowoczesnemu X1. Zapewnia komfort i funkcjonalność, mocny silnik oraz dobre wyposażenie. Mniejsze i zestrojone z myślą o komforcie GLA musi się więc zadowolić trzecim miejscem.

BMW X1xDrive23i Pakiet M – galeria

Mercedes GLA 250 4Matic Linia AMG – galeria

Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 245 DSG R-Line – galeria

Czytaj także