Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX

Archiwum

Mitsubishi ASX

Główne atuty ASX-a to prostota konstrukcyjna i niezawodność. Technicznie i wizualnie jest już samochodem przestarzałym.

  • Lata produkcji: od 2010 r.
  • Silniki: benz. 1.6-2.0 (117-147 KM), diesle 1.6-2.2 (114-150 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 430/267 cm, szerokość/wysokość: 177/162 cm, bagażnik: 419-1220 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Przed zakupem warto zwrócić uwagę na stan karoserii. Na podwoziu, nadkolach i na tylnej klapie pojawiają się czasem pierwsze oznaki korozji. Próby czasu nie wytrzymuje także tapicerka, która chłonie kurz, łatwo się plami i jest podatna na zarysowania. Funkcjonalność nie budzi natomiast zastrzeżeń – pudełkowate nadwozie zapewnia sporo miejsca dla pasażerów.

Mitsubishi-ASX_3
Górna część deski rozdzielczej jest miękka, ale porowata i mocno przyciąga kurz.

SILNIKI

Najlepszą opcją jest benzynowy silnik wolnossący 1.6. Łączy się niestety ze skrzynią 5-biegową i ma kiepskie osiągi, ale to konstrukcja wyjątkowo niezawodna i względnie ekonomiczna. Diesel 1.8 DID to konstrukcja Mitsubishi. Ma niezłe parametry, ale okazuje się droga w naprawach. Znacznie tańszy jest pod tym względem nowszy silnik 1.6 DID zapożyczony z Peugeota.

AWARYJNOŚĆ

Wszystko zależy od wersji silnika. Polecane odmiany benzynowe należą do najbardziej niezawodnych na rynku. Z dieslami bywa różnie.

KOSZTY

Jeśli komuś zależy na niskich kosztach serwisowania powinien poprzestać na odmianach benzynowych. Serwisowanie diesli, zwłaszcza w Mitsubishi drenuje kieszenie. Czasami taniej jest w ASO Peugeota.

SYTUACJA RYNKOWA

ASX jest znacznie mniej popularny niż np. Nissan Qashqai. W ogłoszeniach dominują odmiany benzynowe.

Mitsubishi-ASX_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • ASX korzysta z tej samej płyty podłogowej co większy Outlander. Ma ten sam rozstaw osi. Na wybranych rynkach samochód nosi nazwę Outlander Sport.
  • Auta wyprodukowane do 2015 roku miały 3 lata gwarancji. Wszystkie młodsze mają gwarancję 5-letnią.
  • Szukając używanego ASX-a warto także przejrzeć ogłoszenia krewniaków konstrukcyjnych – Citroenów C4 Aircross i Peugeotów 4008.

CENY

28 000 zł – Tanieją najstarsze diesle. Wersje benzynowe trzymają ceny – są podobne jak w roku ubiegłym.
35 000 zł – Taki budżet daje już możliwość zakupu auta z polskiego salonu. Przebiegi: od 100 do 250 tys. km.
60 000 zł – Najdroższe auta przed ostatnim liftingiem. W tej grupie dominują wersje benzynowe.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 MIVEC 2.0 16V 1.6 DID 1.8 DID
Pojemność skokowa 1590 cm³ 1998 cm³ 1560 cm³ 1798 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 117 KM 150 KM 114 KM 150 KM
Maks. moment obr. 154 Nm 197 Nm 270 Nm 300 Nm
Przysp. 0-100 km/h 11,4 s 10,5 s 11,2 s 10,2 s
Prędkość maks. 183 km/h 200 km/h 182 km/h 188 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,9 l/100 km 8,4 l/100 km 4,6 l/100 km 5,5 l/100 km
Mitsubishi-ASX_4
Jeśli koniecznie diesel, to najlepiej 1.6 DID zapożyczony z Peugeota.

HISTORIA MODELU

2010 - debiut Mitsubishi ASX
2012 - pierwsza modernizacja i debiut pokrewnych modeli Citroena i Peugeota
2013 - w gamie 150-konny diesel 2.2 DID
2015 - wprowadzenie diesla 1.6 DID (PSA)
2016 - duży face lifting – nowy pas przedni
2018 - kolejna znacząca modernizacja wizualna

Mitsubishi-ASX_6
Najnowszy lifting odmłodził ASX-a.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Regulacja luzów zaworowych
    W silnikach 1.6 z instalacją LPG luz zaworowy trzeba sprawdzać i regulować co 40 tys. km.
    Koszt regulacji: od 700 zł
  • Zużyte uszczelki wtryskiwaczy 1.6 DID
    Objawem usterki jest zapach spalin w kabinie tuż po uruchomieniu silnika.
    Koszt wymiany: od 600 zł
  • Wtryskiwacze diesli 1.8/2.2
    W przypadku awarii uderzą po kieszeni. Bardzo drogie są nawet końcówki wtryskiwaczy.
    Koszt wymiany: od 1600 zł
  • Dwumasowe koło dla diesli 1.8/2.2
    Na tle europejskich diesli zaskakują też rachunki za wymianę koła DKZ ze sprzęgłem.
    Koszt wymiany: od 3300 zł

ZALETY I WADY

+ Łatwo o samochód z polskiego salonu.
+ Niska awaryjność odmian benzynowych.
+ Funkcjonalne wnętrze pomieści typową rodzinę wraz z bagażami.

- Przeciętna jakość wykończenia.
- Przestarzała stylizacja.
- Drobne problemy z korozją.

Mitsubishi-ASX_5
Na zdjęciu bazowa wersja. W droższych bagażnik ogranicza głośnik basowy.

WARTO KUPIĆ

ASX z silnikiem benzynowym 1.6 to samochód na lata. Zadbane egzemplarze będą się świetnie sprawować.

UWAŻAJ NA

Nie warto łakomić się na japońskie turbodiesle. Nie są złe, ale pod względem kosztów napraw rozczarowują.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 3/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 4/6

SUMA: 16/24 pkt

Czytaj także